به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد؛ اجلاسیه مرکزی دومین کنگره ملی شهدای دانشجو به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد در روز دوشنبه 24 اردیبهشت ماه 1397 در محل تالار دکتر رحیمی زاده دانشگاه فردوسی مشهد و با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، دکتر غفاری نیا، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری،حجت الاسلام و المسلمین محمدیان، رئیس دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، دکتر نیک روش، رئیس سازمان‌ بسیج دانشجویی کشور و دکتر فراهانی، معاون فرهنگی وزارت بهداشت، برگزارشد.
گفتنی است در این مراسم که با حضور خانواده های شهدای مدافع حرم برگزار شد، از این خانواده ها قدردانی به عمل آمد و از کتب کنگره ملی شهدای دانشجو، رونمایی شد.
دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن اشاره به این مطلب که شهدا مصداق"عند ربهم یرزقون" هستند، گفت: این ارتزاق در ذهن ما خاکیان نمی گنجد، اما تمثیلی است از اینکه یک ارتباط بین عاشقان منتظر با آنچه که وعده الهی است، برقرار است. لذا درک آن بسیار سنگین اما ذکر آن لذت بخش و امید آفرین است. خوشابه‌حال این شهدای عزیز کسانی که در دوره‌ی جوانی با همه شور و عشق در عرصه ی جهان به این دوره از زندگی، همه چیز را رها می‌کنند و به سوی هرآنچه احساس مسئولیت است رهسپار می شوند.
دکتر غلامی بیان کرد: بعد از رسالت پیامبر گرامی اسلام  (ص) و بعد از حضور و بروز عشق مبتنی بر آموزه های الهی و عشق به اهل بیت، مثال های زیادی از آن شهدا بوده است، از صدر اسلام تا واقعه ی کربلا و تا کربلای دفاع مقدس و مبارزات جهادی که برای دفاع از حرم اهل بیت و دفع شر تکفیری های نوظهور اتفاق افتاد.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری در ادامه ضمن گرامیداشت یاد شهدای دانشجو، خاطر نشان کرد: در طول تاریخ جوانان با رشادت هایشان باعث ماندگاری نام ایران عزیز شده اند و هم اکنون نیز این شور و عشق در سر جوانان وجود دارد. در سنگر های علم و دانش در دهه های اخیر، تک تک چهره های فرزندان انقلاب درخشیده اند و دستاورد های حاصل از تلاش آن ها در عرصه های علم و فناوری نام ایران اسلامی را در جهان و مجامع علمی می درخشاند و هر فرصتی که برای آن ها فراهم کردیم حق مطلب را ادا کرده اند.

وی در پایان گفت : قدردانی از شهدا بخشی از قدردانی از جوانان است و باید قدر این نعمت های خدادادی را بدانیم . شهدای دانشجو الگو و اسوه ایثار هستند. ذکر نام دانشجو، ذکر آینده روشن و پر از امید و تلاش است. امیدواریم بتوانیم به نسل جوان و این سرمایه های گرانقدر و پشتوانه سربلندی ایران عزیز خدمت کنیم .

دکتر کافی، رییس دانشگاه فردوسی مشهد و رئیس این اجلاسیه، ضمن عرض خیرمقدم، عنوان کرد: سال ها و ماه‌ها رایحه دل انگیز این کنگره در فضای دانشگاه فردوسی مشهد طنین انداز خواهد بود؛ دانشگاهی که در مشهد مقدس، شهر شهادت واقع است. شهدای دانشجو افتخار دانشگاه فردوسی مشهد هستند. دانشگاهی که 35 درصد کارکنانش منسوب به خانواده شهدا و ایثارگر، و بیش از 130 نفر از استادان دانشگاه، ایثارگر و از اعضای خانواده محترم شهدا هستند، و نیز بیش از 2100 دانشجوی شاهد و ایثارگر در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

وی افزود: دانشگاه های کشور افتخار می کنند که دانشجویان به سادگی و باعشق از پشت میز به پشت خاکریز می روند. تاریخ دانشگاه‌ها نشان می‌دهد که دانشجویان، پرتعدادترین اعضای خانواده دانشگاهی هستند که قدم در چنین راهی گذاشته‌اند.

دکتر کافی اظهارکرد : با شهدا عهد و پیمان می بندیم و تلاش می کنیم که دانشجویان در راه دفاع از کشور پیشگام باشند. امیدوارم با همت دانشگاهیان همواره این فضای معطر و معنوی در دانشگاه ها پایدار باشد.

