IMG 20230531 213041 282 Copy

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد؛ نشست تخصصی «ایده ورزی و هم افزایی تخصص های چندگانه در موضوع خانواده مقاوم؛ چالش های اخلاقی در جهان متحول» با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زیبایی نژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده و دبیر علمی همایش بین المللی خانواده مقاوم، چالش های اخلاقی در جهان متحول در تاریخ 10 خردادماه 1402 در محل تالار دکتر کوهستانی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی به همت واحد آزاداندیشی و پژوهشکده زن و خانواده برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد، دبیر علمی این نشست، در خصوص تربیت نسل جدید در فضای کنونی بیان کرد: وقتی ما تربیتمان را بر یک زمین استوار و محکم بنیان می‌گذاریم، ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه با ارزش‌هایی که می‌خواهیم در نسل بعد نهادینه کنیم هماهنگ باشند، در همه‌جا یک صدا به گوش برسد و همه با هم هم‌افزایی کنند، تربیت آسان‌تر می‌شود.
وی ادامه داد: در فضای جهانی شدن و جهان ارتباطی‌شدۀ امروز، ما شاهد سیطرۀ گفتمان سرمایه‌داری هستیم و این گفتمان در حال بسط است‌.
دبیر علمی همایش بین‌المللی خانوادۀ مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول گفت: به تعبیر مانوئل کاستلز، برای اولین ‌بار در تاریخ بشر است که اقتضائات نظام سرمایه‌داری به عرصه‌های اجتماع، فرهنگ، علم و حتی اخلاق بسط یافته است و همۀ عرصه‌ها را تحت سیطره قرار می‌دهد و باید اخلاقی باز تولید شود که تسریع و توانمندی سرمایه‌داری را به دنبال داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد با بیان گفتۀ وبر در کتاب سرمایه‌داری می‌گوید: برای پیشرفت نظام سرمایه‌داری باید کمتر مصرف کرد و بیشتر کار کرد.
وی گفت: این وضع به مرحله‌ای منجر می‌شود که سرمایه‌داری به جایی برسد که بازارهای جهانی اشباع شده و دچار بحران نظام سرمایه‌داری می‌شود. پس برای حل این بحران تلاش می‌شود تا مصرف را تولید کنند.
رئیس پژوهشکدۀ زن و خانواده تصریح کرد: تولید یعنی فرهنگ مصرف و نظام ارزشی را در جوامع ایجاد کنند تا مردم بیشتر مصرف کنند و تقاضای اقتصادی زیاد شود تا چرخ اقتصادی سرمایه‌داری بیشتر بچرخد.
وی ادامه داد: این نظام با تجدید نظر در ارزش‌ها می‌گوید برای رشد سرمایه‌داری آنچه مانند حرص در زندگی شخصی رذیلت است، در زندگی اجتماعی فضیلت حساب می‌شود.
دبیر علمی این همایش بین‌المللی گفت: در چنین جهانی فرد می‌خواهد قناعت را به عنوان یک ارزش به فرزندش آموزش دهد، اما از بیرون ده‌ها آموزش خلاف این مسئله بیان می‌شود. خانواده می‌خواهد مضامین اخلاقی را در فرزندش نهادینه کند، اما ساختارها نظام اخلاق لیبرالیستی را تبلیغ می‌کنند. فرد می‌خواهد محافظت از خانواده به عنوان مهم‌ترین اجتماع بشری را در فرزندش نهادینه کند، در صورتی که در بیرون از خانواده عقلانیت فردگرایانه تفکر خاص خود را تبلیغ می‌کند.
حجت الاسلام و المسلمین زیبایی‌نژاد با اشاره به چالش‌های بیرونی اشاره کرد: خانواده می‌خواهد فرزندش را که در چنین فضای سیال چهل‌تکه و رسانه‌ای فردگرا زندگی می‌کند، طوری تربیت کند تا حافظ ارزش‌های اخلاقی شود و تشکیل خانواده را اولویت قرار دهد و رنج حفظ خانواده را به جان بخرد.
رئیس پژوهشکدۀ زن و خانواده دربارۀ تغییر مسائل مشاوره‌ای افزود: کودکی که امروزه به مشاور مراجعه می‌کند، مانند کودک قدیم نیست که خودش منحرف شده باشد، بلکه کودکی است که در چاله افتاده است و جامعه در فساد با آن هم‌افزایی می‌کند.
حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد ادامه داد: در فضای مجازی نظام ارزش‌های خاصی وجود دارد و مخالفان با آن‌ از شبکۀ مجازی حذف می‌شوند و این فضا نظام ارزشی متناسب با خود را تولید می‌کند.
وی گفت: زمانی که علم سکولار وارد کشورهای اسلامی شد، دچار مغالطۀ لفظی شده و گمان رفت این علم همان علمی است که خدا می‌گوید و حواس ما نبود علوم خصلت پارادایمیک دارند. این علم در جهان غرب مقدس نیست و آنجا هم دنبال کارکرد آن هستند، اما این علم در ایران مقدس شده است.
دبیر علمی همایش بین المللی خانواده مقاوم، چالش های اخلاقی در جهان متحول تصریح کرد: در فضای علم نیوتونی، دانشمند شخصی است که باید دنیا را اداره کند، اما در علم پست‌مدرن، عالم در خدمت علم است و صنایع می‌گویند چه علمی را می‌خواهند.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: حنانه واسعی
دبیر کارگروه پوشش خبری: یگانه تقی‌زاده

