5879890742137173511 121

 

ایسنا/خراسان رضوی عضو شورای سیاست‌گذاری دومین رویداد ملی کارآفرینی اجتماعی در مورد ارتباط ایده‌پردازان با حوزه‌های تامین مالی، بازاریابی و اقتصاد گفت: مهمترین بخش حوزه کارآفرینی تامین مالی است.

مهدی کرمانی در نشست خبری دومین رویداد ملی کارآفرینی اجتماعی که امروز در مجتمع کانون‌های فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: دومین رویداد استارت‌آپی کارآفرینی اجتماعی با محوریت ترویج ازدواج و تحکیم بنیان خانواده را پیش رو داریم. این رویداد به صورت ملی با میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود. مقدمات برگزاری این رویداد ماه‌های متوالی در حال انجام است. رویداد نهایی نیز در اردیبهشت ماه سال آینده به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود. با توجه به اقتضائات این رویدادی همه برنامه‌ریزی‌ها را به صورتی انجام دادیم که به صورت حضوری میزبان عزیزان در سراسر کشور باشیم.

وی افزود: تا کنون بنا به درخواست مخاطبان زمان دریافت طرح‌ها را تمدید کرده‌ایم. تاکنون حدود ۴۰ طرح قابل اعتنا و برخوردار از استاندارها و چارچوب‌های مورد انتظار برنامه از سراسر کشور دریافت شده است. ما در این رویداد مشارکت ۲۳ دانشگاه و مرکز آموزش عالی را داشته‌ایم. البته چهار مرکز غیر دانشگاهی در کنار این ۲۳ دانشگاه نیز در این رویداد شرکت کرده‌اند. در یک تقسیم‌بندی متوازن جنسیتی ‌می‌توان گفت نیمی از شرکت‌کنندگان آقا و نیمی دیگر خانم بودند. این مشارکت یک پراکندگی جغرافیایی خوبی نیز داشته است. شهرهای مختلف مشهد، تهران، تبریز، یزد، اصفهان، گیلان، گرگان و شهرهای دیگر در جمع ارائه‌دهندگان این برنامه بودند.

کرمانی بیان کرد: تلاش کردیم تا نیمه اسفند ماه بتوانیم برنامه ثبت‌ نام و دریافت طرح‌ها را به نقطه مطلوبی برسانیم تا امکان لازم برای غربالگری ایده‌ها و سطح‌بندی آن‌ و گام‌های بعدی برنامه فراهم شود. تلاش ما این خواهد بود بلافاصله بعد از تعطیلات عید نوروز و نیمه فروردین ماه سال آینده گام‌های بعدی را بر اساس ثبت نام افراد منتخب برداریم. همچنین برنامه‌ریزی شده یک برنامه مفصل و دقیق آموزشی در حوزه کارآفرینی و کسب‌وکار در غالب ۶ سر فصل کارگاهی متناسب با برنامه‌های استارت‌آپی برای شرکت‌کنندگان در برنامه برگزار شود.

وی افزود: در دوره قبل این تجربه متفاوت را به صورت محدود داشتیم ولی این دوره به صورت گسترده‌تری این تجربه را تعریف کرده‌ایم. استفاده از ظرفیت منتوری و مربیگری در این برنامه در سطح ملی در دستور کار است. ما خودمان را محدود به مشهد و تهران نکردیم و فهرست‌ جمع‌بندی اولیه از شهرهای مختلف در سطح ملی خواهد بود.

دبیر دومین رویداد ملی کارآفرینی اجتماعی بیان کرد: اکنون ظرفیت خوبی از افرادی که طرح را ارائه کرده‌اند، داریم. البته این افراد می‌توانند به شکل‌های مختلف تا پایان برنامه ما را همراهی کنند. اگر هم طرح‌های‌شان در مراحل مختلف غربالگری نتواند به مراحل بالاتر برود، این امکان برای‌شان فراهم است که با ما همراهی و همکاری کنند.  

در ادامه علی باغداد دلگشا، دبیر کمیته علمی دومین رویداد ملی کارآفرینی اجتماعی، در ارتباط با جنبه‌های تکنیکی کار در حوزه مباحث علمی و طرح نکات مکمل اظهار کرد: هدف از برگزاری چنین رویدادها و فعالیت‌هایی مساله‌محوری موجود در جامعه ایران است. در تعریف جامعه‌شناختی مساله می‌توان گفت وقتی میان آنچه هست و آنچه باید باشد تفاوت وجود دارد، موضوع تبدیل به مساله می‌شود. برای مثال مساله جوانان، مساله اشتغال، مساله ازدواج و مساله خانواده از این موارد است. متناسب با زندگی مدرن و امروزی شکل‌گیری این مساله‌ها خیلی محدودیت نیست اما اینکه ما بتوانیم چگونه با این مسائل برخورد کنیم و آن‌ را متناسب با نیاز و ساختار اجتماعی دفع کنیم، گزاره مهمی خواهد بود.

