Cp DSC 0806 01

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، نشست تخصصی بررسی مقولۀ فرهنگ و آسیب‌های فرهنگی در دانشگاه به همت مدیریت فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد در تاریخ 29 آبان‌ماه 1402 در دانشکدۀ علوم ورزشی برگزار شد.
دکتر محمدرضا سنگ‌سفیدی، مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی، در این نشست اظهار کرد: اتفاقات سال گذشته باعث شد که شوکی به جامعه و بدنۀ مدیریت فرهنگی وارد شود و ما بفهمیم که در مدیریت فرهنگی ایراد داریم. جدا از نقش دشمنان و بیگانگان، باید قبول کنیم که خودمان هم در بحث مدیریت فرهنگی ضعف داریم.
وی ادامه داد: اولین کاری که باید برای مدیریت فرهنگی انجام دهیم، تفکیک آن از مدیریت اجتماعی است. مدیریت فرهنگی به معنای مدیریت خواستن‌ها و مدیریت اجتماعی به معنی مدیریت توانستن‌هاست. اگرچه پدیده‌ها قابل تفکیک به فرهنگی و اجتماعی نیستند، اما مدیریت پدیده را می‌توان به فرهنگی و اجتماعی تقسیم کرد.
دکتر سنگ‌سفیدی خاطرنشان کرد: صدور فعل یک امر اجتماعی است و اراده، باور به ارزش و ارزش‌ها امور فرهنگی هستند. ارزش‌های ما از دین و عقل می‌آیند. البته حوزۀ فرهنگ، حوزۀ منطق و استدلال نیست و نباید کار فرهنگی را با کار علمی اشتباه گرفت.
وی افزود: فرایند باورمندی به ارزش‌ها شامل سه مرحلۀ ترویج، تثبیت و تعمیق است. در مرحلۀ اول، باید ارزش را مطرح و تکرار کنیم و سپس در مرحلۀ دوم، توانایی ماندگاری یک ارزش را در برابر ارزش‌های رقیب نشان دهیم. مرحلۀ سوم یعنی تعمیق، شامل کنار زدن ارزش‌های رقیب و تبدیل شدن به ارزش غالب است.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: یگانه تقی‌زاده

Cp DSC 0797 01

Cp DSC 0801 01

Cp DSC 0812 01

Cp DSC 0813 01

Cp DSC 0804 01

نوشتن دیدگاه

ارسال