photo 2025 09 03 13 05 34

نشست دانشجویی با حضور دکتر جوان جعفری، سرپرست دانشگاه ، دکتر ساداتی، سرپرست حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه، دکتر علی توکلی، مشاور در امور جوانان و ارتباط با جامعه دانشگاه و جمعی از دانشجویان دکتری برگزار شد.

🔹 نقش محوری دانشجویان و ضرورت کار گروهی در دانشگاه

دکتر جوان جعفری، سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد در جمع دانشجویان با اشاره به سهم چشمگیر آنان در پیشبرد فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه گفت:
«تقریباً هیچ پژوهشی در این دانشگاه انجام نمی‌شود مگر آنکه ردپای دانشجویان در آن دیده شود. اسناد موجود نشان می‌دهد که در بیش از ۹۰ درصد پروژه‌های پژوهشی، نام و تلاش دانشجویان به چشم می‌خورد و این موضوع طبیعی است، چرا که شما نسل جوان، آگاه به فناوری‌های نوین و توانمند در تحلیل مسائل جامعه هستید.»

وی با بیان اینکه پراکندگی و فعالیت انفرادی دانشجویان می‌تواند از اثرگذاری کارهای آنان بکاهد، افزود:
«کار گروهی و تشکیلاتی، کلید حل بسیاری از مشکلات است. تجربه نشان داده است که وقتی دانشجویان با انسجام و در قالب انجمن‌های علمی یا تشکل‌های معتبر عمل کنند، هیچ مقام دانشگاهی یا حتی کشوری نمی‌تواند خواسته‌های منطقی آنان را نادیده بگیرد.»

در ادامه نشست دانشجویان مقطع دکتری دغدغه‌هایی را بیان کردند:

- آرش رازبان، دانشجوی دکتری رشته هواشناسی: دو چالش اساسی پیش‌روی دانشجویان دکتری، «هویت‌بخشی» و «اثرگذاری در جامعه» است. دانشگاه باید مکانیزم مشخصی برای حل این چالش‌ها و ایجاد مراکز نوآوری و شکوفایی داشته باشد. رساله‌ها باید مسئله‌محور باشند و فارغ‌التحصیلان بتوانند پروژه‌های فناورانه را پیش ببرند.

- سارا نظیف، دانشجوی دکتری علوم سیاسی: ایجاد پژوهشکده حکمرانی برای استفاده از ظرفیت علمی دانشجویان دکتری در حل مسائل ملی و استانی ضروری است. شفاف‌سازی تخصیص اعتبارات پژوهشی و حمایت از هزینه‌های بالای چاپ مقالات باید در دستور کار قرار گیرد.

- نگین خاتونی، دانشجوی دکتری رشته احیای اکوسیستم: گرنت‌های پژوهشی محدود است و باید سقف هزینه‌ها و آیتم‌های مجاز مشخص شود. پرداخت هزینه چاپ مقالات و جذب دانشجویان برتر باید در اولویت باشد.

- یاسمینا نجف‌نیا، دانشجوی دکتری رشته فیزیولوژی ورزش: بازنگری در فرآیندها و گرنت‌های پژوهشی، حذف شرط نمره زبان در مرحله نهایی دفاع و تشکیل شورای مشورتی دانشجویی با مدیریت عالی دانشگاه پیشنهاد شد.

- ریحانه احمدی، دانشجوی دکتری رشته زبان شناسی شناختی: ضعف ارتباط بین رشته‌های پایه و بین‌رشته‌ای، نبود فضای کاری اشتراکی در دانشکده ادبیات و اجبار به درج نام استاد راهنما به عنوان نویسنده اصلی مقاله از مشکلات جدی است.

- امیر حجتی، دانشجوی دکتری رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی: فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی، عدم دسترسی به منابع پژوهشی و به‌روزرسانی‌نشدن جزوات آموزشی از چالش‌های اصلی است. ایجاد دستیارهای هوش مصنوعی و تقویت فعالیت تشکل‌ها می‌تواند انگیزه را افزایش دهد.

- مهسا اکبری، دانشجوی دکتری رشته معماری: تسهیل روند قرارداد با کارفرماها، به‌روزرسانی نرم‌افزارهای تخصصی و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی ضروری است.

