safiran1400news

در افتتاحیه طرح توانمند سازی سفیران فرهنگی دانشگاه های منطقه ۹کشور با حضور مجازی دکتر ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، مهندس عسگری مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و با حضور دکتر کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر طاهری معاون فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه ، دکتر کرمانی مدیر فرهنگی و فعالیت های داوطلبانه دانشگاه و دکتر منتظری معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد در تاریخ ۲۰ تیرماه در محل سالن شورای سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت:

بین نسل‌های مختلف تفاوت‌های زیادی وجود دارد. ما باید این تفاوت‌ها را به رسمیت بشناسیم و اجازه دهیم گفتگوی موثری در ارتباط با دغدغه‌ها و چالش‌های ذهنی نسل جوان در خانواده و جامعه برقرار شود. جامعه ما نسبت به این موضوع نیازمند است و آن را ضروری می‌داند. می‌بینیم که در کنش‌های اجتماعی چون گفتگو نبوده، سوتفاهم، دلخوری و در سطح کلان قهر شکل گرفته است که ناشی از نگرانی‌ها، محقق نشدن مطالبات و عدم انتقال کامل مفاهیم و اخبار بین دو طرف بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، معصومه ابتکار در مراسم افتتاحیه نهمین دوره توانمندسازی سفیران فرهنگی دانشگاه‌های منطقه 9 کشور بیان کرد: یکی از رویکردهایی که ما در دولت دوازدهم دنبال کردیم، موضوع توان‌افزایی مهارت‌های زندگی، ارتباطی و مهارت‌های خوب زیستن برای جوانان بوده است. دانش آموزان و دانشجویان مخاطبان اصلی ما در این طرح بودند و هدف ما، انسجام خانواده و انسجام اجتماعی بوده که یکی از ماموریت‌های ما در حوزه خانواده است.

وی ادامه داد: مسئله یابی صورت گرفته مشخص کرده که موضوع نفس در مهارت‌های ارتباطی یکی از مشکلات اصلی ما است. البته این خاص خانواده ایرانی نیست و در دنیا هم بحث اختلالات ارتباطی به عنوان یک معضل برای زندگی و هم‌زیستی خانوادگی و اجتماعی مطرح می‌شود. ما روی این مهارت‌ها به طور خاص با نهادهای اجرایی مختلف کار کردیم و هم‌اکنون این طرح‌ها به نتیجه و جمع بندی رسیده‌اند. امیدوارم دولت بعد نیز این طرح‌ها را استمرار دهد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: برای این‌که بتوانیم همزیستی مفیدی در جامعه داشته باشیم و در کنار هم به اهداف فردی خودشکوفایی و کلان اجتماعی دست یابیم، نیاز به یک سری مهارت‌ها داریم. شاید این مهارت‌ها باید از دوره ابتدایی آموزش و خانواده شروع شود و غفلت شده است. ما سعی کردیم این خلا و غفلت را مورد توجه قرار دهیم و دانشجویان این توانمندی‌ها را بشناسند، آن‌ها را در سطح فردی و اجتماعی بروز دهند و برای بهتر زندگی کردن استفاده کنند.

وی افزود: دانشجویان گروه مرجع مهمی هستند که تاثیر بالایی در بین همسالان خود دارند؛ به خصوص کانون‌های فرهنگی دانشجویی که مخاطب اصلی این دوره توانمندسازی هستند و تاثیرگذاری بالایی زیادی در بین دانشجویان دارند و می‌توانند جریان‌سازی اجتماعی را به وجود آورند.