دکتر محمدیان، رئیس دفتر نهاد نمایندگی رهبری دانشگاه‌ها، پس از عرض تبریک به مسئولین فرهنگی وزارت علوم و همه دست اندرکاران برگزاری این کنگره به خاطر روشن نگهداشتن چراغ یاد شهدای دانشجو در دانشگاه‌های سراسر کشور، عنوان کرد: سخن درباره شهیدان برای کسانی است که در آن حال و هوا باشند و این عرصه، عرصه خاص خودش است.
وی ادامه داد: روزی که امام حسین (ع) پرچم شهادت را برافراشت دو راه داشت و ما امروز سه راه داریم. امام حسین (ع) گفت این افراد ناپاک و پست مرا بین دو راهی قرار داده اند؛ یا شمشیر و کشته شدن و یا پذیرش و زیر بار حکومت طاغوت رفتن. مگر می‌شود حسین (ع) زیر بار لذت برود؟ 1400 سال این خون جوشید و به عصر امام راحل (ره) و یارانش رسید. در این عصر این خون ثمر داد و امروز ما سه راه داریم. راه سوم راه مقاومت و سربلندی و عزت است که نصیب حسینیان شده است.

محمدیان تصریح کرد: ملت ما چهلمین سالگرد انقلابش را جشن خواهد گرفت در حالیکه پنجه در پنجه قدرت‌ها انداخته و مقاوم به راه خویش ادامه می‌دهد.
وی با توجه به مقارن شدن سالروز تاسیس رژیم اشغالگر صهیونیستی در این روز و عطف به مسئله شهادت عده زیادی از فلسطینیان در هر روز، گفت: شهادت خروش ایجاد می‌کند، روحیه می‌دهد، بشارت می‌دهد و در طول تاریخ، پیروان امام حسین (ع) در بلندترین قله افتخار قرار داشته‌اند. شهیدان زنده اند و الهام بخشی می‌کنند .
محمدیان در پایان ضمن ابلاغ سلام و درود رهبری، گفت: خدا را شکر می‌کنم که ما را علاقه‌مند به شهدا قرار داد و عزم ما پیگیری راه آنها است. دوستان بسیج می‌دانند چقدر جوانان ما شیفته و عاشق رفتن به سوریه و دفاع هستند. ما در دانشگاه‌ها و کشور سلایق مختلف داریم ولی وقتی نوبت به امام حسین (ع)، نوبت به ولایت و رهبری می‌رسد همه کنار هم قرار می‌گیریم. از خدا می‌خواهم ما را نیز از این غافله شهدا دور نگاه ندارد.
سخنران دیگر این مراسم دکتر نیک روش، رئیس سازمان‌ بسیج دانشجویی کشور، بود. وی گفت: خداوند متعال را شاکریم که به ما توفیق داد به بهانه ی ادای احترام به مقام والا‌ی شهدا در کنگره ی ملی شهدای دانشجو باشیم. چند سالی است همایش هایی برای گرامیداشت نام و یاد شهدای دانشجو برگزار می‌شود. این کنگره، اجلاس دو سالانه ای است که تلاش شده از مقام دانشجو، برای گرامیداشت و ترویج فرهنگ شهادت استفاده شود. برنامه‌ی حاضر تنها گوشه ای از فعالیت‌های بسیج دانشگاهی است، امیدواریم که همه‌ی این زحمات مصداق واقعی جمله ی حضرت امام (ره) باشد که می‌فرمایند : زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا کمتر از شهادت نیست.
وی ادامه داد: اگر امروز نام ایران اسلامی بر تارک دنیا می‌درخشد، اگر نام ایران لرزه بر اندام هر قدرت بزرگی انداخته است، اگر 1+5 یا 1-5 را یارای پنجه در پنجه انداختن ایران نیست، همه و همه را مدیون خون همچنان پر جوش و خروش پاک ترین جوانان دلاور این سرزمین و خانواده های معززشان هستیم. اینان فرزندان شهید روح الله و فرزند خلف او امام خامنه ای هستند که هنوز پیشگام مقاومت و ایستادگی مقابل دشمن طمع کار به جان و مال این ملت هستند. باید تربیت این نسل را چنین نمود که جلوی ظلم و زور و استکبار بایستد. دراین راه وظیفه ی اصلی بر دوش دانشگاه است؛ همان جایی که امام (ره) بارها فرمود مبدا تحولات است.
رئیس سازمان‌ بسیج دانشجویی کشور با بیان این که دومین کنگره ملی شهدای دانشجو در سه سطح دانشگاهی، استانی، و ملی آغاز به کار نمود، از اجرای برنامه هایی این کنگره همچون 750 یادواره شهدا، بیش از 22 کنگره استانی، تولید 94 مستند، 53 قطعه موسیقی 77 جلد کتاب،133 نمایش(تئاتر)، برگزاری 145 مسابقات ورزشی دانشجویی،115 شب مناظره دفاع مقدس، 1371 برنامه ی دیدار با خانواده های محترم شهدا، همچنین تولید 38 نرم افزار خبر داد.
وی تاکید کرد: همچنان راه درازی باقی است تا به این مردان بزرگ ادای دین کنیم. مقام معظم رهبری می‌فرمایند، خروجی دانشگاه ها باید امثال شهید چمران باشد و اول از همه، قدم ابتدایی در دانشگاه‌های چمران پرور این است که تفکر شهدا وارد تمام اجزای دانشگاه شده و مورد تعلیم قرار بگیرد.

 kongereshohada

{jcomments on}

نوشتن دیدگاه

ارسال