3

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، مراسم گرامیداشت روز دانشجو با حضور دکتر احسان خاندوزی، وزیر امور دارایی و اقتصاد، به همت تشکل‌های دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در تاریخ 15 آذرماه 1402 برگزار شد.
وزیر امور دارایی و اقتصاد در این مراسم اظهار کرد: روز دانشجو روز دانشجویان منتقد هم محسوب می‌شود. دانشگاه مرکز آگاهی‌بخشی و آزادگی است. اگر حکمرانان مسیر غلطی را طی می‌کنند، فریاد اصلاح آن باید از دانشگاه شنیده شود. پیشرفت و پسرفت کشور را باید در دانشگاه‌ها دید.
وی ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم که ببینیم 20 سال بعد قدر سرمایه‌های کشور بیشتر دانسته می‌شود یا خیر؟ هرچه امروز استاد و دانشجوی ما کیفی‌تر و عمیق‌تر کار کنند و پیشنهادی برای اصلاح امور داشته باشند، برای پیشرفت کشور خوب است.
خاندوزی گفت: به اندازۀ دو سالی که بخش زیادی از آن برای جنگ ارزی و افزایش قیمت‌های خوراکی بعد از جنگ اوکراین گذشت، مدت‌ها صرف انرژی می‌طلبد تا اصلاحاتی صورت گیرد.
وی افزود: آمار سرمایه‌گذاری ۱۴۰۱ بیش از میانگین دهۀ نود است، اما این سرمایه‌گذاری باید در سفرۀ مردم دیده شود. مجموع سرمایه‌گذاری‌هایی که در دو سال گذشته انجام شده است، ما را از چاله‌های سرمایه‌گذاری اقتصادی پایین نجات داد. ۸/۹میلیارد دلار خرج سرمایه‌گذاری خارجی شده است. علی‌رغم کسری بودجه، دولت گفت هرکس سرمایه‌گذاری پرسود کند، از مالیات معاف می‌شود. به همین دلیل ۱۰۰ همت سرمایه‌گذاری اتفاق افتاد که ثمرۀ آن شروع فعالیت کارخانه‌ها است که نرخ بیکاری را به ۷/۹ درصد کاهش داده است.
احسان خاندوزی بیان کرد: دربارۀ شفاف‌سازی در حوزۀ اقتصادی، هیچ‌گاه از افشای اطلاعات اقتصادی دولت جلوگیری نکردیم. صورت‌های مالی شرکت‌ها را منتشر کردیم و می‌خواهیم صورت‌های مالی دوهزار شرکت را برای اولین بار منتشر کنیم. برای دولت‌ها بهترین انتخاب این است که جلوی انتشار آمارها را بگیرند، اما اعتماد مردم را از دست می‌دهند. به همین دلیل باید اول دولت را بازخواست کرد.
وی خاطرنشان کرد: هرچیزی که مولدسازی می‌شود، قبل از آن شفاف‌سازی می‌کنیم که با چه قیمتی زمین یا سرمایه‌گذاری را انجام دادیم. ما اموال دولتی را که می‌فروشیم، صرف سرمایه‌گذاری‌های دولتی می‌کنیم.
وزیر امور دارایی و اقتصاد گفت: در موضوع هوشمند کردن و مقابله با فساد و نابرابری، اتفاقاتی افتاد که قابل توجه است. امروز اسم هر شرکتی را که ابربدهکار است، افشا کردیم. مالیات‌های آلایندگی بخشی از شرکت‌های دولتی باید برای همان منطقه خرج شود، اما هفت سال بود که این مالیات را پرداخت نمی‌کردند.
وی افزود: ما به سراغ افرادی رفتیم که مالیات نمی‌دادند. در ابتدا ۲میلیون و ۸۰۰هزار نفر را که مالیات نمی‌دادند، شناسایی کردیم و در ادامه این رقم به ۵میلیون و ۸۰۰هزار نفر افزایش پیدا کرد که از آن‌ها مالیات اخذ کردیم. رشد نقدینگی کشور در دو سال گذشته ۴۲ درصد بوده که این رقم به ۲۶ درصد رسیده است. اگر روی تقاضای ارز و افزایش عرضه کنترل داشته باشیم، این موضوع مدیریت می‌شود.
احد ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، ضمن تشکر و قدردانی از تشکل‌های دانشجویی بیان کرد: آنچه که دانشجویان ما به آن نیازمند هستند، امید است. یعنی می‌خواهند بدانند بعد از اتمام درس، جایگاهشان در دنیای مشاغل کجاست و چه نقشی در اقتصاد دارند.
وی ادامه داد: نوع کاری که دانشجویان انجام می‌دهند، باید از جنس ارزش افزوده باشد. دانشگاه فضای علم و فناوری دارد و از سال گذشته پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد بازگشایی شده و روی طرز تفکر نوآوری کار شده است. بیش از ۱۶۰ شرکت مستقر هستند و برنامۀ ما داشتن هزار شرکت دانش‌بنیان است که فارغ‌التحصیلان ما در آنجا مشغول به کار شوند.
شایان ذکر است که در ادامۀ برنامه پرسش‌وپاسخی بین نمایندگان دانشجویان و تشکل‌های دانشگاهی با وزیر امور دارایی و اقتصاد شکل گرفت و دانشجویان انتقادات خود را نسبت به عملکرد این وزارت بیان کردند.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: ریحانه حجت‌پناه
دبیر کارگروه پوشش خبری: یگانه تقی‌زاده

1

2

4

5

7

8

9

نوشتن دیدگاه

ارسال