به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، نشستی به منظور تحلیل فیلم انگل توسط آرش بیدالله‌خانی، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی، به همت انجمن علمی علوم سیاسی در تاریخ ۱ آبان ماه ۹۹ برگزار شد.
آرش بیدالله‌خانی تصریح کرد: بونگ جون هو، کارگردان بزرگی است و با هر فیلمی که ساخته، نظر منتقدان معروف را به خود جلب کرده است. وی روی فیلمی دست گذاشته است که تابو بوده و فاصله طبقاتی را نشان می‌دهد. در قانون اساسی کشور کره، بحث تابوشکنی و سانسور نقش مهمی دارد.
وی در رابطه با معرفی فیلم بیان کرد: فیلم انگل به طور دقیق وارد زمینه‌ای شده است که هر فیلمی نمی‌تواند وارد شود. فیلم‌های بونگ جون هو، در ژانر کمدی سیاه است. در این فیلم، هرچه‌ به پایان آن نزدیک می‌شویم، این کمدی سیاه‌تر شده و اتفاقات غیرمنتظره رخ می‌دهد.
این عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی ادامه داد: درک فقر برای هرکسی اتفاق نمی‌افتد. این فیلم نگاه جامعه شناسانه‌ای به مسئله فقر دارد و زاویه‌بندی را درباره طبقه فقیر و ثروتمند خوب نشان داده است. از این جهت که هر دو قشر مقصر هستند. تضادهای طبقاتی و چالش‌های زیادی بین طبقات فقیر و ثروتمند وجود دارد و درنهایت، پیروز نهایی طبقه ثروتمند می‌باشد.
بیدالله‌خانی خاطر نشان کرد: بی‌تفاوتی اجتماعی طبقه ثروتمند در برابر طبقه فقیر، بسیار در این فیلم پررنگ و هم‌دردی اجتماعی کمرنگ است. هر مسئله طبیعی که پیش می‌آید، ممکن است برای هرطبقه یکسان نباشد. مثلا آمدن باران در فیلم نشان داده می‌شود که برای طبقه ثروتمند خیلی جذاب و نشاط‌ انگیز بوده؛ ولی برای طبقه فقیر دردآور و عذاب دهنده است.
وی درپایان در پاسخ به این سوال که چرا بعضی افراد بسیار باهوش و بااستعداد در فقر به‌سر می‌برند، اشاره کرد: ساختارها نقش بسیار پررنگی در فقر دارند. حتی در رابطه با افرادی که دارای توانایی زیادی هستند، نقش موثری در فقیر کردن این افراد دارد. نباید لزوما فقر را به ناتوانی فرد ربط دهیم. گاهی ساختارها اجازه پیشرفت نمی‌دهند. پشت خط قرمزهای جامعه منافع اجتماعی، اقتصادی و طبقاتی خوابیده و کارگردان خوشبختانه به این مسئله پرداخته است.

 

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: بهاره حامد

نوشتن دیدگاه

ارسال