معصومه ابتکار در توضیح دستاوردهای این دولت در خصوص توان‌افزایی افراد تصریح کرد: خوشبختانه تجربه خوبی را نسبت به این مسئله در کشور کسب کردیم. دوره‌های تاب‌آوری اجتماعی را در 1100 نقطه آسیب‌پذیر کشور غیر از دانشگاه‌ها اجرا کردیم و توانستیم تجربه را منتقل کنیم. درخصوص مهارت‌های خوب زیستن کار مفصلی صورت گرفته و مخاطب این دوره‌ها، مربیانی هستند که می‌توانند این مهارت‌ها را شکل دهند. طرح گفتگوی ملی خانواده را داشتیم که هم‌اکنون هم در پرتال ما موجود است. هدف اصلی طرح، ارتقای مهارت‌های ارتباطی و گفتگو بین جوانان و خانواده‌ها بوده است.

وی اظهار کرد: انتظارم این است که این طرح در دانشگاه‌ها استمرار پیدا کند. این را به مثابه نهالی ببینید که با کمک ما در دانشگاه کاشته می‌شود و شما با همکاری دستگاه‌های مختلف این مهارت‌ها را توسعه می‌دهید. می‌توانید جریان‌سازی خوب فرهنگی و اجتماعی را شکل و استمرار دهید. فقط به یک دوره طرح توانمندسازی سفیران فرهنگی بسنده نکنید و ادامه دهید. چرا که ضرورت فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی جامعه ماست و اگر توجه نکنیم، مشکلات زیادی را در آینده خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در سه نیم‌سال گذشته تحصیلی، آن بخشی که مظلوم واقع شده و بیشترین اثرگذاری و آسیب را از کرونا دیده، بخش فرهنگی است. فضای مجازی خوب است، اما نمی‌شود همه پیام را منتقل کرد. مهارت‌ها از طریق ارتباطات منتقل می‌شوند و ما در این مدت، از این ارتباطات محروم بودیم. ارتباطاتی که دانشجویان به وسیله آن، جامعه‌پذیر می‌شدند و خود را برای اداره جامعه آماده می‌کردند.

محمد کافی درخصوص دوره توانمندسازی سفیران فرهنگی دانشگاه بیان کرد: سفیر علاوه بر کشور و خانه خود، پیامش را به بقیه جوامع هم منتقل می‌کند. یک ماموریت سفیران این است که بتوانند پیام دوستی، محبت، انسانیت و امید را به جامعه منتقل کنند. امیدوارم این امر به کمک سفیران فرهنگی دانشگاه تحقق یابد و این برنامه‌ها، خلل موجود در ارتباطات اجتماعی و فرهنگی دانشجویان را پر کرده و کمک کنند نقش خود را در دانشگاه و سپس در جامعه ایفا کنیم.

سپس، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: بخشی از برنامه‌هایی را که به توسعه و پیشرفت کشور و توانمندسازی جوانان دانشجو منجر می‌شود، دنبال کردیم و از این منظر، اتفاق درخور و قابل توجهی در دانشگاه‌های کشور صورت گرفته است. برخی از نیروهای خلاق و ارزشمند که دل در گرو توسعه و اعتلای کشور دارند، عزم‌شان جزم شد که بیشتر بتوانند به فضای امید و زندگی توام با مسئولیت اجتماعی کمک کنند.

محمدهادی عسکری درباره دوره توانمندسازی سفیران فرهنگی دانشگاه خاطرنشان کرد: این دوره، محصول سیاست‌گذاری مبتنی بر مشارکت و اقتضائاتی بود که نیاز بود در دانشگاه‌ها دنبال شود و طرح جامع آن به صورت مشترک با حوزه معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری دنبال شد. در حال حاضر شکوفه‌های آن را در دانشگاه‌ها می‌بینیم و برنامه‌های متعددی در این خصوص برگزار شد.

