روح‌الله حسینی : فرایندهای شناختی در کشور ما سابقه زیادی ندارند و از حدود ۲۵ سال پیش شروع شده‌اند. اما در این زمینه خیلی عقب نیستیم و تنها مشکلی که وجود دارد این است که دسترسی زیادی به ابزارهای دقیق و جدید این حوزه در کشور ما وجود ندارد.


به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، گفتگویی با دکتر روح‌الله حسینی، استادیار گروه روانشناسی با موضوع معرفی رشته علوم شناختی، به همت انجمن علمی علوم شناختی در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۹۹ برگزار شد.
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: اولین مکانی که علوم شناختی در آن مطرح شد، پژوهشگاه دانشگاه بنیادی یا ipm بود. در سال ۱۳۸۲ با کمک مرکز Ipm، علوم‌ شناختی در کشور ایجاد شد و متخصصانی مانند روانشناسان و حتی مهندسان برق و پزشکان کنار هم قرار گرفتند و با همان نگاه بین رشته‌ای به مسائل ذهن نگاه کردند. همچنین از همان سال ۱۳۸۲ به تربیت دانشجویان پرداختند.
حسینی خاطرنشان کرد: این علم در آمریکا از سال ۱۹۵۰ شروع شد و به نوعی در سال ۱۹۷۳ در علوم مطرح شد.
وی افزود: در حوزه علوم شناختی اتفاق جالبی که افتاده این است که می‌توانیم تیپ شخصیتی افراد را از روی عملکرد مغزشان تشخیص دهیم. یا حتی شاخص‌های مهمی مانند هوش را از روی امواج مغزی آنها تشخیص دهیم.
درپایان این استادیار گروه روانشناسی به این موضوع اشاره کرد که علوم شناختی، علومی نوظهور هستند و برای افراد شاغل در حوزه نورومارکتینگ بسیار کاربرد دارند.
روح‌الله حسینی در این باره گفت: نورومارکتینگ یکی از زیر شاخه‌های علوم اعصاب است. هدف این رشته این است که در بازار استفاده شود. هدف بازار هم این است که اجناسی را که تولید کرده است، به فروش برساند. در اینجاست که افراد به متخصصان این حوزه مراجعه می‌کنند تا فاکتورهایی را با توجه به ذائقه خریدار در آن حوزه فروش به فروشنده برای فروش بهتر اجناس خود ارائه دهد.
وی اشاره کرد: هنگامی که فروشنده بداند در ذهن خریدار چه چیزی می‌گذرد، راحت‌تر می‌تواند اجناس خود را به فروش برساند و این یکی از مزایای حوزه نورومارکتینگ است.

 

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: فاطمه عباس زاده

نوشتن دیدگاه

ارسال