IMG 20230531 213033 345 Copy

Cp IMG 20230531 213102 759

عکاس: مهلاپوررضا

IMG 20230531 070757 704 Copy

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد؛ چهارمین کافه گفت‌ و‌ شنود آزاد دانشجویی با موضوع «چالش های آموزشی و فرهنگی رابطه استاد و دانشجو» در تاریخ 9 خردادماه 1402 با حضور دانشجویان و جمعی از اساتید دانشگاه در محل تالار گفت و گوی مدیریت فرهنگی به همت واحد آزاداندیشی و انجمن علمی روانشناسی تربیتی برگزار شد.

IMG 20230531 070755 999 Copy

IMG 20230531 070801 633 Copy

عکاس باشگاه خبرنگاران: نگار صفاران

photo 2024 01 07 09 52 41

نشست کارگروه تخصصی بازبینی «آیین‌نامه تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی»، به همت دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی با دبیری دکتر ابوالفضل غفاری معاون فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد و حضور اعضا از سایر دانشگاه‌ها، در ادامه جلسات کارگروه مشورتی در وزارت عتف(متشکل از کارشناسان و دانشجویان) که از بهار ۱۴۰۲ آغاز شده‌بود، عصر روز دوشنبه ۴ دی در دانشگاه شهید بهشتی برگزارشد.

دکتر ابوالفضل غفاری، دبیر کارگروه تخصصی کرسی‌های آزاداندیشی، با ارائه توضیحاتی در خصوص ضرورت‌های اصلاح آیین‌نامه و نیز پیشنهادهای مطرح‌شده در جلسات کارگروه برای تقویت ساختارهای قانونی حمایت از برگزاری کرسی‌ها، ضمن تقدیر از آمادگی اعضای کارگروه برای همکاری مستمر تا حصول نتایج ملموس و کاربردی، بر ضرورت التزام همه برگزارکنندگان به قوانین موجود و حرکت در چارچوب مرامنامه اخلاقی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، تأکیدکرد.

در ادامه این نشست، جزئیات پیش‌نویس پیشنهادی کارگروه مشورتی که حاصل جلسات تشکیل‌شده در بهار و تابستان1402 بود، توسط اعضای محترم کارگروه تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد پس از جمع‌بندی در جلسه پایانی، تکمیل شده و برای نهایی‌سازی به دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی، ارائه‌شود.

لازم به ذکر است حاضران در این نشست معاونان و مدیران فرهنگی دانشگاه‌های اصفهان، تبریز، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، جامع علمی‌کاربردی، بین‌المللی امام خمینی قزوین، یزد، هنر، خوارزمی، و میبد بودند.

