به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد؛ افتتاحیه سومین همایش ملی نقش و جایگاه مادر با همکاری بنیاد ملی و بین المللی مادر، در تاریخ ۱۱ اسفندماه ۹۷ ساعت ۸:۳۰ درمحل تالار اندیشه دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی برگزار گردید.

در این همایش دکتر امین یزدی، دبیر علمی همایش، ضمن عرض خیرمقدم به میهمانان برنامه، سخن خود را با توصیف نقش مادر آغاز کرد: مادر در همه ی جوامع و همه ی طول تاریخ مورد تجلیل و تمجید واقع شده است و علت این تمجید نقش مهمی ست که در واقع مادری در تمدن بشری، انتقال فرهنگ نسل جدید و سعادت‌مندی جوامع دارد؛ به گونه ای که انسان سالم بدون نقش مادری معنا ندارد.
دکتر امین یزدی سپس به ارائه گزارشی در مورد فرایند همایش پرداخت و عنوان کرد: ایده اولیه همایش به بنیاد فرهنگی مادر و مهندس محمدی که در جهت تشکیل بنیاد و گرامیداشت مادر و توسعه فرهنگ مادری زحمت زیادی کشیده‌اند و همایش های برگزار شده در حوزه مادر و مادری به همت ایشان برگزار شده است بر می گردد.همایش اول جایگاه مادر در دانشگاه شیراز در سال ۱۳۹۵ و همایش دوم در سال گذشته در دانشگاه تهران برگزار شده بود و امسال نیز سومین دوره همایش در دانشگاه فردوسی مشهد در حال برگزاری ست.
دبیر علمی همایش افزود: از سال گذشته فرایند همایش به جدّ شکل گرفت و همچنین هماهنگی هایی با استانداری‌ها، بهزیستی، نیروی انتظامی و دیگر ارگان ها شکل گرفت و ۳ پیش نشست با هدف پرداختن به دغدغه های جامعه برگزار گردید.کارگاه های اموزشی نیز موازی با همایش برگزار شد. از کمیته ملی که در داوری و ... همکاری داشتند و همچنین تیم کمیته اجرایی تشکر ویژه دارم و امیدوارم این دو روز همایش فضای مناسبی برای رشد علمی فراهم اورد.
در ادامه دکتر کارشکی، ریییس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، ضمن عرض تبریک این ایام و خیر مقدم، در خصوص اهمیت نقش مادر گفت: در همه ی زمان ها و آرمان ها مفهوم مادر حائز اهمیت ویژه و قابل توجه ای است.عشق ویژگی مادران است و تنها ویژگی آنان نیست و این موضوعی ست که باید به آن پرداخته شود.با توجه به جایگاهی که مادر دارد انشالله که بتوانیم فرهنگ و عشق مادری را به لحاظ شناختی، عاطفی و غیره بررسی کنیم.

در ادامه مراسم مهندس محمدی، مدیر بنیاد بین المللی مادر، در ارتباط با کارکرد این بنیاد اظهار داشت: ما در بنیاد مادر دو منشور داریم که به جد به آن پایبند هستیم و سرپیچی از آن ممنوع می باشد؛ یک اینکه بنیاد مادر وابسته به هیچ حزب و گروه سیاسی، مذهبی، غیرمذهبی و ... نیست و هیچ خط مشی سیاسی و دینی خاصی ندارد؛ و دوم اینکه در بنیاد مادر اساس و اعتقاد ما سخن رسول اکرم (ص) می باشد که فرمودند: بهشت زیر پای مادران است. و در واقع به مادر خاصی در این حدیث اشاره نکردند که این یعنی همه ی مادران در سرتاسر دنیا بدون توجه به ملیت، قومیت، اعتقاد، رنگ پوست و ... برای ما عزیز و بزرگ هستند.
مدیر بنیاد مادر افزود: هنگامی که بحث بنیاد مادر می شود، بحث والدین است که هر دو برای ما ارزشمند و بزرگ هستند اما آموزه های دینی و مذهبی در قران ۲ بار از نام پدر و ۴ بار از نام مادر یاد کرده است و به همین خاطر در بنیاد مادر تاکید بر قلب خانواده که مادر است داریم چرا که بعد از خداوند متعال واقف ترین، مهربان ترین، بخشنده ترین و دلسوز ترین شخصیت زندگی هر فرد مادر است.
مهندس محمدی در خصوص توجه بنیاد به دانش و علم دانشگاهی گفت: بنیاد مادر برای علم بسیار ارزش قائل است و ما در مقطعی قرار گرفته‌ایم که قلم بر شمشیر و دانش بر جهالت پیروز خواهد شد. تا به امروز در شهرها و روستاها بالغ برا ۵۰ جشن تجلیل از مادران برتر در ۲۸ استان کشور برگزار کرده ایم و همچنین مایلم اعلام کنم که در سال ۹۷ بزرگداشت جایگاه مادر در دانشگاه شهید بهشتی تهران و در سال ۹۹ در دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد. هدف ما در بنیاد تعامل با دانشگاه و دانشگاهیان است و به آن مفتخریم.
وی در ادامه  با ذکر پنج اصل مورد تاکید، سخن خود را اینگونه به پایان رساند: پنج اصل که خود من به شخصه برای آن تلاش کردم این است؛ اول اینکه بنده ی خوبی برای خدای خود باشم، دوم اینکه فرزند خوبی برای پدر و مادر خود باشم و نامشان را همیشه زنده نگه دارم، سوم اینکه همسر خوبی برای همسرم باشم، چهارم اینکه پدر خوبی برای فرزندانم باشم. همانطور که گابریل گارسیا مارکز گفته است"من به بچه ها بال دادم اما اجازه دادم خودشان پرواز کنند" استقلال مالی و فکری و ... در عین حمایت به آنان دادم اما سد راه آنان نشدم و در نهایت پنجم اینکه شهروند و هموطن خوبی برای مردم کشورم باشم.

در پایان مراسم گروه موسیقی شمس به اجرای قطعاتی پرداختند و همچنین مراسم برش کیک سومین همایش مادر نیز انجام شد.
گفتنی ست غرفه های نمایشگاه سمن های فعال این همایش نیز که از انجمن ها و گروه های مربوطه به همایش اعم از انجمن دوستداران کودک، موزه سیار سفیر صلح و ... تشکیل شده بود؛ افتتاح گردید و میهمانان به بازدید از آن پرداختند.

اختتامیه سومین همایش ملی نقش و جایگاه مادر، در روز یکشنبه 12 اسفندماه 97 در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.


خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد:مریم فرشچی

imm1

imm2

imm3

imm4

imm5

imm6

imm8

imm7

imm9

imm10

imm11

{jcomments on}

نوشتن دیدگاه

ارسال