به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، اختتامیهی چهارمین دورهی آموزشی کنشگری فرهنگی- رسانهای (از ایدهپردازی تا جریانسازی) بههمت دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی، به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد در تاریخ ۲۶ بهمنماه ۱۴۰۲ برگزار شد.
در ابتدای مراسم، کارشناسان فرهنگی و روابط عمومی به هشت گروه تقسیم شده و مطابق مباحث آموزش دیده در این دوره اموزشی ایدههای خود را ارائه دادند. گروههای رویش، ۱+۵، با جواهران خندان، نوروزه، سخلوکش، خانه به دوش، بهاران و ماهیتو، گروههای شرکتکننده در این دوره بودند.
پس از ارائه گروه ها، دکتر محمدمهدی ذوالفقارزاده، مدیر کل دفتر سیاستگذاری فرهنگی- اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار کرد: برای طراحی این رویداد، وقت زیادی صرف شده است که اجرای آن میتواند مزیتهای زیادی داشته باشد.
همچنین در ادامه این مراسم برخی از کارشناسان فرهنگی و روابط عمومی، دغدغههای خود در زمینهی امور فرهنگی را به اطلاع مدیر کل دفتر سیاستگذاری فرهنگی- اجتماعی، دکتر ذوالفقارزاده، رساندند.
سیدحسن عسکری، کارشناس فرهنگی دانشگاه بجنورد اظهار کرد: بهتر است که این دورههای آموزشی، پروژهمحور انجام شود و تشکیل شبکه و سطحبندی دورهها صورت گیرد.وی افزود: انتخاب مسئولی بهعنوان کارشناس پیگیری از دیگر نیازمندیها در سطح سیاستگذاری فرهنگی- اجتماعی و اجرا بهشمار میرود، زیرا در دو سطح وزارت علوم و دانشگاهها ثمربخش است.
علیاصغر فتحی، کارشناس فرهنگی دانشگاه نیشابور، گفت: پیوند رسانه و فرهنگ مهم است.این کارشناس فرهنگی ادامه داد: برخی از مدیران در مجموعههای مختلف، انگیزه و تخصص کافی ندارند و این امر نیازمند پیگیری از سوی مسئولان فرهنگی کشور است.
محمدزاده، کارشناس فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: نیروی کار دانشجو از ظرفیتهای دانشگاه است که با وجود سالهای زیاد خدمت در دانشگاه، همچنان قرارداد شرکتی دارند و در نهایت جذب و استخدام دیگر ادارات میشوند، درحالی که سرمایهی دانشگاهی بهشمار میروند و در این فضا تربیت شدهاند، به همین دلیل است که انگیزهی آنها برای کار در دانشگاه کم میشود و این موضوع نیازمند توجه و پیگیری ویژهی وزارت علوم است.
علیزاده، کارشناس فرهنگی و روابط عمومی دانشگاه صنعتی قوچان، بیان کرد: فرهنگ از حوزههایی است که باید با برنامهریزیهای کلان و بلندمدت همراه شود.این کارشناس روابط عمومی و فرهنگی ادامه داد: سیاستگذاری فرهنگی، نباید با تعویض مدیران تغییر کند، زیرا فرهنگ، واحد است.
زهرا سالاری، کارشناس فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: ما در حال حاضر با کمبود نیرو در چارت فرهنگی مواجه هستیم و نیاز است که چارت قوی و متناسب با نیازهای روز همچون رسانه شکل گیرد.
مهرآبادی، کارشناس فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری، گفت: بهتر است انگیزهای برای ماندن کارشناسان فرهنگی ایجاد شود تا در این حوزه با انگیزهی بالاتری فعالیت کنند.از پیشنهادات وی در این زمینه، برگزاری سفرهای زیارتی و فرهنگی برای کارشناسان است.
دکتر ذوالفقارزاده در پاسخ به نکات ارائه شده اظهار کرد: تمامی پیشنهادات را بررسی و دنبال میکنیم تا در نهایت به راهکارهایی در این حوزه دست یابیم و نتیجه لازم را کسب کنیم.
شایان ذکر است، در پایان مراسم از گروه ۱+۵ بهعنوان گروه برگزیدهی این دوره تقدیر به عمل آمد.
خبرنگاران باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: مرجان تمدّنینژاد، اکرم هادینیا
عکاسان: علیرضا عرب زاده- سیدسجاد زارعی- ایلیا غلامی
نوشتن دیدگاه