323


به گزارش خبرنگار فرهنگی دانشگاه، به همت دفتر هم انديشي استادان نهاد رهبري دانشگاه، سومين محفل معنوي اساتيد با حضور دكتر انصاري مفسر قرآن كريم و شارح نهج البلاغه، روز سه شنبه 21 ديماه از ساعت 18:30 تا 20 در مسجد حضرت زهرا س برگزار شد.

 

دكتر محمد علي انصاري، در اين محفل معنوي، پيروي جلسات گذشته به تفسير ويژگي هاي عبادالرحمن بر اساس آيات قرآن پرداخت كه اهم موضوعات مطروحه بصورت خلاصه ذكر مي شود:


تفسير آية و الذين يبيتون لربهم سجداً و قياماً
سومين ويژگي عبادالرحمن: اين است كه آن ها كساني هستند كه شب را براي نيايش پروردگارشان انتخاب مي كنند در حالي كه در سجده اند
اما چرا شب:
1. اشاره در آيات ديگر قرآن شده كه مومنين سحر را براي انس بيشتر انتخاب مي كنند.
2. از اسباب آرامش بخش روح انسان مناجات او با خدا است و زيباترين نماز شب است.
3. آنچه عبادي را بي خاصيت مي كند ريا است و فضاي شب عاري از ريا و بدون اغيار است.
4. آمادگي روحي خود انسان براي انس با خداوند در شب بيشتر است.
5. توصيه پيامبر به امام علي (ع): 3 مرتبه مي گويند عليك بالصلوه اليل ولو به مقدار دوشيدن گوسفندي
6. نفس(صفت) بيداري در سحر نكته مهمي است.
7. اثر انس در شب و مناجات آن انسان را براي فعاليت و تلاش در روز آماده تر و پايدار تر(قوي تر) مي كند.
8. شب هاي عباد الرحمن حال و هواي خاصي دارد و لذت سحر جزء برنامه زندگي آن ها است.
مشكل امروز ما:
قبلاً دعا مي كرديم خدايا تابستان ما را تابستان و زمستان ما را زمستان قرار بده اما امروز بايد دعا كنيم خدايا روز ما را روز و شب ما را شب قرار بده. واقعا نمي دانيم شب ما از چه ساعتي شروع مي شود لذا نياز جدي به تأمل و دقت و برنامه ريزي بيشتري براي درك اين فيوضات الهي داريم.
نكته ظريف:
دو صفت قبلي در جلسات گذشته اشاره به بعد ارتباط عباد الرحمن با خلق داشت. (متواضع بودن و در نهايت سبك بالي و آرامش و تألم با خلق رفتار كردن)
اما در اين صفت اشاره به بعد ارتباطي عبادالرحمن با خالق دارد.
اهميت حرف «ل» در عبارت لربهم: مشابه آيات سورة كوثر صلوه و انس و نيايش در شب و روز
1. زماني عيار مقبولي دارد كه با اخلاص و خلوص باشد.
2. انگيزه عبادي در قرآن (سه چيز است: براي خوف از عذاب- براي ثواب- براي دوستي خدا) و كلمة «ل» سطح عبادي را كه براي دو مورد اولي هم كه في نفسه مطلوب است بالاتر مي خواهد يعني نقطه عبادت با خلوص
ما ز غير از مطلبي نمي خواهيم حور و جنت اي زاهد بر تو باد از باني
چهارمين صفت عبادالرحمن:
الذين يقولون ربناء
پروردگارا از ما عذاب جهنم را بازگردان كه بسيار مصر و جدي است.

نكته: يقولون با فعل مضارع آمده يعني براي عباد الرحمن همواره اين ويژگي است.
- اين آيه يك دعا و خواسته است كه ناشي از عمق معرفت و شناخت بندگان شايسته خداست.
- دعا به شكل جمع آمده است كه توجيه ادبي نيست بلكه از آداب پسنديده دعا در قرآن است كه حالت جمعي داشته باشد.
- وقتي انسان ادب جمع را در دعا رعايت مي كند (يك خواسته را از زبان مومنين مي گويد) خوبان را هم در دعاي خود شريك مي كند و اين با عصمت خداوند نمي سازد كه براي بعضي قبول و براي بقيه خير.

محتواي دعاي عباد الرحمن چيست؟
واژه عذاب از ريشه لغوي شب به معناي شيريني است و در زبان اهل تصوف عذاب خدا هم حالت شيريني دارد و ما نمي فهميم و با توجه به اينكه اين واژه مصدر دوم باب تفعيل است حالت دارد و قهر خدا نيز سراسر آن ناخوشي است و عذاب نماد قهر خداوند است.

2323

نوشتن دیدگاه

ارسال