نشست علمی بررسی ابعاد مختلف حمایت از کالای ایرانی، به همت بسیج دانشجویی، در روز سه شنبه 1 خرداد 97 در تالار رجایی دانشکده ادبیات برگزار شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد؛ در نشست علمی " بررسی ابعاد مختلف حمایت از کالای ایرانی"، این موضوع از چهار منظر تاریخی، جامعه شناختی، اقتصادی و روانشناختی مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدا دکتر سرافرازی، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه فردوسی، در رابطه با تاریخچه حمایت از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی در ایران سخن گفت و مطرح شدن این بحث را از دوره صفویه و در سالهای 1902 و 1903 دانست که کشورهای خارجی وارد خلیج فارس شدند و بدنبال سلطه تجاری در منطقه برآمدند.
دکتر سرافرازی، دوره صفویه را بطور کلی از نظر تولید کالای صنعتی، قدرتمند ارزیابی کرد اما این قدرت در دوره قاجار کاهش می‌یابد و قراردادهای مختلف مانند ترکمانچای، وابستگی به غرب را از نظر سیاسی و تجاری افزایش می‌دهد.
دکتر کرمانی، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی، به چالش‌های اجتماعی و فرهنگی موجود در جامعه اشاره کرد و گفت: ما سنگ‌بنایی که برای شناخت و مواجهه با جوامع غربی گذاشتیم متاسفانه نابجا و نادرست بوده و خود را با فاصله از آنها قرار دادیم. این غرب بوده که هویت ما را تعریف کرده است نه خودمان؛ و اگر تاریخ تحولات کشور را بررسی کنیم عمده منابع از سوی چهره های خارجی و غربی است.
وی ادامه داد: ما از زمانیکه شروع به شناخت غرب کردیم دائما از مواجهه با غرب و آثار تمدنی آن شوکه شدیم و چون این آثار معطوف به دستاوردهای علمی بوده، تحسین ما را برانگیخته است. اما برای رفع مشکل حمایت از تولید داخلی، باید به چند نکته توجه کنیم. اول اینکه "ملی" یعنی وابسته به ملت و جاییکه دولت نیست. وقتی فکر می‌کنید که این دولت است که باید تولید ملی را حمایت کند این نقض غرض است. تولید ملی باید از سوی مجاری متفاوتی (ملت) حمایت شود. نکته دیگر اینکه باید به ایرانی بودن و ایرانی خریدن خود افتخار کنیم و ملیت ایرانی تقویت شود تا خرید کالای ایرانی همراه با احساس غرور باشد.
سخنران بعدی این مراسم دکتر ارشدی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی، بر این مسئله تاکید کرد که سیاسی کردن مبحث حمایت از کالای داخلی، امر نادرستی است. در غرب شاخصی درست کردند که نشان می‌دهد چه کسی به کالای خودش بیشتر اهمیت می‌دهد. ترامپ می‌گوید باید برویم به سمت مصرف کالای داخلی. این بحث، بحث سیاسی نیست بحث هویت یک ملت و استمرار آن است.
دکتر ارشدی، ضعف در نگاه شبکه ای و همه جانبه به این مسئله را، عامل اصلی چالش در این حوزه دانست و افزایش اکنون گرایی یا کاهش صبر برای دستیابی به منفعت را عامل دیگری ارزیابی کرد که مصرف کالای داخلی را با مشکل مواجه کرده است. وی افزود: مردم برای رسیدن به منفعت حاصل از استفاده از کالای داخلی باید صبور باشند و بدون صبر هیچ کشوری نمی تواند به پیشرفت دست یابد.
دکتر اصغری نکاح، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی، با اشاره به اینکه حمایت از تولید ملی یک بحث چند بعدی و استراتژیک است گفت: حمایت از تولید ملی در ایران بنیادش فرهنگی است و متاسفانه ما دچار مشکل فرهنگی و خودکم‌بینی هستیم که پس لرزه های آن را در حوزه اقتصادی هم می‌بینیم.
وی تصریح کرد: امروز ما در گذرگاه تاریخی مهمی هستیم که نقش اقتصاد بسیار اساسی است، و رهبر معظم هم مدتی است که اقتصاد را هدف گیری کرده است. در این رابطه، قشر جوان و دانشجو کانون اصلی هستند که اگر خودباخته باشند اقتصاد هم پیشرفتی نخواهد داشت. اصلی ترین مسئله ما احساس مسئولیت و دغدغه ملی است.

kkj

{jcomments on}

نوشتن دیدگاه

ارسال