وی ادامه داد: این گزاره‌ها می‌تواند زمینه‌ساز برگزاری چنین فعالیت‌های علمی، اجرایی و تحقیقاتی باشد. در این دوره که دومین رویداد استارت‌آپی در حوزه کارآفرینی اجتماعی با محوریت ازدواج و تحکیم خانواده برگزار می‌شود، ما دنبال انتخاب طرح‌هایی بودیم که از یک سو کارآمدی اجتماعی داشته باشد و از سوی دیگر بتوانیم در حوزه توانمندسازی جامعه هدف را تقویت کنیم. از همین جهت است که وجود منتورها، تسهیل‌گران و داوران پایگاه‌های متعدد جزو برنامه‌های اصلی است. بر همین اساس گارگاه‌های متعددی مثل کارگاه‌های کارآفرینی اجتماعی، برنامه‌ریزی، شورای کسب‌وکار، تیم‌سازی، شبکه‌سازی و توسعه ایده‌ها برگزار خواهد شد. همچنین برگزاری کارگاهی با عنوان آشنایی با شیوه تامین مالی که جزو محورها و گزاره‌های اصلی است، در دستور کار خواهیم داشت.

دبیر کمیته علمی دومین رویداد ملی کار آفرینی اجتماعی در خصوص فرایند ارزشیابی طرح‌ها تصریح کرد: چند گزاره و محور اصلی در حوزه بررسی طرح‌های دریافتی مد نظر کمیته علمی است. نخستین موضوع مساله راستی‌آزمایی موضوعی و نوآوری بوده که مورد بررسی قرار گرفته است. محور دیگر توجه به محدوده کارآمدی اجتماعی از جانب ایده‌پردازان است. محور سوم نیز مقوله بازاریابی و حوزه‌های اقتصادی است.  

در ادامه دکتر احمدرضا اصغرپور،  عضو شورای سیاست‌گذاری دومین رویداد ملی کارآفرینی اجتماعی، در رابطه با تاثیر فعالیت‌های استارت‌آپی بر بهبود اجتماعی و رفع مسائل اجتماعی اظهار کرد: در مسائل جامعه‌شناختی ۲ مانع برای ایجاد بهبود اجتماعی یا تغییر اجتماعی مثبت وجود دارد که اولین مورد نبود یا کمبود ایده و خلاقیت و دومین مورد، نبود کنش‌گرانی است که هزینه آن را پرداخت کنند. هزینه تغییر گاهی هزینه مادی و گاهی هزینه غیرمادی مثل صرف وقت، انرژی و... است. مناسب‌ترین و بهترین قشر جامعه برای ایجاد تغییر اجتماعی مثبت دانشجویان هستند.

وی ادامه داد: وقتی صفت اجتماعی برای کارآفرینی اضافه می‌شود، برداشت ما این است که ارجاع به مسئولیت‌پذیری اجتماعی شده است. باید توجه داشت در این فرایند موضوع صرفا اقتصادی نیست بلکه بهبود اجتماعی است. این‌ موارد همه در گروه‌های دانشجویی دیده می‌شود. همواره مانعی وجود دارد که مکانیسم نوآوری را دچار اختلال می‌کند. یک طرف هنجارگذاری افراطی و دومی سازماندهی افراطی است. به همین جهت پیدا کردن حد بهینه بسیار ضروری است. اگر این کار را نکنیم، ظرفیت‌ها هدر می‌رود. شاید در سال‌های گذشته افرادی انرژی و ایده‌های خوبی داشتند ولی ما باید برای آن‌ها جاده را هموار کنیم اما متاسفانه در این زمینه موفق عمل نکرده‌ایم.  

در ادامه دانایی،  دبیر اجرایی دومین رویداد ملی کارآفرینی اجتماعی، اظهار کرد: راهبر ملی این رویداد در وزارت علوم با همکاری وزارت کشور این برنامه را پیش می‌برد. همچنین این رویداد از جانب معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری حمایت می‌شود. بنابراین این را یک کار سطح بالا می‌توان در نظر گرفت. طی تجربه قبلی این کار به صورت منطقه‌ای انجام شد و بخشی از کشور مخاطب ما بودند. آن زمان تمرکزمان روی جوانان دانشجویان و دانش‌آموزان متوسطه دوم گذاشتیم. در این دوره گستره کار به لحاظ جغرافیای ملی صورت گرفته است. همچنین به لحاظ سن در این دوره محدودیتی وجود ندارد. رشته‌های تحصیلی افرادی که این ایده‌ها را مطرح کرده‌اند، اقتصاد، جامعه‌شناسی، مددکاری، روانشناسی و بعضا رشته‌های پراکنده بوده‌ است.

دانایی در رابطه با ظرفیت تشکل‌های دانشجویی افزود: برگزاری چنین رویدادی با همکاری تشکل‌های دانشجویی انجام خواهد شد. فعلا با انجمن‌های علمی دانشجویی اعلام همکاری کردیم. از بقیه مجموعه‌ها مثل کانون کارآفرینی و تشکل‌های دیگر که در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند نیز دعوت به عمل آمده است.

در ادامه افشین اسماعیل‌پور مقدم، مشاور عالی طرح دومین رویداد ملی کارآفرینی اجتماعی، در رابطه با پیگیری ایده‌های مطرح شده اظهار کرد: در این رویداد از ظرفیت ایرانیان خارج کشور نیز استفاده می‌کنیم. در این زمینه با افرادی در پرتغال و ژاپن در ارتباط هستیم. این افراد به صورت آنلاین در کنار ما حضور دارند و تجربیاتی که داشته‌اند را در اختیارمان می‌گذارند.

 

-5879890742137173512 121

 

-5879890742137173513 121

نوشتن دیدگاه

ارسال