وی ادامه داد: دانشگاه بیش از آن ‌‌که نوعی تداوم طولی و امتداد زمانی پس از دبیرستان باشد، یک فضا و نوعی متفاوت از زیست اجتماعی است که دانشجویان به حوزه فرهنگی و تعالی جستن به سمت عقلانیت و نگاه انتقادی سوق پیدا می‌کنند. زیست دانشجویی که مشخصه عمده دانشگاه است، در تعامل با قومیت‌ها و تجارب جمعی شکل می‌گیرد.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: ما به عنوان کارگزاران فرهنگی، موظفیم کمک کنیم در دانشگاه، سرمایه فرهنگی دانشجویان افزایش پیدا کند و از توانمندی‌هایی بهره‌مند شوند که بتوانند مسائل کلان خود را در فردای پس از دانش‌آموختگی دنبال کنند. دانشجویان باید اعتماد به نفس و خودکفایی داشته باشند و بتوانند کار داوطلبانه انجام دهند. برای داشتن کشور توسعه‌یافته، باید دانشگاه توسعه‌یافته داشته باشیم.

وی افزود: ما نیازمند این هستیم که در دانشگاه‌ها، گفتگو را نهادینه کنیم. باید همه کنش‌های جمعی که در دانشگاه صورت می‌گیرد، به این سمت برود که فرهنگ گفتگو در دانشگاه نهادینه شود. یعنی دانشجو به این نتیجه برسد که می‌تواند در عین نقد دیگری، با احترام و تکریم گفتگو کند. اگر ما بتوانیم زمینه نهادینه شدن گفتگو را در دانشگاه و جامعه فراهم کنیم، به تثبیت هویت خود کمک می‌کنیم و به کمک گفتگوی انتقادی، می‌توانیم بسیاری از مسائل کشور را حل کنیم.

در ادامه، معاون فرهنگی-اجتماعی شهرداری مشهد بیان کرد: ما بیش از 30 فرهنگسرا و مرکز فرهنگی-اجتماعی در سطح شهر مشهد داریم که دانشجویان، فعالان فرهنگی، دبیران انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی-هنری می‌توانند در مجموعه این فرهنگسراها همکاری کنند و به فعالیت‌های داوطلبانه بپردازند. این آمادگی از جانب شهرداری کاملا وجود دارد و از این طرح، حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: تاکنون برنامه‌های متعدد فرهنگی توسط شهرداری مشهد و دانشگاه فردوسی برگزار شده که برای شهر بسیار مفید بوده است. طرح فعلی، دانشجو محور است و می‌تواند باعث ارتقای مسئولیت‌پذیری دانشجویان و مخاطبین طرح شود.

مجتبی منتظری درخصوص اعلام آمادگی شهرداری برای همکاری با دانشجویان تصریح کرد: هر آنچه در بضاعت شهرداری مشهد در حوزه فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و زیارت است، در اختیار دانشجویان دانشگاه فردوسی بوده و فرهنگسراها، سالن‌های ورزشی و مراکز فرهنگی که در اختیار شهرداری هستند و به طور کلی بستر شهر، در اختیار دانشجویان و مخاطبین این طرح است تا بتوانند تجربه خوبی را در کارهای جمعی و اجتماع محور داشته باشند

شایان ذکر است که کارگاه های طرح توانمندسازی شامل کارگاه سیاست گذاری عمومی، کارگاه حقوق اداری، کارگاه تاب آوری اجتماعی و کارگاه گفت و گوی بین نسلی می باشد که در روزهای دو شنبه 21 تیرماه و سه شنبه 22 تیرماه برگزار می شود.

 

 

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: یگانه تقی زاده

 

 

 

 

photo ۲۰۲۱-۰۷-۱۱ ۲۱-۲۶-۴۳

photo ۲۰۲۱-۰۷-۱۱ ۲۱-۲۶-۴۲

photo ۲۰۲۱-۰۷-۱۱ ۲۱-۲۶-۴۳ 2

photo ۲۰۲۱-۰۷-۱۱ ۲۱-۲۶-۴۱

photo ۲۰۲۱-۰۷-۱۱ ۲۱-۲۶-۴۳

 

عکاس: مریم بابایی

نوشتن دیدگاه

ارسال