photo ۲۰۲۰-۰۹-۲۷ ۰۰-۰۹-۵۷

 

 به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد؛ مصاحبه‌ای با جناب آقای سالاری، مسئول برگزاری طرح «انتخاب آگاهانه»، در خصوص برگزاری لایوهای "انتخاب آگاهانه"، در تاریخ 4 مهرماه 99 انجام شد.
آقای سالاری در ابتدا درخصوص علت شکل گیری این برنامه بیان کرد: دانش آموز حدودا 18 ساله که می‌خواهد رشته مدنظر خود را با توجه به نظر شخصی‌اش انتخاب کند و وارد دانشگاه شود، آگاهی مختصری دارد اما این آگاهی‌ها نسبت به رشته‌های دانشگاهی و فضای آکادمیک دانشگاه بسیار از واقعیت دور و متفاوت است و بیشتر به دیدگاه مدرسه و دبیرستان شباهت دارد. بنابراین یک خلا بین دیدگاه دانش آموز و دیدگاه واقعی وجود دارد که مشکلاتی را به وجود می‌آورد.
وی ادامه داد: متاسفانه تعداد زیادی دانشجو در ترم اول وجود دارند که با دید متفاوتی وارد یک رشته می‌شوند؛ اما پس از مدتی متوجه می‌شوند علاقه‌ای به آن رشته ندارند که این باعث به وجود آمدن حجم زیادی از درخواست‌های تغییر رشته در همان ترم اول می‌شود.
دبیر انجمن‌های علمی دانشکده مهندسی تصریح کرد: هرسال همایش‌های انتخاب رشته از سوی دانشگاه‌های مختلف و همچنین دانشگاه فردوسی برگزار می‌شد. دانش آموزان به همراه خانواده‌هایشان در این همایش ها شرکت می‌کردند، و اعضای هیئت علمی هر رشته به معرفی رشته خود می‌پرداختند و آنها را با ماهیت اصلی هر رشته تا حدی آشنا می‌کردند. اما امسال به علت شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری این همایش‌ها وجود نداشت و این خلا برای دانش آموزان به شدت حس می‌شد. ایده ای که به ذهن من رسید این بود که از فضای آنلاین برای برگزاری همایش‌ها استفاده کنیم. مزیت همایش آنلاین این بود که دانش آموزان صرفا با داشتن موبایل و اتصال به اینترنت به صورت کاملا رایگان می‌توانستند از این همایش ها و اطلاعات استفاده کنند.
وی در خصوص مزایای این همایش‌ها خاطر نشان کرد: اولین مزیت این است که مهمانان ما افرادی بودند که تا مقطع دکتری تحصیل کرده و احاطه کامل بر رشته موردنظر و جزئیات آن داشتند. مزیت دیگر همایش این بود که برخلاف سال‌های قبل مخاطبین ما محدود نبودند و همه می‌توانستند از هرجای ایران از برنامه ما استفاده کنند.
مسئول برگزاری این طرح درباره به کارگیری بستر مناسب برای برگزاری همایش«انتخاب آگاهانه» گفت: با توجه به فعالیتی که در انجمن‌های علمی داشتم، بهترین بستر برای برگزاری این همایش آنلاین، انجمن‌های علمی دانشگاه به جهت علمی و فراگیر بودن آن بود. ما پیشنهاد این طرح را قبل از آغاز فرایند انتخاب رشته مطرح کرده، جزئیاتش را با مدیریت فرهنگی دانشگاه بررسی نموده و مجوزهای لازم را اخذ کردیم. همچنین عنوان «انتخاب آگاهانه» را به جهت تاکید بر لزوم داشتن آگاهی هنگام انتخاب رشته برگزیدیم. سپس رای دعوت کردن مهمانان با دبیران انجمن‌های علمی هر دانشکده صحبت کردیم و آنان نیز با ما همراهی کردند.
سالاری درخصوص چالش‌های اجرای این طرح بیان کرد: چالشی که در این طرح وجود داشت این بود که ما به عنوان اعضای انجمن‌های علمی دانشگاه اغلب با دانشگاهیان و دانشجویان ارتباط داشتیم. اما در این برنامه مخاطبین ما دانش آموزان بودند. برای حل این چالش تیمی را طراحی کردیم که مدارس موجود در استان‌های مختلف را استخراج کرده و با آنان برای شرکت در برنامه هماهنگ کنند. خوشبختانه اغلب این مدارس از طرح ما استقبال کردند. ما طرح را به ادارات آموزش و پرورش هر ناحیه ارسال کردیم و آنان هم استقبال خوبی داشتند.
وی افزود: بستر انتخابی ما برای اجرای برنامه، لایو اینستاگرام بود. و علت انتخاب نکردن بستر وبینار، عدم آشنایی کامل دانش آموزان با این فضا بود. همچنین آنان به دلیل درگیری و استرس نمی‌توانستند در فرصت کوتاه انتخاب رشته با این بستر آشنا شوند. بنابراین تصمیم گرفتیم لایو اینستاگرام را به جهت عمومی و آسان بودن استفاده از آن انتخاب کنیم.
مسئول برگزاری طرح«انتخاب آگاهانه» در پایان، در پاسخ به چگونگی بازخوردهای مخاطبین به همایش های "انتخاب آگاهانه "بیان کرد: در طی این مدت حدود 300 نفر به دنبال کنندگان صفحه اینستاگرام ما اضافه شده است و این نشان دهنده استقبال گسترده دانش آموزان می‌باشد. اگرچه تعداد بازدیدکنندگان بسیار بیشتر است؛ چرا که همه صفحه را دنبال نمی‌کنند. هر یک از برنامه‌ها به طور میانگین حدود 600 نفر بازدیدکننده دارد. بازخوردهایی که گرفتیم بسیار مثبت و اغلب به صورت ارسال نظر و پیام خصوصی در صفحه اینستاگرام بود. ما در این برنامه با کمک اساتید توانستیم دید درست و بدون اغراق و سوگیری از رشته‌های دانشگاهی به دانش آموزان ارائه دهیم و این موجب استقبال افراد و دیده شدن برنامه ما شد.

 

مصاحبه کننده: یگانه سادات تقی زاده

 

{jcomments on}

نوشتن دیدگاه

ارسال