به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد؛ کرسی ترویجی "طرح مسئله حقوق زنان در دوره قاجار"، روز دوشنبه 7 اسفند ماه 96 در تالار قطب علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار گردید.
علی باغدار دلگشا ، دانشجوی دکترای تاریخ و طراح این کرسی ترویجی، پس از خوشآمدگویی به حضار، مباحث اصلی این جلسه را بیان ساختار نابرابری جنسیتی و مسئله حقوق زنان عنوان کرد و در خصوص شرایط مرد مدار و طرز نگاه به زن در دوره قاجار توضیحاتی را با استناد به اوراق و رسالاتی که از دوران قاجار باقی مانده است ارائه داد.
در ادامه دکتر هما زنجانی زاده، استاد پیشکسوت گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، که در جایگاه کمیته ناقدان قرار داشت، به این نکته اشاره کرد که باید اول مشخص شود که منظور از مسئله یا مسائل زنان دقیقاً چیست. وی همچنین به مبحث چندزنی در تاریخ اشاره کرد و از آن به عنوان مثالی در توضیح مسئله زنان استفاده نمود.
به عقیده دکتر زنجانی زاده موضوع چندزنی در صدر اسلام یک مسئله ی عادی و درستی بوده است، زیرا مردان شهید میشدند و زنان و فرزندان میماندند و بنیاد شهید نیز نبود.
وی در پایان بر این نکته تاکید کرد که در جامعه ای که زن در آن تحقیقر شود نمیتوان فرزندی شایسته تربیت کرد.
منتقد بعدی در این جلسه، دکتر مهدی نجفزاده، دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد بود. وی بیان کرد: ما از دوره قاجار حرف های زیادی داریم و البته این را از منظر سیاسی میگویم. کلماتی مثل آزادی، زن، امنیت و ... هنوز هم مطرح هستند. روشنفکران بدون حب و بغض به آنها پرداختند و یکی از این موضوعات بحث برانگیز، زن است.
وی ادامه داد: انتظار میرفت این تحقیق به گونه ای روشمندتر اتفاق بیفتد و برای اینکه زمینه توصیفهای بعدی را فراهم آورد میشد با مفاهیم کمّی، این مسائل را بررسی کرد. مسئله بعدی، پیوستگی و گسستگی زن است. درباره مفهوم زن چند مرحله وجود دارد از جمله اینکه در مرحله اول، زن هیچ به حساب میآمد حتی ابژه هم نبود و در دوره ملکم خان و دوره دوم است که زن به سوژه تربیتی تبدیل میشود.
دکتر نجف زاده افزود: در رابطه با مسئله زنان گفتمانهای مختلفی وجود دارد و ما باید تکلیف خود را روشن کنیم که قاجارها در این مسئله تا کجا پیش آمده بودند. دو مسئله دیگر نیز وجود دارد، مادر بودن و زن بودن. و باید روشن شود که ما در دوره تاریخی خود به کدام یک از این موارد تعلق داریم.
خبرنگار: سهیلا رخشانی
{jcomments on}