Cp IMG 20230516 151149 954

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، دومین نشست گفت‌وشنود آزاد دانشجویی با موضوع «تاملی بر رفتار جنسی نسل دیجیتال» با حضور دکتر حسن اسلامیان، دبیر فعالیت‌های گفت‌وگومحور و آزاداندیشی دانشگاه فردوسی مشهد در تاریخ ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در محل تالار کوهستانی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی برگزار شد.
دبیر فعالیت‌های گفت‌وگومحور و آزاداندیشی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: در رده‌بندی نسل‌ها، متولدین ۱۳۷۴ به بعد تا ۱۳۹۰ نسل z و دههٔ ۹۰ نسل آلفا هستند و این دو، نسل دیجیتال را تشکیل می‌دهند، به واسطهٔ اثری که فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی روی این نسل گذاشته است.
وی ادامه داد: یکی از حوزه‌هایی که فناوری روی آن اثر گذاشته است، حوزهٔ رفتار جنسی است. بحث ما روی بخشی از رفتار جنسی است که نمود اجتماعی دارد؛ کنش و واکنش‌هایی که افراد در جامعه نشان می‌دهند، مانند شیوهٔ ارتباط با جنس مخالف، مدل پوشش و شیوهٔ جلب توجه. تأثیراتی که فناوری بر رفتار جنسی نسل دیجیتال گذاشته است، آرام‌آرام به باور تبدیل می‌شود.
دکتر اسلامیان گفت: نسل دیجیتال با اینکه در آی‌کیو در سطح بالایی قرار دارد، اما در هوش هیجانی و عاطفی دچار ضعف است. این باعث می‌شود رفتارهای جنسی‌شان تحت تأثیر این ضعف قرار بگیرد. مثلاً در پدیدهٔ چالش در شبکه‌های اجتماعی، الگوهایی توسط گروهی طراحی شده‌اند که افراد بدون تفکر و اندیشه از این چالش‌ها تبعیت می‌کنند.
وی افزود: نکتهٔ قابل‌توجه این است که مجموعهٔ این تعاملات و کنش‌ها چقدر بر پایه عقاید و باورهاست و با ارادهٔ خود فرد انجام می‌شود و چقدر به خاطر ناآگاهی است.
دکتر اسلامیان در خصوص تکنیک‌های فریب رسانه‌ای گفت: اولین مرحله از فرهنگ‌سازی یا ایجاد نوعی سبک زندگی در انسان، جلب توجه و تمرکز فرد به آن موضوع است و بعد مقاومت انسان نسبت به آن موضوع اتفاق می‌افتد، ولی زمانی که تکرار می‌شود، فرد آرام‌آرام با آن همراه می‌شود.
دبیر فعالیت‌های گفت‌وگومحور و آزاداندیشی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: گاهی شما یک نگرش به مسئله‌ای دارید، بعد برایتان به ارزش تبدیل می‌شود و سپس عملی را به همراه دارد. تبلیغ محصولات در رسانه‌ها در اثر تکرار ناخودآگاه روی انتخاب شما اثر می‌گذارد و شما محصولی را انتخاب می‌کنید که رسانه بارها برایتان تکرار کرده است. در حوزهٔ جنسی هم رفتارها الزاماً منشأ باورهای ما نیست، بلکه بخش مهم آن متأثر از پایگاه‌های رسانه‌ای است.
دکتر اسلامیان دربارهٔ هوش عاطفی گفت: رسانه‌ها با داده‌هایی که به ما می‌دهند، بدون اینکه متوجه شویم ما را دچار خطای شناختی می‌کنند. در واقع متأثر از هوش مصنوعی و کنش‌های سایبری در شبکهٔ احساسات عاطفی ما اختلال ایجاد می‌کنند و اجازهٔ تفکر را از ما می‌گیرند.
شایان ذکر است که در نیمهٔ دوم برنامه، پرسش‌وپاسخ و گفت‌وگویی بین دکتر اسلامیان و شرکت‌کنندگان برنامه شکل گرفت.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: زهرا اسماعیلی
دبیر کارگروه پوشش خبری: یگانه تقی‌زاده

 

Cp IMG 20230516 151149 608

Cp IMG 20230516 151149 759 Copy

عکاس: سعیده دلدار

نوشتن دیدگاه

ارسال