جلسه نقد,بررسی و تحلیل نمایش نامه مکبث از سلسله جلسات بررسی و واکاوی آثار فاخر سینمایی,ادبی وهنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد؛ جلسه نقد، بررسی و تحلیل نمایش نامه مکبث از سلسله جلسات بررسی و واکاوی آثار فاخر سینمایی، ادبی وهنری به همت انجمن علمی روانشناسی با همکاری کانون کتاب و اندیشه چهارشنبه 22آذرماه 96 ساعت 12 الی 14 با حضور مجتبی آل سیدان و فاطمه قربان زاده برگزارشد.

در این جلسه،مجتبی آل سیدان ضمن اشاره به این مساله که برخی معتقدند که مکبث کامل ترین اثر تاریخ ادبیات نمایشی و نیز کامل ترین نمایش نامه شکسپیر است اظهارکرد: تفسیر فروید از نمایش نامه مکبث بهترین و بدیع ترین تفسیر موجود است. فروید در مقاله ای تیپ های مختلف شخصیتی را تعریف می کند که یکی از آن ها شخصیت هایی هستند که با موفقیت و شادکامی تیره روزی وبدبختی شان فراهم می شود یعنی این افراد تاب و تحمل وصول به سعادت را ندارند و این بیماری ای است که با ناکامی وتعارض درونی توجیه می شود.

آل سیدان همچنین تصریح کرد: فروید در طرح این تیپ شخصیتی مکبث را مثال می زند که قبل از کشتن شاه اندک تردیدی به خود راه نمی دهد اما بعد از رسیدن به موفقیت احساس ناکامی می کند.

وی با تاکید بر این که علت تغییر افکار مکبث عذاب وجدان نیست بیان کرد: چنین علتی برای فروید قابل پذیرش نیست و باید دانست علت اصلی جنون مکبث عدم باروری وی وناتوانیش از این است که نمی تواند سبب دوام خاندان سلطنتی شود و احساس می کند که خون پادشاه را به بیهودگی ریخته است.

فاطمه قربان زاده بامحور بررسی اثر از لحاظ ادبی پرداخت و بیان کرد : مکبث کوتاه ترین وخشن ترین نمایش نامه شکسپیر است ونیز از برترین تراژدی های شکسپیر در کنار هملت ,اتللو و کینگ ایر است.نمایش نامه مکبث الهام گرفته از وقایع تاریخی اسکاتلند است و البته بدیمن ترین نمایشنامه شکسپیر از نظر بازگیران تئاتر است .مکبث یک نمایش نامه منظوم است و در مجموع همه این دلایل سبب شده است که مکبث اثری پر طرفدار در میان سینماگران باشد.

وی با اشاره به این که شکسپیر مکبث را در اواخر پادشاهی جیمز اول نوشت خاطرنشان کرد: جیمز اول به هنر علاقه داشت و حامی هنرمندان بود و از مواردی که در نمایش نامه مشهودند و حضور پررنگ دارند می توان به قضیه ترور خانواده سلطنتی وحضور جادوگران اشاره کرد.

وی اضافه کرد: شروع وپایان مکبث با نبرد است و داستان وحدت عملی دارد یعنی بدون پیرنگ فرعی است .باید دانست که برای ایجاد وحدت عملی در داستان شکسپیر ازآرایه های ادبی مثل تصویرسازی استفاده کرده است و تصویرسازی آن است که تصویری را از اول داستان به شکل مداوم تکرار می شود.

قربان زادهدر پایان  با بیان این که یکی از اصلی ترین درون مایه های این نمایش نامه جاه طلبی است تصریح کرد: تاکید مکبث در نمایش نامه بر نیروهای ماورایی این نکته رابه ذهن متبادر می کند که آیا شخص مسئول اعمال خویش است یا نیروهای ماورایی ای هم چون شیطان اما نکته ای که در نهایت بسیارمهم است این است که دلیل ماندگاری مکبث آن است که مربوط به همه زمان هاست.


باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد:  زهرا طالبیان شریف

 

 

نوشتن دیدگاه

ارسال