نخستین جلسه سلسله نشست های علم و دین با هم کاری انجمن علمی فقه مبانی اسلامی و انجمن علمی زیست شناسی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، نخستین جلسه سلسله نشست های علم و دین به همت انجمن های علمی فقه و مبانی اسلامی و زیست شناسی روز سه شنبه 23 آبان ماه با حضور دکتر احمد نصیری مطاتی (فوق لیسانس شیمی فیزیک کوانتومی-دکتری حکمت متعالیه)، دکتر عباس جوارشکیان ( عضو هیئت علمی گروه فلسفه) و دکتر علیرضا عابدی سرآسیا ( عضو هیئت علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی) در محل آمفی تئاتر سعادت دانشکده علوم برگزار شد.

این مراسم با سخنرانی دکتر عباس جوارشکیان درباره ی علم و حوزه ی باورها و اعتقادات آغاز شد و در ادامه دکتر احمد نصیری مطاتی به بررسی پذیرفته شدن فرگشت از منظر زیست شناسی پرداخت.

دکتر نصیری در طی بیانات خود به فلسفه هایی از کانت و دکارت اشاره کرد و به تجزیه و تحلیل فرضیات مختلف علمی از جمله فرضیات دامارک، داروین و مندل پرداخت و گفت: بین بیان کردن یک نظریه در حوزه علم تا بررسی کردن آن در حوزه ی دین تفاوت بسیاری وجود دارد.

دکترجوارشکیان عضو هیئت علمی گروه فلسفه ضمن اشاره به ديدگاه هایی چون طبیعت گرایی و یگانه انگاری به برسی پرسش منافات یا عدم منافات فرضیه تکامل با خداباوری پرداخت و خاطر نشان کرد: خداوند در ذات هر موجود همراه اوست و قبول فرضیه فرگشت وجود خالق را مورد سوال قرار نمی دهد.

وی افزود: ادله ی اثبات خداوند از این فرضیه مستقل اند و اگر در ظاهر اثبات از طریق نظم با این فرضیه هم خوانی ندارد بخاطر تعبیرات غلط می باشد.

دکتر علیرضا عابدی عضو هیئت علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی ضمن بیان مقدمه ای کوتاه به بررسی تعارض یا عدم تعارض فرضیه تکامل با آیات و روایات اسلامی پرداخت.

عابدی شرحی کوتاه از اصطلاحات نص ( آیات قرآنی که دلالت صریح دارند و از آنان تنها می توان یک منظور برداشت کرد) و ظاهر ( آیات قرآنی که دلالت غیر مستقیم دارند و می توان از آنان برداشت های سطحی و عمیق کرد و به تفسیر این آیات پرداخت) ارائه داد.

در ادامه وی به نظرات بیان شده توسط دکتر سحابی و مهندس بازرگان، علامه طباطبایی، ایت الله مصباح، آیت الله سبحانی، و آیت الله مشکینی درباره این فرضیه اشاره کرد.

وی تاکید کرد: اثبات یک احتمال به معنای انکار بقیه ی احتمالات نمی باشد و ممکن است وجودی باشد که خارج از چهارچوب تکاملی خلق شده باشد در حالیکه سایر موجودات خلقت تکاملی دارند.

عابدی در انتها اظهار داشت: در قرآن هیچ نصی درباره ی هیچ یک از فرضیه های خلقت تکاملی یا غیرتکاملی ذکر نشده است و ظاهر قرآن موافق با خلقت تکاملی است، اگرچه درباره ی آدم و حوا موافق با خلقت غیر تکاملی است.

وی سخنان خود را با بیان این نکته که ممکن است خلقت انسان و حتی موجودات قبل از آدم و حوا از نوع تکاملی و خلقت آدم و حوا از نوع غیر تکاملی باشد پایان داد.

 

باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد : رومینا طاهری

photo 2017-11-16 10-33-35

نوشتن دیدگاه

ارسال