- محمد حسین زرین‌کلاه، دانشجوی دکتری رشته آمار: مراکز نوآوری باید پیش از تصویب پروپوزال با دانشجویان ارتباط بگیرند. حمایت مالی از دانشجویان، به‌ویژه در هزینه‌های آزمون زبان، ضروری است.

- مرتضی رفیعی، دانشجوی دکتری رشته حسابداری: رساله‌های دکتری باید بر اساس نیازهای واقعی صنعت طراحی شوند. شأن دانشجوی دکتری باید حفظ شود و از پذیرش بی‌رویه دانشجوی خارجی که کیفیت را کاهش می‌دهد، پرهیز شود.

- سید علی موسوی مشهدی، دانشجوی دکتری رشته شیمی آلی : رساله‌های دکتری باید به رسالت علمی و اجتماعی منجر شوند. حضور نمایندگان دانشجویان دکتری در تصمیم‌گیری‌های دانشگاه و تخصیص بخشی از بودجه پارک علم و فناوری به هسته‌های فناور ضروری است.

- سیده فائزه وقار سیدین، دانشجوی دکتری تخصصی جراحی دامپزشکی: کمبود سیستم گرمایشی و سرمایشی، نبود برق اضطراری و کمبود امکانات در دانشکده با وجود پتانسیل بالا.

- مریم اورعی، دانشجوی دکتری رشته تاریخ و تمدن ملل اسلامی: افزایش سقف ترم‌ها، بهبود شرایط وام و بازپرداخت و بازنگری در سنوات تحصیلی.

- امین مجیدی‌فرد، دانشجوی دکتری رشته جامعه شناسی اقتصاد و توسعه: کمبود امکانات، ابهام در سنوات، بی‌انگیزگی دوطرفه میان استاد و دانشجو و نبود فضای مناسب برای فعالیت علمی از مشکلات جدی است.

- حامد حسینی، دانشجوی دکتری رشته روانشناسی: ایجاد مراکز یادگیری و حمایت از روانشناسی صنعتی و سازمانی می‌تواند توانمندی روانشناسان را افزایش دهد. باید از ظرفیت فرهنگی بالای دانشگاه بهره گرفت.

🔹 نقش‌آفرینی دانشجویان در آینده دانشگاه

دکتر علی توکلی، مشاور در امور جوانان و ارتباط با جامعه دانشگاه در نشست از رساله تا رسالت با تأکید بر نقش‌آفرینی دانشجویان و اینکه ایده برگزاری این نشست از سمت رئیس دانشگاه مطرح شد که بنده و همکارانم آن را در اسرع وقت ممکن اجرایی کردیم،گفت:

«دانشگاه خانه‌ی ماست و همه ما در مسئولیت‌پذیری و ساخت آینده آن سهیم هستیم.»

وی با دعوت به گفت‌وگو و شنیدن دیدگاه‌های یکدیگر افزود:
«دانشجویان باید در تصمیم‌گیری‌های کلان دانشگاه مشارکت داشته باشند؛ این مشارکت می‌تواند از طریق حضور در شوراهای تصمیم‌گیری، ارائه پیشنهادات و حتی نقد سازنده محقق شود.»

دکتر توکلی همچنین بر نقش ویژه دانشجویان دکتری تأکید کرد و گفت:
«دانشجویان دکتری به دلیل تجربه و تخصص خود، می‌توانند سهم مؤثری در ارتقای سطح علمی دانشگاه ایفا کنند. باید بستر لازم برای حضور فعال آنان در فرآیندهای تصمیم‌سازی فراهم شود.»

در پایان این نشست، وی با اشاره به برخی پیشنهادات برای بهبود فضای علمی دانشگاه، از جمله افزایش تعامل میان دانشجویان و اساتید، برگزاری نشست‌های تخصصی و حمایت از طرح‌های پژوهشی، خاطرنشان کرد:
«حرکت به سوی آینده‌ای روشن، نیازمند نگاهی انسانی، امیدبخش و همراهی همه اعضای خانواده دانشگاه است.»

photo 2025 09 03 12 58 32

photo 2025 09 03 12 58 37

photo 2025 09 03 12 58 38

photo 2025 09 03 12 58 40

photo 2025 09 03 12 58 42

photo 2025 09 03 12 58 44

photo 2025 09 03 12 58 45

photo 2025 09 03 12 58 47

photo 2025 09 03 12 58 49

photo 2025 09 03 12 58 51

photo 2025 09 03 13 05 40

نوشتن دیدگاه

ارسال