1

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، آیین آغازین سیزدهمین جشنوارۀ سراسری رسانه و نشریات دانشجویی (تیتر 13) به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد در تاریخ 1 آذرماه 1402 برگزار شد.
دکتر ابوالفضل غفاری، معاون فرهنگی-اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، در این نشست اظهار کرد: مفتخر هستیم که دانشگاه فردوسی مشهد میزبان سیزدهمین جشنوارۀ سراسری رسانه و نشریات دانشجویی است. امیدواریم که به یاری خداوند، این کار را به‌نحو احسن پیش ببریم.

وی ادامه داد: نیروی انسانی و توان خود را در این زمینه در اختیار شما علاقه‌مندان به این حوزه قرار می‌دهیم.

 

photo 2023 11 25 08 23 09

دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی-اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بیان کرد: نشریات دانشجویی رکن مهم فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه به‌شمار می‌روند. رسانه و نشریات دانشجویی نقش بی‌بدیلی از حیث تجلی مدنیت و عقلانیت در دانشگاه‌ها دارند.
وی ادامه داد: نوشتار بر گفتار تقدم و اولویت ذاتی دارد. نوشتار به نسبت گفتار اصلاح‌پذیرتر است. گفتار توأمان با احساس است و قابل کنترل نیست، اما حرکت قلم با تصحیح و تعقل همراه است. در طول تاریخ، مدنیت در مللی که بر سنت نوشتار اتکا داشتند، رشد بیشتری داشته است.
دکتر کلانتری خاطرنشان کرد: این امر در فضای دانشگاهی در حال گسترش و تکثر است. مهم‌ترین محفل تمرین عقلانیت و تدبر و گفت‌وگو در قالب نشریات صورت می‌پذیرد و حدود چهارهزار نشریۀ دانشجویی در دانشگاه‌ها و وزارت علوم فعالیت می‌کنند.
وی افزود: نشریات دانشجویی بیشترین حساسیت را نسبت به محیط اطراف خود دارند. از مقیاس گروه، دانشکده، دانشگاه و مجموعۀ آموزش عالی شروع می‌شود و تا مقیاس شهر و روستا و کشور ادامه می‌یابد؛ این مسئولیت اجتماعی نشریات دانشجویی ستودنی است.
ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در رابطه با تأثیر مطبوعات بر آیندۀ کشور اظهار کرد: در جهان امروز، رسانه خط مقدم نبرد محسوب می‌شود. ما در زمینۀ نیروی انسانی در عرصۀ رسانه ضعف داریم و نگاه وزارت ارشاد بر این جشنواره‌ها و اهمیتی که برای آن‌ها قائل است، می‌تواند برای آیندۀ مطبوعات کشور، نسل‌سازی کند.

photo 2023 11 25 08 23 16

وی ادامه داد: دانشجویان در رسانه‌های متعلق به بدنۀ دانشگاه باید به دنبال مطالبه‌گری، عدالت‌خواهی، پیگیری و سماجت باشند و در این حوزه صرفاً راوی نبوده، بلکه به‌ دنبال راه‌حل باشند.
ملیحه تابعی، پژوهشگر دکترای علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد و کارشناس گروه مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی-اجتماعی، قسمتی از نتایج و یافته‌های تحلیل محتوای نشریات دانشگاه فردوسی مشهد را در شش سال اخیر ارائه داد.
وی اظهار کرد: شاخصه‌های نویسنده‌محور در نشریه شامل جنسیت، اعضای هیئت‌تحریریه و رشتۀ تحصیلی می‌شود. در بحث مدیرمسئول نشریات و اعضای هیئت‌تحریریۀ دانشگاه فردوسی مشهد، غلبۀ آقایان بیشتر است. در بحث نویسنده، دانشجویان بیشتر از اعضای هیئت‌علمی و غیر دانشجویان در این عرصه سرآمد هستند.

photo 2023 11 25 08 23 12

 

تابعی ادامه داد: در بحث جنسیت نویسنده جمعیت خانم‌ها غلبه دارد، اما در بحث سمت، آقایان پیش‌قدم هستند. هرساله در حوزۀ رشته‌های تحصیلی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی و دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی در صدر جدول قرار دارند.
وی افزود: در خصوص محتوای نشریات، دو شاخص اجتماعی-فرهنگی و اقتصادی-سیاسی داریم. هرچه از سال 1396 به سال 1401 پیش می‌رویم، گرایش دانشجویان به شاخص اقتصادی-سیاسی کمتر می‌شود و بحث‌های فرهنگی-اجتماعی در اولویت قرار می‌گیرند.
این کارشناس گروه مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی-اجتماعی گفت: شاخص‌های اجتماعی-فرهنگی شامل بخش هویتی از قبیل هویت مذهبی یا ملی، بحث‌های شهروندی، جنسیتی، اعتراضات دانشجویی، محیط‌زیست، ارتباطات، مطالبات دانشجویی، فضای مجازی و..‌‌‌. می‌شود. شاخص‌های اقتصادی نیز شامل فساد اقتصادی، نابرابری اقتصادی و سیاست خارجی می‌شود‌.
حجت‌الاسلام مهدی فاطمی‌پور، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری، اظهار کرد: فضای نشریات و رسانه‌های دانشجویی باارزش هستند و باید این فرصت را غنیمت شمرد، زیرا بستری مناسب برای تربیت انسان‌ها است. ما در قبال آنچه در نشریات می‌نویسیم، مسئول هستیم و ازاین‌رو باید در نوشتارهای خود دقت نظر کافی داشته باشیم.
منتظمی، دبیر جشنوارۀ تیتر 13، در خصوص زمان‌بندی ارسال آثار برای جشنواره بیان کرد: مهلت ارسال آثار تا ۳۰ آذر است و از ۱ تا ۳۰ دی، داوری آثار خواهد بود. در ماه بهمن و ایام‌الله دهه فجر از نشریات و نفرات برگزیده تقدیر خواهد شد.

شایان ذکر است که دکتر احد ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، ضمن بیان اهمیت نشریات دانشجویی در عرصۀ دانشگاه، عنوان کرد که تمام توان خود را در حمایت از دانشجویان و دست‌اندرکاران این مجموعه‌ به‌کار خواهد گرفت. وی همچنین بعد از رونمایی از اعلان سیزدهمین جشنوارۀ سراسری رسانه و نشریات دانشجویی (تیتر ۱۳)، تفاهم‌نامه‌‌ای با دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی-اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امضا کردند.

photo 2023 11 25 08 22 54

photo 2023 11 25 08 22 57

5

photo 2023 11 25 08 23 00

photo 2023 11 25 08 22 51

photo 2023 11 25 08 22 43

 

نوشتن دیدگاه

ارسال