66

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، مراسم بزرگداشت سعدی در تاریخ ۴ اردیبهشت‌ماه، به‌همت گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی برگزار شد.
در این نشست، دکتر غلامرضا حسنی، رییس دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی، به سخنرانی درباره‌ی تأثیرگذاری سعدی در جامعه پرداخت.
دکتر سید جواد مرتضایی، استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، درباره‌ی سعدی چنین گفت: سعدی در همه‌ی انواع ادبی مهارت کامل دارد، او غزل عاشقانه را به اوج رسانده است.
وی افزود: خدمتی که فردوسی به زبان فارسی عرضه داشته، سعدی نیز به نوع دیگری در قرن هفتم به‌جای آورده است.
این استاد ادبیات اظهار کرد: اشعار سعدی به‌گونه‌ای است که خواننده رابطه‌ی صمیمانه‌ای با آن برقرار می‌کند که این امر برآمده از زبان رسای شعر سعدی است.
دکتر مرتضایی در ادامه افزود: گرچه آغاز قالب غزل در قرن شش است، اما تثبیت قالب غزل از نظر کمی و کیفی با سعدی است، هم‌چنین تثبیت جای تخلص در انتهای غزل هم بدون تردید با سعدی است.
دکتر مهدی زرقانی، استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، سخنان خود را با غزلی از سعدی آغاز کرد.
دکتر زرقانی اشاره کرد: در پشت گزاره‌های عاشقانه سعدی فلسفه‌ی زیستن نهفته است.
وی افزود: ادیبان کلاسیک، نقش موثری در تربیت ایرانیان ایفا کرده‌اند، گلستان سعدی ایرانیان را تربیت کرده است و این برآمده از هنر و فرم زبان سعدی است.
دکتر زرقانی درباره‌ی مسأله‌ی انسان در شعر سعدی خاطر نشان کرد: تناقض در گفتار انسان‌ها مسأله‌ای منفی نیست، هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید هرگز دچار تناقض نشده است و هنر مهم سعدی نشان دادن این تناقضات وجودی انسان است.
دکتر زرقانی ادامه داد: منظومه‌ی مثلث فکری سعدی را می‌توان به سه ضلع نام‌گذاری کرد.
یک ضلع آن با کلیدواژه‌ی عدل و احسان، معطوف به مدیریت جامعه است، یک ضلع معطوف به اخلاق اجتماعی با کلید واژه‌ی اخلاق اجتماعی انسان و ضلع سوم معطوف به زندگی درونی و فرهیخته‌ی انسان و با کلید واژه عشق و زیبا است.
این استاد ادبیات درباره‌ی ضلع سوم چنین عنوان کرد: غزلیات سعدی سه عشق را به نمایش می‌گذارد، بخشی از غزلیات او، عشقی معطوف به زیبایی معنوی و بخشی، عشق معطوف به زیبایی و غریزه (به صورت توامان) را به نمایش می‌گذارد و بخش سوم دارای عشق معطوف به غریزه است و همین تقسیم‌بندی سه‌گانه، حاکی از شخصیت چندگانه‌ی سعدی است و نمی‌توان ابعاد شخصیتی او را فقط به بعد زاهدانه‌‌ی او تقلیل داد.
دکتر مه‌دخت پورخالقی چترودی، استاد پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی، از دو تن، مرحوم دکتر انزابی‌نژاد و دکتر اسلامی نُدوشن، به‌عنوان افرادی که سعدی در زندگی آنها نقش داشته است، اشاره کرد.
در پایان نشست، اجرای موسیقی به‌کوشش کانون موسیقی دانشگاه، صورت گرفت.
خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: نازنین جلایری
دبیر کارگروه پوشش خبری: اکرم هادی‌نیا

22

11

44

55

33

نوشتن دیدگاه

ارسال