اخبار

×

توجه

There is no category chosen or category doesn't contain any items

Cp DSC 0665 Copy

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، اختتامیه چهارمین دوره مسابقات ملی ستون ماکارونی با حضور دکتر مهدی بادپا، مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت ویدئو کنفرانس، دکتر علی‌اکبر هاشمی جواهری، مدیرکل ادارۀ ورزش و جوانان خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین علی احدی، مدیرکل دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان،دکتر مسعود میرزایی شهرابی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی، دکتر ابوالفضل غفاری، معاون فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر سید محسن اصغری نکاح، مدیر فرهنگی و فعالیت های داوطلبانه دانشگاه، دکتر علیرضا فتحی، معاون گروه مهندسی مکانیک، دکتر هادی صدوقی یزدی، معاون پژوهش و فناوری دانشکده مهندسی، دکتر امیررضا مسعودی، مدیر پژوهشی دانشکده مهندسی و جمعی از دانشجویان و شرکت کنندگان به همت انجمن علمی مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد در تاریخ 25 اسفندماه 1401 برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، هر یک از تیم های شرکت کننده، به ارائه توضیحاتی درباره سازه خود پرداختند و سپس شکست سازه ها و ارزیابی آنان توسط داوران انجام گرفت.

دکتر علیرضا فتحی، معاون گروه مهندسی مکانیک و داور این دوره از مسابقات، جزئیات آیین نامه چهارمین دوره مسابقات ملی ستون ماکارونی را شرح داد.

در ادامه، دکتر مهدی بادپا، مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در این مراسم اظهار کرد: اینکه در هفتۀ آخر سال با شور و اشتیاق مشغول برگزاری چنین همایشی هستید، جای تقدیر و تشکر دارد. مسابقۀ ملی ستون ماکارونی یکی از همایش‌های مسئله‌محور است که برای برقراری ارتباط دانشگاه با صنعت برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: بیش از 10هزار انجمن علمی در دانشگاه‌های مختلف کشور و در 40 اتحادیۀ انجمن علمی مشغول به فعالیت هستند. این انجمن‌ها به طور رسمی از سال 1378 تاسیس شدند و شروع به کار کردند.

دکتر بادپا درخصوص تشکیل کارگروه انجمن‌های علمی گفت: انجمن‌های علمی باید محل چالش، رقابت، نوآوری و فعالیت‌های فناورانه باشند. برای رسیدن به این هدف، کارگروه انجمن‌های علمی را در معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها راه‌اندازی کردیم.

وی افزود: در نشستی که ماه پیش در مشهد داشتیم، حدود 10 چالش را در انجمن‌های علمی شناسایی کردیم که در دستور کار کارگروه انجمن‌های علمی قرار دارد و قصد داریم در چند جلسه به حل این مشکلات بپردازیم.

دکتر مهدی بادپا دربارۀ امتیازات اساتید مشاور انجمن‌های علمی تصریح کرد: امتیازهایی که برای اساتید مشاور انجمن‌های علمی لحاظ شده است، چیزی نیست که آن‌ها را تشویق به مشارکت کند. بازنگری امتیازات اساتید مشاور را در دستور کار داریم و به دنبال در نظر گرفتن امتیازات پژوهشی برای آن‌ها هستیم.

دکتر علی‌اکبر هاشمی جواهری، مدیرکل ادارۀ ورزش و جوانان خراسان رضوی، در مراسم اختتامیه اظهار کرد: ادارۀ ورزش و جوانان تنها دستگاه رسمی و دولتی متولی امور جوانان است. ادغام سازمان تربیت بدنی با جوانان چندان صحیح نبود، اما بالاخره این کار انجام شد و ورزش و جوانان در کنار هم قرار گرفتند.

وی ادامه داد: مرکز خلاقیت و نوآوری در ورزش اواسط بهمن‌ماه افتتاح شد و نویدبخش خوبی برای جوانان است. این مرکز قصد دارد تفکرات و ایده‌های جوانان را تبدیل به خدمات و کالا کرده و مسیر حل مشکلات را تسهیل کند.

