1

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، نشست دبیران کل انجمن‌های علمی دانشگاه‌های منطقهٔ ۹ وزارت علوم با عنوان «سفیران حرکت»، در تاریخ ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ برگزار شد.
سعید صالحی‌نیا، کارشناس انجمن‌های علمی وزارت علوم، در این نشست اظهار کرد: ایدهٔ برگزاری این نشست از سمت دکتر کلانتری بود و برای هم‌اندیشی و تبادل نظر بین دبیران مناطق، آشنایی بیشتر بین دانشگاهی و فراهم کردن بستر انتقاد و پیشنهاد برگزار می‌شود.

10


وی ادامه داد: هر اتفاقی که در دانشگاه رقم می‌خورد، اگر با نگاه متفاوتی به آن نگاه نکنید، مشابه دوران دانش‌آموزی خواهد بود. شما وارد دانشگاه شدید و دانشجو هستید، پس قرار است متفاوت باشید.
صالحی‌نیا خاطرنشان کرد: در هر بستری که فعالیت می‌کنید، این نگاه را داشته باشید که قرار است به یکدیگر کمک و با هم رشد کنیم. این اتفاق می‌تواند در انجمن‌های علمی رخ دهد و باعث رشد مهارت‌های سخت و نرم شود.
وی افزود: رشد و توسعهٔ فردی تا جایی می‌تواند ادامه پیدا کند. موفقیت با کمک یکدیگر و ساختن شبکه به دست می‌آید.
کارشناس انجمن‌های علمی وزارت علوم اذعان کرد: انجمن‌های علمی هنوز نتوانسته‌اند برند خاص خود را به عنوان فعال علمی-دانشجویی بسازند و شبکه‌سازی کنند.
وی بیان کرد: امیدواریم نسخهٔ جدید آیین‌نامهٔ انجمن‌های علمی تا قبل از جشنوارهٔ ملی حرکت به امضای وزیر برسد و ابلاغ شود تا بتوانیم وارد نسل جدیدی از انجمن‌های علمی شویم.
دکتر محمدعلی وطن‌دوست، مدیر فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: انجمن علمی یکی از فرصت‌های ناب فعالیت است که دانشجویان می‌توانند در کنار تحصیلات متعارف انجام دهند.
وی ادامه داد: آموزش و سرفصل‌های روتین دانشگاه به مطالبی می‌پردازند که از جنس سؤال هستند. درحالی‌که فعالیت علمی در قالب انجمن علمی باید مسئله‌محور باشد و به مسائلی بپردازد که از قبل به آن‌ها پاسخ نداده‌اند یا آن پاسخ قوی نبوده است.

14


دکتر وطن‌دوست گفت: برای فعالیت علمی باید روی راهکار‌های مسئله‌یابی کار کنیم که شامل مراجعه به مسائل میان‌رشته‌ای، تطبیق و تحلیل دیدگاه‌ها، نقد و ارزیابی نوین دیدگاه‌های علمی دارای چالش، کاربردی کردن علوم، کثرت مطالعات جمعی و پژوهشی و توجه به اولویت‌های پژوهشی سازمان‌ها، نهادها و کارخانه‌ها می‌شود.
وی افزود: مسئله‌ها باید محور اصلی فعالیت‌های انجمن علمی باشند که می‌توان آن‌ها را از طریق مسائل برآمده از بارش فکری و متن میدان پیدا کرد.
امیرحسین سالاری، دبیر انجمن‌های علمی دانشگاه فردوسی مشهد، عنوان کرد: نشست سفیران حرکت از سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. هدف نشست این بود که قبل از آغاز جشنوارهٔ ملی حرکت، دبیران بتوانند دغدغه‌ها و مشکلات خود را دربارهٔ برگزاری جشنوارهٔ دانشگاهی حرکت بیان کنند.
وی ادامه داد: دو محور انتقال تجربیات برگزاری جشنوارهٔ حرکت و هم‌اندیشی برای همکاری‌های بین منطقه‌ای در این نشست دنبال می‌شود.
سالاری عنوان کرد: بازدید امروز از مراکز و پارک‌های علم و فناوری از دیگر بخش‌های این نشست است که مقدمه‌ای برای تبدیل شدن انجمن‌های علمی به انجمن‌های علمی-فناوری محسوب می‌شود.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: یگانه تقی‌زاده

9

11

1

2

3

5

8

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

ارسال