به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، کارگاه آموزشی آشنایی با مبانی اختلالات یادگیری با تاکید براختلال دیکته نویسی از ساعت 13 الی 15 روز چهارشنبه 10 آبان ماه درسالن اجتماعات تحصیلات تکمیلی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه فردوسی برگزارشد.

درجریان این کارگاه آموزشی که توسط معاونت پژوهشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی برگزار شد،  مهدی ارخودی قلعه نوئی بااشاره به این که 3 نوع اختلال داریم بیان کرد : این اختلالات شامل اختلال درخواندن,نوشتن وریاضیات است والبته درفرایند دیکته نویسی کودکان مشکلاتی چون وارونه نویسی وقرینه نویسی وجوددارد.
وی ادامه داد: برای درمان ناتوانی یادگیری دیکته باید فرایند تحلیل خطای املا درارزیابی اولیه, بررسی نتیجه ارزیابی های بالینی, رفع اشکالات اولیه (نحوه مدادگرفتن, نشستن و...), تقویت فرایندهای روان شناختی پایه حین فعالیت ها راپیاده کنیم و در نهایت ارزیابی داشته باشیم.

وی گفت: این مساله بدان معناست که باید دست, گوش و چشم دانش آموز را تشخیص دهیم وبفهمیم کودک باکدام یک ، مثلا گوش راست یاچپش بیش ترفعالیت می کند و کدام یک راترجیح می دهد تا فرایند یادگیری آسان شود.

این دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی در خصوص راه های شناسایی توانایی های برتر کودکان بیان کرد : راه های ساده و فراوانی برای چنین تشخیص هایی وجود دارد مثلا برای تشخیص دست برتر کودک می توانیم شی ای رابه دست وی دهیم وببینیم باکدام دست پرتاب می کند و ترجیحش چیست اما به طورکلی مساله مهم آن است که شناخت این مساله (غلبه طرفی) نقش مهمی در کاهش برخی اختلالات یادگیری درکودکان دارد.


باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد : زهرا طالبیان

photo 2017-10-26 22-08-58

نوشتن دیدگاه

ارسال