به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد همایش اقلیت ، چالش مشارکت با موضوع بررسی وضعیت اقلیت ها در جمهوری اسلامی ایران،  چهارشنبه 6 دی ماه 1396 در محل آمفی تئاتر دانشکده ی حقوق و علوم سیاسی با حضور دکتر محسن خلیلی استاد حقوق دانشگاه فردوسی، دکتر جعفر شفیعی استادیار حقوق دانشگاه فردوسی و دکتر سهیلا پیروز فر دانشیار گروه قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد ، برگزار شد .

دکتر سهیلا پیروزفر دانشیار گروه قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد گفت : نازل شدن قرآن کریم موید کتاب های آسمانی دیگر بوده است و آن هارا رد نمی کند . قرآن کریم از انجیل به عنوان یک انجیل یاد می کند نه چهار انجیل.بخشی از آیات قرآن کریم نعمت های اهل کتاب را یادآوری می کند که چرا گروهی از  اهل کتاب حق را منکر می شوند. بخش دیگری از قرآن اهل کتاب را ملامت می کند که چرا باورهای دینی را تغییر دادند و تحریف کردند .

وی افزود : اهل کتاب 2 دسته هستند ،دسته اول آن هایی که به خدا ایمان دارند اما دسته دوم به دلیل منافع مادی روی حق بودن دین سرپوش می گذارند و با اسلام منازعه می کنند. اهل کتاب یکسان نیستند برخی خدارا عبادت می کنند کار خیر انجام می دهند و طبق قرآن پاداش بهشت دارند . اما اهل کتاب زمانی مذمت می شوند که دست به مبارزه با اسلام بزنند  در غیر این صورت حقوق مدنی ان ها کاملا به رسمیت شناخته می شود .
پیروزفر با بیان این که بین شریعت و دین تفاوت وجود دارد اظهار کرد : شریعت کامل کننده تعلیمات پیشین است و طرق مختلف رسیدن به دین است . یهود و مسیحیت و اسلام از حوزه ی دین یکی هستند .
وی ضمن اشاره به دو گروه عوام و خواص در اهل کتاب گفت : عوام کسانی هستند که از کودکی با دین خود بزرگ شده اند اما خواص کسانی هستند که از اسلام شناخت کامل دارند اما علیه آن اقدام می کنند که از جانب خداوند مذمت شده اند.

 دکتر محسن خلیلی استاد حقوق دانشگاه فردوسی مشهد گفت : اقلیت گروه هایی با ویژگی های فرهنگی و رفتار های جمعی با سنت های خاص متفاوت با فرهنگ ، رفتار و سنت های سایر گروه های اجتماعی از جمله اکثریت جامعه است. اقلیت بر فضای جمعیتی جامعه غلبه ندارد و در یک جامعه زندگی می کنند ولی به دلیل وابستگی قومی ، مذهبی ، نژادی ، زبانی و فرهنگی از اکثریت جامعه متمایز می شوند .
وی افزود : اقلیت گروهی هستند که در حاکمیت شرکت ندارند و از نظر تعداد از بقیه جمعیت کشور کمتر هستند ، تبعه کشور و ساکن یک کشور یا سرزمین معین هستند ، در راستای حفظ فرهنگ و آداب و رسوم و مذهب و زبان خود کوشش می کنند و به فرزندان خود سنت ، رفتار ، فرهنگ و هویت قومی ، زبانی و نژادی و مذهبی آموزش می دهند و در زمینه های گوناگون که احساس ستم ، تحقیر و تبعیض می کنند به یاری یکدیگر می پردازند .

 دکتر جعفر شفیعی استادیار حقوق دانشگاه فردوسی مشهد گفت : برای شناخت اقلیت دو عنصر نیاز است ، عناصر ذهنی و عینی . عناصر عینی مبتنی بر دو عامل ادب و استیلا است ، آن مجموعه ای اقلیت است که تعداد اعضای آن کمتر است و استیلا ندارد  . عناصر ذهنی یعنی اعضای گروه اراده ی مشترک داشته باشند که دارای ویژگی هایی هستند که آن هارا از گروهی که برتری دارد متمایز می کند.

وی در ادامه گفت : تابعیت تعلق به جامعه ی سیاسی از طریق خاک و خون است .یکی از ویژگی های جامعه ی سیاسی این است که فراگیر و کلی است به این معنا که تمام حالات زندگی فرد از تولد تا مرگ را در بر می گیرد .هر آن کس که صرف نظر از تعلقات دین ، نژاد ، قوم و مذهب به استناد رابطه ی تابعیت به جامعه ی سیاسی تعلق پیدا کند ادعایی دارد برابر با تک تک اعضای جامعه .
وی ضمن بیان اینکه از جمله اصول دموکراسی حکومت اکثریت به علاوه تضمین حقوق اقلیت است ،اظهار داشت :در رابطه با حقوق اقلیت در مشارکت سیاسی این حق جز حقوق مدنی و سیاسی است و اگر حق وجود دارد طرف تکلیف یعنی حکومت هم وجود دارد .
وی افزود : در جمهوری اسلامی ، جمهوریت و اسلامیت هرکدام اقتضائاتی دارد . طبق اصل 6 قانون اساسی درجمهوری اسلامی امور کشور باید به اتکا آرا عمومی ادارا شود و طبق اصل 4 قانون اساسی کلیه قوانین و مقررات باید مطابق شرع و اسلام باشند و هم چنین مطابق اصول 19 و 20 قانون اساسی همه ی مردم ایران از حقوق برابر برخوردارند اما این حقوق باید طبق موازین شرع باشد .


باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد : مریم یعقوب پور

 

photo 2017-12-27 16-10-17

نوشتن دیدگاه

ارسال