Cp photo 2023 05 02 13 39 46

عضو هیئت‌علمی دانشکدۀ الهیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: پنجاه درصد مهاجران به رشته‌های علوم انسانی، دانشجویان فنی‌مهندسی هستند و در صدر مقاصد کوچ به علوم انسانی، رشتۀ روان‌شناسی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، نشست «کوچ به عالم علوم‌ انسانی از دنیای فنی‌مهندسی» به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشکدۀ مهندسی با همراهی بنیاد ملی نخبگان در تاریخ 4 اردیبهشت‌ماه 1402 برگزار شد.

دکتر علی‌رضا آزاد، عضو هیئت‌علمی دانشکدۀ الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، در این نشست اظهار کرد: بین کوچ به علوم انسانی و تعقیب علاقه با تمایل به مطالعه در این رشته تفاوت وجود دارد. ممکن است بعضی‌ها به مباحث علوم انسانی علاقه‌مند باشند، ولی قصد کوچ به این رشته‌ها را نداشته باشند.

وی ادامه داد: پس از روان‌شناسی، رشته‌های علوم اجتماعی، علوم قرآن و حدیث، فلسفۀ غرب، فلسفه و کلام انسانی، مدیریت، حقوق، ادبیات فارسی، مطالعات فرهنگی، ‌زبان‌شناسی، فلسفۀ علم، فلسفۀ اخلاق، علوم سیاسی، علوم تربیتی، مطالعات زنان و خانواده، اقتصاد، ادیان و عرفان و تاریخ مقاصد بعدی کوچ به علوم انسانی هستند. چهار رشتۀ اول حدود %70 کوچ به علوم انسانی و مابقی %30 را تشکیل می‌دهند.

این عضو هیئت‌علمی دانشکدۀ الهیات دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: بیشتر قبولی‌ها در این رشته‌ها، دانشجویان دانشگاه پیام نور هستند. از آنجایی که قبلاً در این رشته‌ها تحصیل نکرده‌اند، قبول شدن در دیگر دانشگاه‌ها سخت‌تر است؛ یا به دلیل سن بالا و تنوع بیشتر در رشته‌ها که دانشگاه پیام نور دارد.

وی افزود: مهم‌ترین دلیل کوچ به رشته‌های علوم انسانی، علاقه و نیاز است.گاهی نیازها دینی، مالی، فردی و مهارتی هستند و گاهی علاقه و نیاز روان‌شناختی وجود دارد. کوچ‌ها را بیش از اندازه سخت تلقی نکنید و بدانید که ابهام‌های درونی شما اثرگذارتر از ابهامات بیرونی است.

دکتر علی‌رضا آزاد در خصوص انواع کوچ به علوم انسانی گفت: کوچ کردن به علوم انسانی سه مدل است. گاهی رشته را عوض می‌کنند و به رشتۀ دیگری می‌روند، گاهی در دو رشته هم‌زمان تحصیل می‌کنند و گاهی در کنار رشته‌ای که تحصیل می‌کنند مطالعات رشته‌های علوم انسانی هم دارند که همت بسیار بالایی می‌خواهد.

وی تصریح کرد: من در مقایسه با رشته‌های فنی که تحصیل کرده‌ام می‌گویم که هرچقدر فضای علوم انسانی ایدئولوژیک‌تر باشد، تقریباً %70 چیزی را که دوست داریم نمی‌توانیم بیان کنیم. زیرا ملاحظات حوزه‌های مختلف در این حوزه بسیار سنگین است.

 

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: سحر کارگر

دبیر کارگروه پوشش خبری: یگانه تقی‌زاده

Cp photo 2023 05 02 13 39 36

Cp photo 2023 05 02 13 39 49

Cp photo 2023 05 02 13 39 43

Cp photo 2023 05 02 13 39 40 Copy

نوشتن دیدگاه

ارسال