به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد؛ میزگرد "دوم خرداد، مرگ تدریجی یک رؤیا" با حضور علی قدیری، دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان نواندیش، و محمدرضا رضوانی، دانشجوی دکتری اندیشه سیاسی، در روز چهارشنبه 1 خرداد ماه 1398 ساعت 12 در دانشکده علوم اداری و اقتصادی، کلاس 211 برگزار می‌شود. 

DOVOM

{jcomments on} 

نشست بررسی پدیده خشونت در ایران، به همت انجمن اسلامی دانشجویان نواندیش، با حضور دکتر حسین اکبری و دکتر مجید فولادیان -اعضای هیأت علمی گروه علوم اجتماعی- در روز سه شنبه 24 اردیبهشت ماه 1398 در تالار دکتر شریعتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، برگزار شد. 

khoshounat

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد؛ در ابتدای این نشست، سعید رضا عطا شیبانی، دانشجوی کارشناسی علوم اجتماعی، به بیان آمارهایی از خشونت، نزاع، درگیری و قتل پرداخت. سپس مصادیقی از انواع خشونت علیه زنان، طبیعت، حیوانات، و کودکان را نام برد. وی با طرح سوالاتی از قبیل اینکه آیا عدم حق انتخاب پوشش یا عدم اجازه ورود به ورزشگاه، خشونت علیه زنان محسوب می شود یا خیر، یا وجود پدیده کودک- همسری در برخی مناطق خشونت علیه کودکان هست یا خیر ؟ از اساتید مدعو دعوت به آغاز گفت و گو کرد.

در ادامه دکتر اکبری تعریفی از خشونت را ارائه داد و گفت: خشونت، آسیب و صدمه جسمانی و روانی است که اثری ایجاد می‌کند و معیار تشخیص خشونت بودن یا نبودن یک عمل شدت و تداوم آن است. 

وی سپس به بیان انواع خشونت و وجه مسئله بودن آن پرداخت و تاکید کرد: خشونت ابعاد گسترده ای دارد؛ خشونت اجتماعی، خشونت فیزیکی، خشونت اقتصادی. زیمل در یک سطح بندی  می گوید، عده ای از موارد فقط گرفتاری فردی است، اما زمانی که مشکل و مسئله افراد زیادی شود مسئله اجتماعی تلقی می شود. پس باتوجه به این تعریف اگر یک جامعه موضوعی را خشونت محسوب کند آن خشونت است و در غیر اینصورت نیست.  

وی افزود: باتوجه به رویکرد برساخت گرایی تشخیص اینکه یک مورد خشونت هست یا نیست و مصادیق آن جزو مصادیق خشونت هستند یا خیر، به میزان عمومیت داشتن آن برمی گردد . رویکرد برساخت گرایانه رویکرد نخبه گرایانه نیست بلکه ملاک مردم اند. 

دکتر اکبری در ارتباط با علت خشونت و راههای مقابله با آن، توضیح داد: یک علت، احساس محرومیت نسبی است که خشونت جمعی افزایش پیدا می کند که گاه بر علیه اموال عمومی و گاه برعلیه خودشان به صورت خودکشی جلوه گر می‌شود. اما اگر به طور مثال مردم به ناشایست بودن کودک -همسری پی ببرند میزان و نرخ آن کاهش می یابد همچون آگاهی یافتن مردم از ناشایست بودن کودک آزاری که سبب کاهش آن شده است. راهکار دیگر، فراهم کردن بستر با وجود قانون است که با وجود قانونی حمایت کننده، از کودک- همسری یا مثلا کودک آزاری جلوگیری می شود. همچنین افزایش توانمندی افراد با برگزاری کارگاه ها و فعالیت در زمینه آموزش به افراد برای کنترل خشم و افزایش آستانه صبر موثر هستند. 

پس از آن دکتر فولادیان در ابتدا در خصوص اهمیت درک مفاهیم، اظهار کرد : تا زمانی که متوجه یک مفهوم نشویم وجود آنرا لمس نمی‌کنیم و درکی از آن نداریم. پس آگاهی درباره یک موضوع برابر است با لمس مصادیق آن و به التبع افزایش گزارش‌هایی در آن حیطه.

وی سپس به مسئله خشونت اشاره کرد و گفت: به طور مثال ابتدا مردم درک و آگاهی ای از خشونت و تعریف آن پیداکردند و بعد از آن میزان گزارش های نزاع و ضرب و جرح و قتل افزایش یافت. اعتماد اجتماعی مانند چسب جامعه است که هرچه کاهش یابد جامعه سست تر می شود. رابطه ای معکوس بین اعتماد اجتماعی و خشونت وجود دارد که فرد گرایی هم آن را شدت می بخشد. یعنی  هنگامی که اجتماع قوی نباشد فرد تمایل پیدا می کند خودش مشکلات را حل کند و چه بسا سبب نزاع شود.

 دکتر فولادیان در پایان یکی از پیش شرط‌های مقابله با خشونت در جامعه را گفتگو بین افرادی با دیدگاه‌ها و عقاید مختلف، فارغ از رسیدن به یک نتیجه مشترک دانست.

این نشست با پرسش و پاسخ بین اساتید و دانشجویان همراه بود. 

