به گزراش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد؛ جلسه تحلیل وضعیت دانشگاه‌های ایران بر طبق رساله "جدال دانشکده ها" اثر ایمانوئل کانت،  با ارائه دکتر اسلامی، رئیس گروه مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی اجتماعی دانشگاه، در تاریخ دوشنبه ۲۰ اسفند ماه ۹۷ در محل تالار گفتگو معاونت فرهنگی اجتماعی و دانشجویی برگزار شد.
در این جلسه دکتر اسلامی با تاکید بر لزوم تداوم داشتن این گونه جلسات اظهار کرد: نشست‌هایی با محوریت "ایده دانشگاه" تدارک دیده شده است تا هرماه برنامه هایی با این مضمون که بنا، فلسفه و ایده دانشگاه بر چه اساسی شکل گرفته است داشته باشیم.
وی در ادامه به معرفی کانت پرداخت و بیان کرد: اگر بخواهیم معرفی اولیه ای از کانت داشته باشیم، متفکری آلمانی تبار، بسیار منظم و عقلانی ست که کتب زیادی نوشته است و تاکید زیادی برا اندیشه اعتقادی دارد و همچنین زساله مهمی در ارتباط با روشنگری نوشته است که در آن بیان می کند که روشنگری چیست و اینکه روشنگری راه ورود به دنیای مدرن است.
سپس رئیس گروه مطالعات و نامه ریزی فرهنگی اجتماعی، به تعریف سه کارگروه ویژه از دیدگاه کانت پرداخت و افزود: کانت رساله کوچکی در سال ۱۹۹۴ دارد که در واقع آخرین رساله اوست و در آن توضیح می دهد که دانشگاه صرفا برای تولید علم مدرن بنا نشده است؛ بلکه به وجود آمده تا سعادت بشر را تضمین کند و کار دانشگاه تربیت انسان‌ها و به سعادت رساندن آنهاست؛ همان چیزی که ما در مورد حوزه ها بیان می کنیم و پس از آن کانت بیان می کند که این کار را دانشگاه در ۳ شکل انجام می دهند؛ یکی سلامت جسمانی که سلامت افراد جامعه را تضمین می کند و این کار را طب و پزشکی انجام می دهد، دوم سعادت اخلاقی که وجه دیگری از دانشگاه است و دانشکده الهیات آن را انجام می دهد و سعادت انسان ها در اخرت و امور مربوط به اخلاق را بر عهده دارد و مورد سوم اینکه سعادت انسان ها در دنیا و امور کشورداری و شهرداری است که این وظیفه ی دانشکده ی حقوق است و کار آن شکل دهی به کارگزاران و کسانی ست که می توانند شهروندان خوبی باشند و قوانین خوبی را برای کشور داری ایجاد کنند که به مجموع این سه دانشکده، دانشکده های فرادست می گوییم. برای حکومت این سه دانشکده بسیار اهمیت دارد و سعی میکند آنها را جهت دهی کند و در فعالیت های آنها دخالت کند .
وی در همین خصوص ادامه داد: همچنین به نظر کانت، علاوه بر دانشکده های فرادست، دانشکده های فرودست داریم؛ یعنی دانشکده هایی که در راستای عقلانیت، انتقاد و آزاد اندیشی بنا شدند و خیلی به مردم و حکومت گوش نمی سپارند و خودشان تولید دانش و علم را انجام می دهند مانند فلسفه، ادبیات، تاریخ، جغرافیا، هنر و... که مخاطبان خاص با ذوق و سلیقه های مختلف در انها فعالیت می کنند. از دیدگاه کانت دانشگاه ها هم به حضور دانشکده های فرادست و هم فرودست نیازمندند.
دکتر اسلامی در ادامه به توضیح راهکار های سعادت جامعه پرداخت و عنوان کرد: از دیدگاه کانت، راهکار برای این که جامعه بتواند به سعادت برسد  و بتوانیم شهروند تربیت کنیم و حکومتی قانون مند داشته باشیم این است که ما رشته ها و دانشکده های فرودست را جدی بگیریم، یعنی به طرفی حرکت کنیم که برای مثال تاریخ و علوم پایه و فلسفه و ... رشته های مهمی برای ما باشند و حامی داشته باشند؛ چرا که دانشکده های فرودست هر انتقادی که داشته باشند، بیان می کنند. اما این موضوع یک طرفه نیز نباید باشد یعنی به نظر کانت نزاع غیرمشروع دانشکده های فرادست مورد تاکید قرار می گیرند و دانشکده های فرودست هم کار خود را انجام می دهند و این دو با هم نزاع می کنند؛ یعنی دانشکده های فرودست شروع به درگیری و انتقاد از دانشکده های فرادست می کنند و کانت بیان می کند اگر دانشگاهی این را داشته باشد، به رسالت خود عمل کرده است.
دکتر اسلامی در انتها افزود: ما در حال حاضر از ۳ کارگروه مدنظر کانت یعنی کارگروه طب، حقوق و دینی ضربه خورده ایم؛ چرا که به جای تقویت، هر سه آنها دچار تغییرات و اشکالاتی شده اند و دلیل آن این است که همه ی افراد جامعه همواره به سمت پزشکی، مهندسی و دانش هایی رفتند که دانش های بالا تعریف می شود و دانش های پایین رها شدند و اساسا ما جدال فکری در دانشگاه ها نداریم و باید فکری به حال این وضعیت اسفناک بکنیم.
در ادامه به پرسش و پاسخ پیرامون موضوع پرداخته شد.


خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: مریم فرشچی

عکاس: فاطمه مصحف

eslami4

eslami2

eslami1

{jcomments on}

نوشتن دیدگاه

ارسال