800102

اولین سمینار حمل ونقل ریلی و رویکرد قطار شهری در مشهد در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، اولین سمینار حمل ونقل ریلی و رویکرد قطار شهری مشهد چهارشنبه سوم خردادماه 1396 درمحل تالار دکتر رحیمی زاده دانشکده ی علوم در دانشگاه فردوسی مشهد با حضور جمعی از دست اندر کاران پروژه حمل و نقل ریلی قطار شهری مشهد برگزار شد .

در این نشست از کتاب " روی ریل خدمت" که به همت سید جلال رجایی و غلامحسین نوعی و سید علی مزینانی تدوین شده است و حاوی تاریخ شفاهی پروژه خط1 قطار شهری مشهد است ، رونمایی شد .

در این نشست صولت مرتضوی شهردار مشهد ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و تبریک توفیق به حضور در ماه مبارک رمضان بیان کرد : برای تدبیر مدیریت شهری اساسا چند تفکر از دیرباز مورد نقد وبررسی قرار گرفته و در عمل و اجرا به منصه ظهور رسیده است در کشورداری هم به چند شیوه می شود کشورداری کرد، اول مباحث روبنایی و دوم توجه به اساس و زیر ساخت ها و زیر بناها است . یکی از معضلات مهم کلان شهر ها محیط زیست است که مهم ترین مساله ای که محیط زیست انسان ها را به خطر انداخته موضوع حمل ونقل درون شهری است ، نابسامانی در حمل و نقل درون شهری زندگی را برای مردم کلان شهر ها غیر قابل تحمل کرده و هزینه های زندگی مردم را افزایش داده است .

وی در ادامه با بیان این که در کلان شهر ها با مشکلات جدی مواجهیم گفت : از دیر باز برای برون رفت از این مساله صاحب نظران طراحی های مناسبی انجام دادند اما در مقام عمل و اجرا همواره با مشکلات جدی مواجه شده اند ، یکی از اساسی ترین آن ها تامین منابع است . نبود منابع مکفی در کلانشهر ها و نگاه مقطعی به مدیریت شهری سبب شده است که مدیران را از اتخاذ تصمیم های اثر گذار و بلند مدت باز دارد .

مرتضوی ضمن اشاره به سهم کمتر از 50 درصدی کلان شهر ها در حمل و نقل عمومی آن را مشکلی حاد دانست و در ادامه گفت : در دوره جدیدی که توفیق تشرف به مشهد مقدس را یافتیم ، در مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیدیم که به 6 میلیون تراکنش در سطح شهر مشهد نیاز خواهیم داشت . تمام صاحب نظران به ان نتیجه رسیدند که یکی از موثرترین و کم هزینه ترین راه برای مردم حمل و نقل ریلی است.

شهردار مشهد در ادامه افزود: خط یک قطار شهری مشهدبا همه ی فراز ونشیب ها حدودا 19.5 کیلومتر بهره برداری شده بود و حدود 90 هزار تراکنش داشت و خط 2 قطار شهری به علل مختلف ،که توضیح خارج از حوصله جمع است ، به گل نشسته بود و قرار بود تا 22 بهمن 92 بهره برداری شود اما تا آن زمان تقریبا 18 درصد پیشرفت کرده بود . برای حل این موضوع با شورای اسلامی شهر مشهد وارد جلسه شدیم و با خرد جمعی به این نتیجه رسیدیم که مناسب ترین راه ، اصلاح مبانی پیمان است ، لذا ابتدای کار با دولت یازدهم بود که به فضل الهی توانستیم در بازه زمانی کمتر از دو ماه مصوبات اصلاح مبانی پیمان را از دولت بگیریم . اکنون که در خدمت شماییم بالغ بر 75 درصد پروژه پیشرفت داشته است و تعداد قابل توجهی واگن تامین شده است و حمل ونقل در حال انجام است .

مرتضوی در ادامه افزود : به فضل الهی در یکی دوهفته آینده عملیات حفاری از میدان شهدا عبور خواهد کرد به سمت باب الجواد و بعد از آن به سمت پایانه مسافربری خواهد رفت.

شهردار مشهد از نوسازی بالغ بر 500 دستگاه اتوبوس و ورود 500 دستگاه تاکسی جدید خبرداد و عنوان کرد : مشکلات زیست محیطی که به واسطه آلاینده های زیست محیطی در مشهد پدید آمده بود نسبت به سال 91 کاهش یافته و تعداد تلفات منجر به جرح و فوت در سال 95 نسبت به سال 92تقریبا کاهش 60 درصدی داشته است.

مرتضوی در پایان از زحمات تمام کسانی که کتاب روی ریل خدمت را تدوین کردند قدردانی کرد و تاکید کرد : امیدوارم عزیزانی که به عنوان منتخب مردم مشهد انتخاب شده اند توجهشان به زیر ساخت ها زیاد باشد .

 دکتر جلال رجایی مدیر پروژه تاریخ شفاهی خط 1 قطار شهری مشهد ضمن عرض سلام و خیر مقدم خدمت حاضران و اشاره به سالروز آزادی خرمشهر گفت :ا گرچه در جنگ تحمل ویرانی ها سخت بود اما ایجاد آبادانی و جبران خسارت در عرصه ی توسعه کم از آن ندارد ،آن جا شهیدان و ایثارگران گم نام و ناشناخته ای داریم و در این عرصه سازندگی هم چه بسا نقش آفرینان گم نامی داشته باشیم که نامشان در جایی نیامده است.

وی در ادامه افزود : پس از مطالعه ی اسناد قطار شهری مشهد به این نکته رسیدیم که عشق به انجام کار و اجرای رسالت و مسئولیت است که حیات حمل و نقل ریلی را در این کلان شهر که به نام مقدس حضرت رصا علیه السلام مزین شده است را به دو بخش قبل و بعد از قطار شهری تقسیم کرده است .

رجایی ضمن یادآوری مزیت هم نشینی علم و فناوری اظهار داشت : در این عرصه ای که به بهانه ی رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی خط 1 قطار شهری مشهد در خدمتتان هستیم این نگاه تاریخی نگر هست که به ما کمک میکند که 28 سال به عمق تاریخ حمل ونقل ریلی مشهد برویم و از گذشته خاطراتی را بیرون بکشیم و از میان مصاحبه ها گنجینه ی تجربیاتی را استخراج بکنیم که در قالب این کتاب ماندگار شود که برای جمع آوری مطالب آن حدود 4000 ساعت نفر هزینه ی زمانی و توان انسانی برده است .

وی در پایان از همه ی کسانی که در گردآوری این مجموعه همکاری کردند تشکر و قدردانی کرد .

باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: مریم یعقوب پور

نوشتن دیدگاه

ارسال