news402164

Cp IMG 20230516 151149 954

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، دومین نشست گفت‌وشنود آزاد دانشجویی با موضوع «تاملی بر رفتار جنسی نسل دیجیتال» با حضور دکتر حسن اسلامیان، دبیر فعالیت‌های گفت‌وگومحور و آزاداندیشی دانشگاه فردوسی مشهد در تاریخ ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در محل تالار کوهستانی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی برگزار شد.
دبیر فعالیت‌های گفت‌وگومحور و آزاداندیشی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: در رده‌بندی نسل‌ها، متولدین ۱۳۷۴ به بعد تا ۱۳۹۰ نسل z و دههٔ ۹۰ نسل آلفا هستند و این دو، نسل دیجیتال را تشکیل می‌دهند، به واسطهٔ اثری که فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی روی این نسل گذاشته است.
وی ادامه داد: یکی از حوزه‌هایی که فناوری روی آن اثر گذاشته است، حوزهٔ رفتار جنسی است. بحث ما روی بخشی از رفتار جنسی است که نمود اجتماعی دارد؛ کنش و واکنش‌هایی که افراد در جامعه نشان می‌دهند، مانند شیوهٔ ارتباط با جنس مخالف، مدل پوشش و شیوهٔ جلب توجه. تأثیراتی که فناوری بر رفتار جنسی نسل دیجیتال گذاشته است، آرام‌آرام به باور تبدیل می‌شود.
دکتر اسلامیان گفت: نسل دیجیتال با اینکه در آی‌کیو در سطح بالایی قرار دارد، اما در هوش هیجانی و عاطفی دچار ضعف است. این باعث می‌شود رفتارهای جنسی‌شان تحت تأثیر این ضعف قرار بگیرد. مثلاً در پدیدهٔ چالش در شبکه‌های اجتماعی، الگوهایی توسط گروهی طراحی شده‌اند که افراد بدون تفکر و اندیشه از این چالش‌ها تبعیت می‌کنند.
وی افزود: نکتهٔ قابل‌توجه این است که مجموعهٔ این تعاملات و کنش‌ها چقدر بر پایه عقاید و باورهاست و با ارادهٔ خود فرد انجام می‌شود و چقدر به خاطر ناآگاهی است.
دکتر اسلامیان در خصوص تکنیک‌های فریب رسانه‌ای گفت: اولین مرحله از فرهنگ‌سازی یا ایجاد نوعی سبک زندگی در انسان، جلب توجه و تمرکز فرد به آن موضوع است و بعد مقاومت انسان نسبت به آن موضوع اتفاق می‌افتد، ولی زمانی که تکرار می‌شود، فرد آرام‌آرام با آن همراه می‌شود.
دبیر فعالیت‌های گفت‌وگومحور و آزاداندیشی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: گاهی شما یک نگرش به مسئله‌ای دارید، بعد برایتان به ارزش تبدیل می‌شود و سپس عملی را به همراه دارد. تبلیغ محصولات در رسانه‌ها در اثر تکرار ناخودآگاه روی انتخاب شما اثر می‌گذارد و شما محصولی را انتخاب می‌کنید که رسانه بارها برایتان تکرار کرده است. در حوزهٔ جنسی هم رفتارها الزاماً منشأ باورهای ما نیست، بلکه بخش مهم آن متأثر از پایگاه‌های رسانه‌ای است.
دکتر اسلامیان دربارهٔ هوش عاطفی گفت: رسانه‌ها با داده‌هایی که به ما می‌دهند، بدون اینکه متوجه شویم ما را دچار خطای شناختی می‌کنند. در واقع متأثر از هوش مصنوعی و کنش‌های سایبری در شبکهٔ احساسات عاطفی ما اختلال ایجاد می‌کنند و اجازهٔ تفکر را از ما می‌گیرند.
شایان ذکر است که در نیمهٔ دوم برنامه، پرسش‌وپاسخ و گفت‌وگویی بین دکتر اسلامیان و شرکت‌کنندگان برنامه شکل گرفت.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: زهرا اسماعیلی
دبیر کارگروه پوشش خبری: یگانه تقی‌زاده

 

Cp IMG 20230516 151149 608

Cp IMG 20230516 151149 759 Copy

عکاس: سعیده دلدار

 

Cp photo 2023 07 23 07 58 50

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد؛ کارگاه آموزشی «راهبردهای برون رفت از چالش-های فرهنگی موجود در پرتو سیره فرهنگی امام علی (ع)» با تدریس دکتر نعمت الله فیروزی، عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) در تاریخ 19 تیرماه 1402  در محل تالار شیخ طوسی دانشکده الهیات و معارف اسلامس برگزار شد.

Cp photo 2023 07 23 08 11 07

Cp photo 2023 07 23 07 58 45