گزارش برگزاری بیست و یکمین دوره انتخابات انجمن های علمی دانشجویی

elmi99

 

بیست و یکمین دوره انتخابات انجمن های علمی دانشگاه فردوسی مشهد با استناد به آیین نامه جدید تاسیس و فعالیت انجمن ها و اتحادیه های انجمن علمی مصوب 28/4/1399 در بازه زمانی 8 تا 27 مرداد ماه سال جاری به صورت الکترونیکی برگزار شد.

بر اساس ماده 22  آیین نامه قبلی انجمن های علمی مصوب  1396/7/29  انتخابات کلیه انجمن های علمی دانشجویی در اسفند ماه هر سال برگزار می گردید که از یک سو با  آغاز بحران شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه ها از ابتدای اسفند ماه و ابهام درتاریخ بازگشایی دانشگاه  و از سوی دیگر با اطلاع از ابلاغ آیین نامه جدید با هماهنگی انجام شده با اداره کل فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و موافقت مدیر محترم فرهنگی دانشگاه برگزاری انتخابات این دوره از انجمن های علمی به زمان ابلاغ آیین نامه جدید از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف موکول گردید.

سرانجام آیین نامه جدید انجمن های علمی در تاریخ 1399/4/28  به تصویب وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری رسید و  طی نامه شماره 11/76690 در تاریخ 1399/4/31 به دانشگاه ها ارسال شد، با ابلاغ آیین نامه از سوی معاون محترم فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد به مدیریت فرهنگی دانشگاه  طبق ماده 23 آیین نامه انجمن های علمی هیئت اجرایی انتخابات با ترکیب یک نماینده از شورای مرکزی(با شرط عدم داوطلبی)، یک نماینده از مجمع ( انجمن های علمی ) دانشگاه و یک نماینده از معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تشکیل گردید و فرایند انتخابات با صدور احکام برای اعضای اصلی هیئت اجرایی و همکاران مرتبط در مدیریت فرهنگی و شورای انضباطی دانشگاه آغازشد.  

در جلسات هیئت اجرایی انتخابات  مقرر گردید با توجه به شرایط خاص دانشگاه ها وعدم حضور دانشجویان فرایند انتخابات در یک بازه زمانی طولانی تر انجام شود تا فرصت بیشتری جهت تبلیغات و اطلاع  و حضور حداکثری دانشجویان در این رویداد فراهم گردد.

بر این اساس فرایند انتخابات به شرح زیر زمان بندی گردید:
ثبت نام از طریق پرتال دانشجویی: 8 تا 13 مردادماه
بررسی صلاحیت عمومی داوطلبان: 14 و 15 مردادماه
رسیدگی به اعتراضات : 16 و 17 مرداد
تبلیغات داوطلبان: 19 تا 21 مرداد
برگزاری انتخابات: 22 تا 27 مردادماه
اعلام نتایج:  28 مردادماه

لازم به ذکر است کلیه فرایند های ثبت نام ، بررسی صلاحیت ها و اخذ رای از طریق سامانه های الکترونیکی دانشگاه ( پرتال های پویا و صدف ) انجام شده است.

با برررسی به عمل آمده در سال تحصیلی 99-1398 از میان 70 انجمن علمی ثبت شده دانشجویی در دانشگاه فردوسی مشهد 66 انجمن فعال و دارای حداقل یک فعالیت در سال گذشته امکان شرکت  در دور جدید انتخابات را بدست آوردند. یاد آور می شود 66  انجمن علمی شامل 52 انجمن رشته ای و 14 انجمن بین رشته ای  می باشد.

با مشخص شدن زمان بندی این رویداد  در مرحله نخست پوسترانتخابات توسط یکی از اعضای انجمن های علمی طراحی شد و خبر برگزاری انتخابات از طریق سایت دانشگاه، مدیریت فرهنگی و شبکه های اجتماعی مدیریت به طور رسمی  منتشرگردید. در اطلاع رسانی انجام شده به منظور ارتباط هیئت اجرایی با دانشچویان و پاسخگویی با ابهامات و شکایات احتمالی  شماره تماس دبیرخانه انجمن های علمی، آی دی تلگرامی کارشناس انجمن های علمی و ایمیل مدیریت فرهنگی به عنوان درگاه های ارتباطی معرفی شدند.

