2986049f-5732-4acd-b36f-5925f1cf8b25

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی دانشگاه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم؛ مراسم رونمایی از پوستر دومین جشنواره ملی کرسی های آزاداندیشی دانشگاه های سراسر کشور با حضور دکتر غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر کرمانی مدیر فرهنگی و فعالیت های داوطلبانه، دکتر اسلامی رئیس گروه مطالعات وبرنامه ریزی فرهنگی اجتماعی و دکتر علی دلگشا کارشناس دبیرخانه کرسی های آزاداندیشی دانشگاه فردوسی مشهد و نیر دکتر شالچی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان میزبان دوره قبل این جشنواره برگزار شد.

ddc96fe9-7859-4f1d-8aa4-ca6022897d01

در این مراسم ابتدا دکتر غفاری طی سخنانی با پراهمیت شمردن موضوع کرسی های آزاداندیشی و اهتمام ویژه به آن، انتظار بیشتر از رونق کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها را منطقی ارزیابی کردند و افزودند که باید در این جشنواره در دانشگاه فردوسی مشهد با تأکید بر نقاط قوت کرسی ها و توسعه آنها، برخی نقاط ضعف احتمالی نیز در حوزه اجرا شناسایی شوند تا موانع برگزاری هر چه باشکوه تر این کرسی ها به تدریج مرتفع شوند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به این نکته اشاره کردند که در فضای دانشگاه ها باید سعی شود که کرسی های آزاداندیشی به کرسی های نظریه پردازی تبدیل شوند و در این راستا گام های مهم و عملی برداشته شوند.

در ادامه، دکتر شالچی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، کرسی های آزاداندیشی را راه حل بومی ما برای ایده هایی مطرح کردند که امثال هابرماس در مورد فرهنگ دانشگاهی گفته اند. ایشان پرداختن به کرسی های آزاداندیشی را به عنوان جزء اساسی فرهنگ دانشگاهی و مسئولیت اجتماعی دانشگاه، وظیفه خاص و مهم معاونین فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برشمردند.

دکتر شالچی با بیان اینکه سطح موجود این فعالیت در دانشگاه ها رضایت بخش نیست و همچنین اینکه رسیدن به نقطه مطلوب در این حوزه به صورت سریع ممکن نیست، از حرکت مستمر در این راه و ایستادن در این مسیر به عنوان راه حل های زمان بر برای توسعه کرسی های آزاداندیشی نام بردند.

دکتر دلگشا نیز در ادامه با اشاره با اعلام آمادگی دانشگاه فردوسی مشهد برای میزبانی این دوره جشنواره، از تشکیل دبیرخانه این جشنواره در این دانشگاه خبر دادند. ایشان با اشاره به تشکیل تیم دانشجویی به منظور برقراری ارتباط با تمامی دانشگاه و مراکز آموزش عالی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به برگزاری شش جلسه دبیرخانه طی سال جاری به منظور پیشبرد امور مربوط به جشنواره به شکل کمیته اجرایی، کمیته پشتیبانی و کمیته تشریفات اشاره کردند.

وی بیان داشت، در این جشنواره با استفاده از ظرفیت دستگاه های اجرایی و  دولتیِ خارج از محیط دانشگاه، نشست هایی را به منظور بحث در مورد حدود و مرز برگزاری کرسی های آزاداندیشی پیش بینی کرده و همچنین کارگاه هایی را در مورد آشنایی بیشتر با بحث کرسی های آزاداندیشی برگزار خواهند کرد.

در پایان جلسه، دکتر کرمانی مدیر امور فرهنگی و فعالیت های داوطلبانه دانشگاه فردوسی مشهد با پراهمیت خواندن برگزاری نمونه های مثالی برای کرسی های آزاداندیشی در این جشنواره، به لزوم انجام هماهنگی های ملی برای استفاده از ظرفیت چهره های نظریه پرداز  به منظور ترویج آزاداندیشی و نظریه پردازی اشاره کردند. دکتر کرمانی همچنین از امکان آسیب شناسی وضعیت موجود کرسی های آزاداندیشی در این دوره از جشنواره و ارائه راه حل های واقعی و کارآمد سخن گفتند.

 

گفتنی است دومین دوره جشنواره ملی کرسی های آزاد اندیشی در آذرماه سال جاری به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد.

{jcomments on}

نوشتن دیدگاه

ارسال