دکتر هاشمی جواهری در ادامه افزود: ما مجموعۀ خوبی را برای انجام این کار تاسیس کرده‌ایم و همکاری‌های خوبی با پارک علم و فناوری داشته‌ایم. از جامعۀ نخبۀ دانشگاهی تقاضا دارم که با ایده‌های خود، برای رشد این مجموعه به ما کمک کنند.

حجت الاسلام و المسلمین علی احدی، مدیرکل دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، در اختتامیه چهارمین مسابقه ملی ستون ماکارونی بیان کرد: حضور یافتن در جمع نخبگان دانشگاهی و کسانی که تلاش می‌کنند دست به ابتکار بزنند، یک تجربۀ شیرین است.

وی ادامه داد: اگر کسی ایده‌ای در کشور ما داشته باشد، فضاها و دستگاه‌های متعددی وجود دارند که حاضرند ایده را به یک پروژۀ بزرگ اقتصادی تبدیل کنند و منافعی برای دیگران رقم بزنند. به شخصه حاضرم از تمام ارتباطاتم استفاده کنم تا ایده‌های شما به پروژه‌های عملیاتی تبدیل شوند.

دکتر مسعود میرزایی شهرابی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی، در این مراسم تصریح کرد: در پارک علم و فناوری خراسان آسیب‌شناسی انجام دادیم و دیدیم که بیش از 90 درصد پارک‌های علم و فناوری در کشور درگیر کارهای لوکس و غیرضروری هستند. درصد اقتصاد دانش‌بنیان در ایران 0.3 درصد است.

وی ادامه داد: در استان خراسان رضوی، با 42 چالش در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، فرهنگی، معدنی و صنایع خلاق مواجه شدیم و در حال ورود این حوزه‌ها هستیم. بهترین عرصه برای ثروت‌آفرینی مادی و معنوی، صنایع خلاق هستند.

دکتر میرزایی در خصوص لزوم مصرف علم گفت: ما در تولید و ذخیرۀ علم به خوبی عمل می‌کنیم، اما در مصرف علم نیاز به تلاش بیشتری داریم. دانشجویان باید آنچه را که در کشور در راستای علم تولید می‌شود، به ثروت تبدیل کنند.

وی افزود: سعی کردیم در پارک علم و فناوری خراسان، بستر مناسبی را برای شنیدن ایده‌ها و مطالبات شما فراهم کنیم. ما پذیرا و حامی ایده‌های شما هستیم و پنج میلیارد از درآمد خالص پارک را به حمایت از ایده‌ها اختصاص داده‌ایم.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: باید این فرهنگ در جامعه جا بیفتد که نیمی از دانشجویان به سمت پاسداری از مرزهای علم و گذراندن مقاطع تحصیلی بروند و نیمی دیگر به سمت فناوری بیایند و مصرف علم را در جامعه ترویج کنند.

اسامی برگزیدگان چهارمین دوره مسابقات ملی ماکارونی به شرح زیر است:

مقام اول:

محمدعماد بذرفروش

امیررضا صبوری معمار

مقام دوم:

یاسمن مرتضوی

نازنین مرتضوی

فاطمه بابازاده

مقام سوم:

مصطفی جهان‌شهیری

محمدامین رضوی

ارائه برتر:

امیرحسام فعله‌گری

سیدعلی هژبرالساداتی

رسول هاشم‌زئی

عباس مظلوم

 

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: یگانه تقی‌زاده

 

Cp DSC 0142

Cp DSC 0184

Cp DSC 0282

Cp DSC 0654

Cp DSC 0700

Cp DSC 0753

Cp DSC 0791 Copy

Cp DSC 0817

Cp DSC 0821

Cp DSC 0827

Cp DSC 0812

عکاس باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: علی قادی پاشا

نوشتن دیدگاه

ارسال