به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، نشست «میراث ماندگار؛ بررسی وضعیت کتابخانه‌های اهدایی دانشگاه‌ها و مراکز علمی» به همت کانون کتاب و اندیشه دانشگاه فردوسی، در روز دوشنبه 20 آذر  در محل تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

در جریان این نشست دکتر جواد عباسی، معاون پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی گفت: امیدواریم این جلسه مقدمه ای باشد برای یک یادآوری خوب درباره کتاب ، اهدای کتاب و بنای کتابخانه‌ها در سالهای پیش رو، و امیدوار هستم کتابخوانی بیش از پیش اشاعه یابد و ما برگردیم به جایی که دانش، علم و اخلاق از آن برمی‌خیزد که آن مطالعه و کتاب است.

 در ادامه دکتر رحمت‌الله فتاحی، استاد پیشکسوت گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی پیرامون نگاه‌های مختلفی که به کتاب وجود دارد توضیحاتی ارائه داده و اظهار کرد: چرا به کتاب به عنوان یک موجودیت (هستی) نگاه نمی‌کنیم. هستی یعنی آنچه که هست، آنچه که هویت دارد و آنچه که می‌تواند با غیر خود ارتباط برقرار کند. وی افزود: کتاب بعنوان یک هستی با هستی های دیگر در ارتباط افقی، عمودی و شبکه‌ای است و مجموعه کتابها یک سپهر را تشکیل می‌دهند که رو به رشد، زنده، پویا و مرتبط و موثر بر یکدیگر هستند.

دکتر فتاحی تصریح کرد: اهداکنندگان مجموعه‌های کتاب در حقیقت هستی‌ها را به دیگران می‌بخشند و می توان آنها را هستی بخش نامید.

سخنران بعدی این نشست دکتر اصغر دادبه، مدیر گروه ادبیات دایره المعارف بزرگ اسلامی،  در ارتباط با زندگی علمی و آثار زنده یاد دکتر امیر حسین یزدگردی که مجموعه ای 5000 جلدی را به کتابخانه دانشگاه اصفهان اهدا کرده بود، صحبت کرد و وی را شخصیتی دانست که به فرهنگ مملکت می اندیشید نه اینکه از راه کتاب بخواهد پولی در بیاورد.

دکتر مجتبی مجرد، عضو هیئت علمی دانشگاه بجنورد، در ابتدا درباره تاریخچه نگارش کتاب و کتابداری نکاتی را بیان کرد و سپس به توضیح اقدامات و آثار زنده یاد سید محمود خراسانی، شاعر و ادیب خراسانی، پرداخت. وی در بخشی از سخنان خود عنوان کرد: استاد فرخ برای کتاب ارزش زیادی قائل بود، در جمع آوری آثار و یادداشت های خود نهایت دقت را به کار می برد و در واقع مجموعه های اهدایی او نگین درخشان کتابخانه دانشکده ادبیات هستند که در نگهداری آن دقت کافی مبذول نشده است.

در پایان دکتر سلمان ساکت، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی و رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد، تاکید کرد : کتابخانه های علوم انسانی باید پژوهش محور باشند نه آموزش محور؛ یعنی کتاب هایی که منابع پژوهشی خوب و گاهاً نادر هستند و به علت اینکه کمتر خواننده دارند از کتابخانه حذف نشوند و فقط کتابهای درسی باقی بمانند زیرا ارزش کتابخانه ها به کتاب های پژوهشی و غنی آن است. وی ادامه داد: باید بین مجموعه های اهدایی و کتابهای اهدایی تفاوت قائل شد، مجموعه های اهدایی بر اساس نوع شان (خطی بودن، چاپ سنگی،..)، نوع اهدا کننده، و تعداد آنها  (برای کتابخانه هایی که کتاب کمی دارند) ارزیابی می شوند.

دکتر ساکت ضمن انتقاد از از عدم اهتمام در نگهداری این مجموعه ها در دانشکده ادبیات، گفت: حق افرادی مانند محمد قهرمان و غلامحسین یوسفی در این دانشکده ادا نشده است و باید بودجه خاص برای بهبود این شرایط اختصاص یابد.

در پایان این نشست  از خانواده شادروان محمد حسین فرزین (از اهدا کننده مجموعه کتاب ها) تقدیر به عمل آمد.    

