photo 2017-02-23 08-12-37

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، نشست الزامات دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در عرصه ی بین الملل باحضور دکتر سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه چهارشنبه  4 اسفند 1395 در محل تالار فارابی دانشکده علوم اداری و اقتصادی  برگزار شد.

در ابتدای مراسم دکتر کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ضمن خیر مقدم  به حضار از دکتر عراقچی بخاطر قبول دعوت دانشگاه فردوسی مشهد تشکر و قدردانی کرد.

وی با اشاره به مقام ممتاز دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه ی فعالیت های بین المللی ،فعالیت های دانشجویی، ورزشی و داشتن بیشترین تعداد دانشجویان بین الملل ، گفت :علم میراث بشریت است و مرز نمی شناسد.دانشگاه باید پاسخگو باشد و علاوه بر تولید علم در اداره جامعه نیز موفق باشد .

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد بابیان اینکه خراسان مهد علم و تمدن است این نکته را یاد آور شد که این دانشگاه که بزرگترین مرگز علمی شرق کشور است در تلاش برای پاسداری از این میراث بزرگ است.

دکتر سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه ضمن عرض ، با بیان اینکه بزرگترین شعار مردم در انقلاب اسلامی ایران "استقلال" بود، اظهار داشت: 38سال از انقلاب اسلامی می گذرد و در طول این مدت جمهوری اسلامی روز به روز قدرتمند تر شده است و حتی بر مشروعیتش افزوده شده که مصداق های آن را می توان در راهپیمایی 22 بهمن دید .ایران یکی از معدود کشور هایی است که در تاریخ خود هیچ گاه مستعمره نبوده است. اما این سوال مطرح است که چه دلیلی وجود دارد که مردم پیش از انقلاب خواستار استقلال بودند؟ تصور مردم از استقلال این است که به توانایی های خود متکی باشند و رمز حرکت کشور بعد از انقلاب اسلامی اتکا به توانایی های درونی است.

وی درادامه خاطر نشان کرد : امروز بعد از گذشت 4دهه جمهوری اسلامی یکی از قدرتمند ترین کشورها چه در سطح بین الملل و چه در سطح منطقه است و علی رغم همه ی فشار ها ،تهدید ها، تحریم ها، دشمنی ها و جنگ تحمیلی اکنون در مرحله ای است که در منطقه  حرف اول را می زند و این قدرت جز با اتکا به قدرت لایزال الهی و قدرت ملی محقق نشده است.

عراقچی ضمن اشاره به توان دفاعی بومی کشور گفت: توان دفاعی جمهوری اسلامی به نقطه ای رسیده است که دشمنان را حتی از فکر حمله نظامی به ایران ناامید می کند. جمهوری اسلامی در حوزه ی توان سیاسی امنیتی نیز در جایگاه مطلوبی قرار دارد و مصداق های آن را می توان در حضور گسترده مردم در انتخابات مشاهده کرد که بیش از 73درصد مردم در انتخابات مشارکت کردند واین برای پیشرفته ترین دموکراسی های غربی یک آرزو است.مشروعیت ،ثبات و استمرار در حضور ملی رمز قدرت جمهوری اسلامی است.

وی ضمن اظهار امیدواری از مشرکت مردم در انتخابات آتی اظهار داشت : این مردم بودند که در مقابل فشار های اقتصادی و تحریم ها مقاومت کردند و توانستند آنها را بلااثر کنند . اگر قدرت های جهانی امید داشتند که با ادامه تحریم ها میتوانند نظام را فلج کنند دلیلی نداشت که مذاکره کنند .
عراقچی  مولفه ی بعدی قدرت یک کشور را توانایی علمی دانست و بیان کرد : بار سنگین علمی بر دوش جوانان کشور است و اگر توانایی و علم دانشمندان هسته ای نبود آمریکایی ها حاضر به مذاکره نمی شدند  .

وی اذعان کرد : قدرت ، توانایی و تاثیر گذاری مقام معظم رهبری است که کشور را از گردنه های خطرناک یکی پی از دیگری نجات می دهد .

معاون وزیر امور خارجه در معرفی مولفه های قدرت از قدرت دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران سخن گفت و تصریح کرد :ایران به  کمک توانایی دیپلماتیک خود تونسته با قدرت های بین المللی مذاکره  کند و خواسته های خود را مطرح کند همانطور که در ادبیات بین الملل گفته می شود قدرت بدون دیپلماسی نابیناست و دیپلماسی بدون قدرت ضعیف است .

وی در ادامه گفت : وظیفه ی یک دیپلمات تبدیل قدرت ملی به منافع ملی است و جمهوری اسلامی این توانایی را به دست آورده است که در عرصه ی بین الملل در برابر قدرت های بزرگ قرار گیرد .

 معاون وزیر امور خارجه ضمن اشاره به برنامه ی ده ساله ی غنی سازی صنعتی اظهار کرد : مذاکرات هسته ای نتیجه ی ده سال مقاومت مردم در مقابل منع قدرت ها از غنی سازی هسته ای است و هدف از مذاکرات نه فقط غنی سازی بلکه بالا تر از آن ، زیر سلطه نرفتن است . امروز بعد از ده سال مقاومت و حدود دو سال مذاکره جمهوری اسلامی غنی سازی را کنار نگذاشت در حالی که این قدرت ها بودند که قطعنامه ها علیه ایران را لغو کردند .

وی در ادامه  بیان کرد :آنچه که از برجام انتظار میرفت محقق شده است موضوع برجام در راستای لغو تحریم های هسته ای بوده است که محقق شده است و بعضی تحریم های غیر هسته ای به چای خود باقی است .

عراقچی خاطر نشان کرد : موقعیت کنونی ما در زمینه ی  هسته ای برجام و لغو تحریم ها ناشی از لطف امریکا به ما نبوده و نیست بلکه ناشی از قدرتو توانایی ملی ماست و آنها را وادار کردیم امتیازاتی را به ایران بدهند.

وی در واکنش به پلاکارد دانشجویی که سوال کرده بود چرا بعد از برجام امریکا ، ایران را در لیست تروریست قرار داده است گفت : ما امتیازهای برجام را با قدرت خود گرفته ایم بعد از برجام امریکا با ما دوست نیست و دشمنی اش هم کم نشده است و تمامی دستاورد ها حاصل قدرت خودمان است.همانطور که اوباما گفت «اگر زورم میرسید پیچ و مهره صنعت ایران را باز می کردم ». در طول یک سال گذشته طرف مقابل تلاش کرد تا برجام را نقض کند اما به جایی نرسید .

در ادامه این جلسه نمایندگان تشکل های اسلامی دانشگاهیان به طرح دیدگاه ها و سوالات خود پرداختند و دکتر عراقچی در پاسخ توضیحاتی ارائه کرد.

برای دریافت متن جلسه پرسش و پاسخ اینجا کلیک کنید


باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: مریم یعقوب پور

153202

نوشتن دیدگاه

ارسال