 همچنین با همکاری روابط عمومی دانشگاه و مرکز فاوا خبر رویداد در پرتال دانشجویی کلیه دانشجویان درج شد.  مکاتبه رسمی با روسای دانشکده ها و درخواست اطلاع رسانی در سایت های دانشکده ها، مکاتبه با اساتید مشاور انجمن های علمی و درخواست همکاری جهت تشویق دانشجویان به حضور در انتخابات ، انتشار پوستر و خبر در صفحات اختصاصی انجمن های علمی در شبکه های اجتماعی و ارسال پیامک برای کلیه دانشجویان از دیگر اقداماتی بود که در جهت اطلاع رسانی حداکثری به مخاطبان اصلی این رویداد انجام شد.

در این مرحله داوطلبان شرکت در شورای مرکزی انتخابات از طریق پرتال شخصی و منوی فرهنگی و اجتماعی اقدام به ثبت نام کرده که بر اساس امار موجود در بازه زمانی ثبت نام 475 دانشجو در انجمن های علمی رشته ای و 132  نفردر انجمن های بین رشته ای  ثبت نام کردند.

بعد از اتمام زمان ثبت نام بررسی صلاحیت انضباطی داوطلبان در شورای انضباطی از طریق سامانه صدف به صورت برخط انجام و نتیجه به هیئت اجرایی اعلام گردید. همچنین شرایط آموزشی دانشجویان از جمله شرط معدل و عدم مشروطی در نیمسال گذشته توسط  کارشناس فناوری و اطلاعات مدیریت و عضو هیئت اجرایی انتخابات از سامانه صدف استخراج و نتیجه نهایی به هیئت اعلام شد.

در این مرحله با بررسی به عمل آمده 5 نفر از داوطلبان دارای محکومیت انضباطی منجر به صدور حکم قطعی داشتتند و 34 نفر به دلیل کسب معدل کل زیر 14، کسب معدل مشروط در نیمسال گذشته تحصیلی، عدم وجود تعداد واحد کافی برای دو نیمسال آینده و عضویت در شورای مرکزی سایر تشکل های دانشجویی از لیست داوطلبان حذف شدند.

در مجموع در این مرحله صلاحیت عمومی 565 نفر از داوطلبان تایید شد. با توجه به فرایند های الکترونیکی هر یک از داوطلبان می توانستند نتیجه نهایی بررسی صلاحیت خود را از طریق پرتال دانشجویی مشاهده کنند. در این مرحله تعدادی از شکایات و اعتراضات دانشجویان که از طریق درگاه های ارتباطی ارسال شده بود مورد بررسی قرار گرفت که با استناد به آیین نامه به این موارد پاسخ داده شد.

پس از نهایی شدن فهرست داوطلبان،  بررسی انجمن های علمی از لحاظ به حد نصاب رسیدن داوطلبان آغاز شد و در نهایت مشخص گردید از میان 52 انجمن علمی رشته ای داوطلبان تعداد 10 انجمن علمی و از میان 14 انجمن علمی بین رشته ای داوطلبان شرکت در شورای مرکزی 4 انجمن به حد نصاب نرسیدند و باید در انتخابات میان دوره ای تعیین تکلیف شوند.

همچنین با استناد به تبصره 2 ماده 12 آیین نامه  بر اساس تعداد دانشجویان زیر مجموعه هر انجمن و همچنین تعداد داوطلبان نهایی،  تعداد اعضای شورای مرکزی هر انجمن در این دوره انتخابات مشخص شد. بر این اساس تعداد شورای مرکزی انجمن ها متشکل از 5 ، 7 و 9 نفر می باشد.

در مرحله بعدی فرایند انتخابات پس از مشخص شدن داوطلبان نهایی، هریک از داوطلبان می توانستند به صورت فردی یا گروهی تبلیغات انتخاباتی خود را در صفحات اختصاصی خود یا کانال های انجمن علمی تا پایان مهلت قانونی انتخابات  با شرایطی که از سوی هیئت اجرایی ابلاغ گردید، انجام دهند.

هیئت اجرایی در رابطه با تبلیغات انتخاباتی داوطلبان موارد زیر را ابلاغ کرد که خوشبختانه با توجه به رصد شبکه های اجتماعی انجمن ها و همچنین بازخورد دریافت شده موارد خلاف ابلاغیه هیئت اجرایی مشاهده نشد و یا در موارد معدودی بلافاصله با ارتباط به داوطلبان این موارد اصلاح شد.

فرایند الکترونیکی اخذ رای از تاریخ 22 مرداد تا پایان روز 27 مرداد ماه از طریق پرتال دانشجویی پویا فعال گردید. پس از پایان مهلت اخذ رای در روز سه شنبه 28 مرداد ماه نتایج اولیه انتخابات از سوی کارشناس فناوری و اطلاعات مدیریت فرهنگی از سامانه صدف استخراج گردید و پس از ویرایش و استخراج نتایج ، طبق زمان بندی اعلام شده و بدون تاخیر اسامی منتخبین بیست و یکمین دوره انتخابات انجمن های علمی دانشجویی از طریق سایت مدیریت فرهنگی و فعالیت های داوطلبانه به صورت رسمی اعلام گردید.