 

باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد : فاطمه کمیلی

 

photo 2017-12-14 22-50-35

 

     

 

نشست «میراث ماندگار؛ بررسی وضعیت کتابخانه‌های اهدایی دانشگاه‌ها و مراکز علمی» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، نشست «میراث ماندگار؛ بررسی وضعیت کتابخانه‌های اهدایی دانشگاه‌ها و مراکز علمی» به همت کانون کتاب و اندیشه دانشگاه فردوسی، در روز دوشنبه 20 آذر  در محل تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

دکتر جواد عباسی، معاون پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، پس از خیر مقدم به تمامی حضار اعم از اساتید، دانشجویان، مسئولین و خانواده های اهداکنندگان کتاب؛ گفت: امیدواریم این جلسه مقدمه ای باشد برای یک یادآوری خوب درباره کتاب، اهدای کتاب و بنای کتابخانه‌ها در سالهای پیش رو، و امیدوار هستم کتابخوانی بیش از پیش اشاعه یابد و ما برگردیم به جایی که دانش، علم و اخلاق از آن برمی‌خیزد که آن مطالعه و کتاب است.

 در ادامه دکتر رحمت‌الله فتاحی، استاد پیشکسوت گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی پیرامون نگاه‌های مختلفی که به کتاب وجود دارد توضیحاتی ارائه داده و اظهار کرد: چرا به کتاب به عنوان یک موجودیت (هستی) نگاه نمی‌کنیم. هستی یعنی آنچه که هست، آنچه که هویت دارد و آنچه که می‌تواند با غیر خود ارتباط برقرار کند. وی افزود: کتاب بعنوان یک هستی با هستی های دیگر در ارتباط افقی، عمودی و شبکه‌ای است و مجموعه کتابها یک سپهر را تشکیل می‌دهند که رو به رشد، زنده، پویا و مرتبط و موثر بر یکدیگر هستند.

دکتر فتاحی تصریح کرد: اهداکنندگان مجموعه‌های کتاب در حقیقت هستی‌ها را به دیگران می‌بخشند و می توان آنها را هستی بخش نامید.

سخنران بعدی این نشست دکتر اصغر دادبه، مدیر گروه ادبیات دایره المعارف بزرگ اسلامی،  در ارتباط با زندگی علمی و آثار زنده یاد دکتر امیر حسین یزدگردی که مجموعه ای 5000 جلدی را به کتابخانه دانشگاه اصفهان اهدا کرده بود، صحبت کرد و وی را شخصیتی دانست که به فرهنگ مملکت می اندیشید نه اینکه از راه کتاب بخواهد پولی در بیاورد.

دکتر مجتبی مجرد، عضو هیئت علمی دانشگاه بجنورد، در ابتدا درباره تاریخچه نگارش کتاب و کتابداری نکاتی را بیان کرد و سپس به توضیح اقدامات و آثار زنده یاد سید محمود خراسانی، شاعر و ادیب خراسانی، پرداخت. وی در بخشی از سخنان خود عنوان کرد: استاد فرخ برای کتاب ارزش زیادی قائل بود، در جمع آوری آثار و یادداشت های خود نهایت دقت را به کار می برد و در واقع مجموعه های اهدایی او نگین درخشان کتابخانه دانشکده ادبیات هستند که در نگهداری آن دقت کافی مبذول نشده است.

آخرین سخنران این نشست دکتر سلطان ساکت، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی و رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد، تاکید کرد که کتابخانه های علوم انسانی باید پژوهش محور باشند نه آموزش محور؛ یعنی کتابهایی که منابع پژوهشی خوب و گاهاً نادر هستند و به علت اینکه کمتر خواننده دارند از کتابخانه حذف نشوند و فقط کتابهای درسی باقی بمانند زیرا ارزش کتابخانه ها به کتابهای پژوهشی و غنی آن است. وی ادامه داد: باید بین مجموعه های اهدایی و کتابهای اهدایی تفاوت قائل شد، مجموعه های اهدایی بر اساس نوع شان (خطی بودن، چاپ سنگی،..)، نوع اهدا کننده، و تعداد آنها  (برای کتابخانه هایی که کتاب کمی دارند) ارزیابی می شوند.

دکتر ساکت ضمن انقاد از از عدم اهتمام در نگهداری این مجموعه ها در دانشکده ادبیات، گفت: حق افرادی مانند محمد قهرمان و غلامحسین یوسفی در این دانشکده ادا نشده است و باید بودجه خاص برای بهبود این شرایط اختصاص یابد.

در پایان از خانواده شادروان محمد حسین فرزین (از اهدا کننده مجموعه کتابها) تقدیر به عمل آمد.            

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

نوشتن دیدگاه

ارسال