مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز گفت: در کنار بازارچه، آموزش‌هایی برای ورود به عرصه کسب و کار مانند بازاریابی، شیوه بسته‌بندی و ارسال محصولات را با کمک مرکز نوآوری دانشگاه شیراز ارائه می‌‌شود و چند استارت‌آپ برای دانشجویان خواهیم داشت. درواقع می‌خواهیم دانشجویان در کنار تحصیل در رشته مدنظر خود، با بازار کسب و کار نیز آشنا شوند.

دکتر حبیبی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: بازارچه دانشجویی چرتکه، در ابتدا ابلاغیه معاونت فرهنگی وزارت علوم بود. فراخوان زده می‌شد و در یک نمایشگاه 4-5 یا 10 روزه، محصولات در معرض عموم دانشجویان یا دانشگاهیان قرار می‌گرفت و فروش انجام می‌شد. سپس ایده ایجاد بازارچه دانشجویی دائمی به صورت الکترونیک در ذهن ما شکل گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که دانشجویان به خصوص در مسائل مالی دارند، بحث خوداتکایی جوانان، تولید محور بودن و آماده شدن برای ورود به یک کسب و کار پس از فارغ‌التحصیلی اهمیت دارد. بازارچه‌ها می‌توانند بخشی از مراکز نوآوری دانشگاه‌ها باشند و این مراکز خوراک لازم را برای صنعت، شتاب دهنده‌ها و پارک‌های علم و فناوری فراهم کنند.

مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز بیان کرد: ما دومین دوره بازارچه را در بهمن 98 و قبل از شیوع بیماری کرونا در دانشگاه شیراز برگزار کردیم که استقبال خیلی خوبی شد. جمعا 10 دانشگاه قرار است در بهمن ماه امسال این بازارچه را به صورت مجازی برگزار کنند و در تلاش هستیم که به سمت یک بازارچه دائم دانشجویی برویم.

وی افزود: وقتی دانشگاه به صورت حضوری بود، استقبال و انگیزه دانشجویان بسیار زیاد بود. البته تا الان هم نزدیک 30 تیم برای دوره سوم چرتکه در دانشگاه شیراز و از 9 دانشگاه دیگر نیز حدود 70 تیم اعلام آمادگی کرده‌اند. چند ویدئوی آموزشی برای تیم‌هایی که غربال می‌شوند آماده کرده‌ایم تا بتوانند به حداقل آمادگی برای معرفی محصولات خود برسند. علاوه بر مباحث مالی، بحث‌های انگیزشی و توانمندسازی هم وجود دارد. وقتی دانشجویان وارد فضای کسب و کار شوند، برای ادامه کار امیدوار خواهند شد.

حبیبی درخصوص میزان همکاری سایر دانشگاه‌ها تصریح کرد: کاملا از همکاری سایر دانشگاه‌ها در اجرای این طرح راضی نیستیم. ما به 20 دانشگاه فراخوان زدیم، اما فقط 9 دانشگاه در این طرح شرکت کردند. البته به دلیل این که قصد داریم مشکلات قانونی و اجرایی کار را شناسایی کنیم، اصرار زیادی به گسترده شدن این طرح در ابتدای کار نداشتیم. از همکاری دانشگاه فردوسی مشهد در اجرای بازارچه راضی هستیم و مسئولین دانشگاه در هم‌فکری و اجرای این طرح به خوبی با ما همراه بودند.

 

 

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: یگانه تقی زاده

 

نوشتن دیدگاه

ارسال