لازم به ذکر است در این دوره از انتخابات در انجمن های علمی  رشته ای  2080 رای و در انجمن های بین رشته ای 1262 رای و در مجموع 3342 رای اخذ گردید. در این دوره از انتخابات تعداد رای دهندگان مجاز 20533 نفر بودند که 16 درصد از این دانشجویان در انتخابات انجمن های علمی مشارکت داشته اند.  همچنین با توجه به عضویت رسمی 8553 نفر از دانشجویان در انجمن های علمی امار مشارکت در این حالت 41 درصد  می باشد.

در بررسی نهایی،  انتخابات انجمن علمی جغرافیا به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد رای دهندگان طبق ماده 5 آیین نامه تایید نگردید و مقرر گردید مجددا در انتخابات میان دوره ای شرکت کند. همچنین در تعدادی از انجمن ها به دلیل یکسان بودند تعداد ارای داوطبان، مقرر گردید نفرات اصلی و علی البدل دارای آرای یکسان پس از بررسی و تصمیم گیری در هیئت اجرایی مشخص شوند.

با توجه به عدم برگزاری انتخابات 14 انجمن علمی رشته ای و بین رشته ای باقیمانده از دور اول انتخابات با تصمیم هیئت اجرایی انتخابات میان دوره ای انجمن های مذکور در هفته نخست مهرماه مجددا برگزار می شود. در این دوره از انتخابات با توجه به شروع سال تحصیلی و حضور بیشتر دانشجویان در فرایند های آموزشی دانشگاه برنامه ریزی های لازم انجام خواهد شد تا با همکاری اساتید مشاور انجمن های علمی  انتخابات این انجمن های به نحو مطلوب و با مشارکت بیشتر دانشجویان علاقه مند برگزار گردد. اما چنانچه مجددا انجمن های مربوطه در این مرحله هم به حدنصاب لازم دست نیابند طبق تبصره 2 ماده 19 آیین نامه ادامه فعالیت انجمن منوط به طی شدن مجدد فرایند تاسیس وفق ماده 8 آیین نامه خواهد بود.

همچنین با توجه به اعلام نهایی نتایج انتخابات انجمن های علمی به شورای مرکزی جدید هر انجمن  ابلاغ شد تا در بازه زمانی 1 تا 7 شهریور ماه  با حضور کارشناس انجمن های علمی، دبیر فعلی شورای دبیران انجمن های علمی دانشگاه، دبیر فعلی دانشکده ، دبیر سابق انجمن علمی مربوطه تشکیل جلسه داده و نسبت به تعیین دبیر جدید اقدام نمایند.

در پایان لازم است از حمایت و پشتیبانی جناب آقای دکتر طاهری معاون محترم فرهنگی اجتماعی و دانشجویی و همکاری ارزشمند کلیه دبیران انجمن های علمی در دانشکده های 12 گانه دانشگاه، دفتر ریاست و روابط عمومی، روسا و معاونین آموزشی دانشکده ها، اساتید مشاور انجمن های علمی، شورای انضباطی، مدیریت خدمات آموزشی دانشگاه، مرکز فناوری و اطلاعات (فاوا)، و جناب اقای دکتر کرمانی مدیر فرهنگی و فعالیت های داوطلبانه وکارشناسان حوزه مدیریت که هیئت اجرایی انتخابات انجمن های علمی دانشگاه را در جهت برگزاری مطلوب انتخابات با توجه به شرایط خاص فعلی یاری نموده اند، صمیمانه تشکر کنیم.



هیئت اجرایی بیست و یکمین دوره انتخابات انجمن های علمی دانشجویی

گزارش تصویری

  • مراسم تعزیه خوانی حضرت عباس علیه الاسلام

    مراسم تعزیه خوانی حضرت عباس علیه السلام  - مهر ماه 1398

  • گردهمایی آیین ورود ویژه دانشجویان نو ورود - مهر 98

    گردهمایی آیین ورود ویژه استقبال از دانشجویان ورودی جدید-مهر 98

  • دومین پویش پاکسازی محوطه دانشگاه از ته سیگار- 10 تیر 1398

    دومین پویش پاکسازی محوطه دانشگاه از ته سیگار- 10 تیر 1398

  1. اطلاعیه ها
  2. اخبار
  3. نظرها