گفت و گو با دکتر سعید ابریشمی به مناسبت هفته آموزش
دکتر سعید ابریشمی عضو هیات علمی گروه کامپیوتر و رئیس مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، کیفیت آموزشی در گروه کامپیوتر دانشگاه فردوسی را مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: در مقایسه با گذشته اکنون درگروه کامپیوتر دانشکده مهندسی ترکیب خوبی از اساتید داریم . اساتید جوان که در کشور های خارجی با صنعت سر و کار داشته اند، اساتیدی که در ایران تجربه کار با صنعت دارند و اساتید پیشکسوت و با تجربه های فراوان و بسیار پر انرژی در اینجا مشغول به فعالیت های آموزشی اند، ترکیب مطلوبی را ایجاد کرده اند که حتی بنده مشتاق بودم در کلاس های آن ها حضور داشته باشم.
وی در خصوص بازخوردهای دانشجویان در رابطه با کیفیت آموزشی عنوان کرد: دانشجو باید مطالبه گر باشد، همیشه نمیتوان دانشجو را کاملا راضی نگه داشت. گروه کامپیوتر سعی کرده است در دروس تنوع ایجاد کند و همکاریهایی را نیز با پارک علم فناوری در رابطه با تدریس مباحث کارآفرینی داشته است و در این خصوص بازخورد های خوبی را از دانشجویان دریافت کردیم.
رییس مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه ضمن تاکید بر استفاده از شیوه های نوین آموزشی، تصریح کرد: قسمتی از روش های نوین آموزشی به تجهیزات آموزشی بر میگردد . در مرکز آموزش الکترونیک دانشکده مهندسی کلاسها به تجهیزات و تختههای هوشمند مجهز هستند و جالب توجه است که اساتید از این روشها استقبال کرده اند. قسمت دیگر, پیادهسازی روش های آموزش و تدریس است که متفاوت از روش های سنتی است. در روش سنتی که در حال حاضر اجرا می شود مطالب در کلاس تدریس میشود و تثبیت یادگیری و حل تمرین در خانه توسط دانشجو صورت میگیرد اما در روش نوین دانشجو درس را به صورت مجازی در خانه فرا میگیرد و در کلاس تثبیت و تمرین میشود. متاسفانه در اجرای این روش چندان موفق نبودهایم چرا که دغدغه اصلی دانشگاه ها پژوهش است و کمتر به فرایند آموزشی توجه می شود.
وی افزود: آموزش امروزه یک کار جنبی شده است. تا سالها دانشگاهها پیگیر فرایند آموزش بودند اما یکباره تمامی توجهات به سمت پژوهش معطوف شد و سیری از مقاله ها در دانشگاه سرازیر شد و باعث شد مساله آموزش نادیده گرفته شود.
ابریشمی کمبود فضای آموزشی را یکی از محدودیتهای دانشگاهها دانست و بیان کرد: کمبود آزمایشگاه و فضاهایی که دانشجویان بتوانند در آن کار عملی انجام دهند به ویژه در رشتههایی مانند مهندسی عمران، به شدت احساس می شود.
وی خاطرنشان کرد: استاد دانشگاه نیز یک معلم است. اندازهگیری کیفی کار یک معلم بسیار سخت است. اینکه یک معلم زمان تدریس را به صورت مفید استفاده کند یا برای آن مطالعه داشته باشد، پر انرژی باشد و یا اینکه برای کیفیت کار خود اهمیتی قائل نشود فقط به اخلاق حرفه ای و وجدان کاری او برمی گردد. خوشبختانه در همه ی اساتید گروه کامپیوتر این وجدان کاری بسیار دیده می شود.
ابریشمی در پایان تاکید کرد: من نگران حوزه ی آموزش هستم و امیدوارم دانشگاهها ضمن این که حوزهی پژوهش را حفظ می کند، آموزش را هم جدی بگیرند. اصل فعالیتی که برای کشور میکنیم دانشجویانی هستند که از دانشگاه به بازار کار وارد می شوند. اگر این دانشجویان به خوبی آموزش دیده باشند در پیشرفت کشور بسیار می توانند موثر باشند.
باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد:مریم یعقوب پور