 

خبرنگار: زهرا باغبان

khoshounat1{jcomments on} 

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد؛ ویژه برنامه گرامیداشت 16 آذر؛ روز دانشجو، با عنوان "دانشجو؛ سنگر آزادی" با حضور دکتر علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت و نمناینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی، و به همت انجمن اسلامی دانشجویان نواندیش، در روز چهارشنبه 21 آذرماه 1397 ساعت 12 در آمفی تئاتر دانشکده مهندسی برگزار می‌شود.

sangar {jcomments on}

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد؛ مستند "شکل اول و شکل دوم" اثر عباس کیارستمی به همت انجمن اسلامی دانشجویان نواندیش، با حضور دکتر مجید فولادیان،عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی، دکتر نجم الدین گیلانی، عضو هیأت علمی گروه تاریخ و مهدی رضایی، منتقد سینما، در روز دوشنبه 13 اسفند ماه 97 ساعت 12 در محل آمفی تئاتر شریعتی دانشکده ادبیات برگزار خواهد شد.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: زهرا سادات حسینی

shekleaval

{jcomments on}

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد؛ نشست نقد و بررسی کتاب "دانشگاه؛ از نردبان تا سایبان" با حضور نویسنده کتاب، دکتر عباس کاظمی، عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و دکتر مهدی کرمانی، عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، به همت انجمن اسلامی نواندیش، در روز چهارشنبه 7 آذرماه 1397 برگزار شد.
در این نشست دکتر کاظمی با اشاره به تغییر نقش دانشگاه از جایگاهی برای ارتقای اجتماعی به محلی برای آسودن و به تأخیر انداختن کمبودها و مشکلات فعلی، گفت: از دهه 40 و 50 به بعد که مسئله بیکاری تحصیلکرده های دیپلم و بعد لیسانس و بالاتر مطرح شد، دانشگاه تبدیل به بازاری شد تا این افراد را جذب کرده و اشتغال آنها را به تأخیر اندازد. همچنین دانشگاه به عنوان یک سرپناه، محلی برای تخلیه انرژی جوانان شد تا کمتر به سمت آسیب های اجتماعی ناشی از مشکلات بیکاری و امثالهم بروند.
وی ادامه داد: از طرفی با جوانانی مواجه هستیم که در این نظام دانشگاهی نمی‌توانند کسب مهارت کنند و در بازه 30 سال دچار بحران افسردگی می‌شوند. یک راه حل برای این جوانان، ماندن در دانشگاه به عنوان یک سایبان است. دانشگاه برای این افراد تبدیل به یک قفس آهنین می‌شود که نه می‌خواهند و نه می‌توانند از آن خارج شوند.
دکتر کاظمی دانشگاه را به مثابه آغوش مادری دانست که می‌تواند همه را با انگیزه های مختلف در بر گیرد تا آنها به احساس آرامش برسند. وی در همین خصوص به این موضوع اشاره کرد که دانشگاه برای برخی نیز یک سرپناه موقتی است تا بطور موقت در پناه آن باشند مانند دستیاران پژوهشی، افراد حق التدریس و .. .
دکتر کاظمی به پدیده کارمندِ استاد اشاره کرد و گفت: در دانشگاههای امروز که افراد بدون مهارت تعلیم می‌دهند یکی از بهترین شغلها استاد دانشگاهی است استاد دانشگاهی که بعنوان پژوهشگر وارد فیلد اجتماع نمی شود. دانشگاه امروز از درون خراب شده و ارتباطی با مردم و ساختار جامعه ندارد و تعهد به جامعه وجود ندارد.
وی در پایان با اشاره به کارکردهای دانشگاه عنوان کرد: یکی از کارکردهای دانشگاه تولید علم است که در ایران متاسفانه زیاد شاهد این پدیده نبوده ایم. مورد بعد تربیت متخصص برای نهادهای بیرونی و دولتی است که البته این حجم از دانشجو نمی تواند جذب شود و کارکردی که بطور حداقلی از دانشگاه های امروز انتظار می‌رود، تربیت طبقه متوسط و فرهیخته است. در این زمینه هم متاسفانه شاهد هستیم که دانشگاه، دانشجویان را تغییر نمی‌دهد و صرف نظر از دانشگاه های برتر، این دانشگاه ها هستند که برای حرکت چرخ های خود، مجبورند که خود را با دانشجو وفق دهند.
در ادامه این نشست دکتر کرمانی، به محاسن صوری و محتوایی کتاب دانشگاه از نردبان تا سایبان پرداخت و گفت: این کتاب از انسجام و هارمونی خوبی برخوردار است و متن آن بسیار شیوا است. از دیگر محاسن این کتاب بررسی شقوق مختلف یک پدیده اجتماعی است. همچنین پشتوانه غنی نظری این کتاب، نشان از وفاداری به قلمرو دانش و سنت تحقیق کیفی است.
دکتر کرمانی، کتاب مذکور را از جهت مسئله یابی و توجه به مسائل و پدیده های ملموس تحسین کرده و گفت: مسئله نباید دور از دسترس باشد اما برخی این کار را انجام می‌دهند و در بهترین حالت، پژوهش آنها فقط برای دانشگاه مفید خواهد بود. در این کتاب دهها مورد دیده می‌شود که نه یک روز و دو روز بلکه سالها در زندگی دانشگاه وجود داشته و حول و حوش ماست.
وی همچنین نقدهایی بر این کتاب وارد کرد از جمله اینکه در این کتاب شکلی از تقلیل گرایی در تعریف دانشگاه وجود دارد، جنبه ایجابی مانند جنبه های سلبی در این کتاب پررنگ نیست و راه حل ارائه نشده است.
دکتر کرمانی در انتها به این موضوع اشاره کرده که انجام نقدهایی مشابه نقدهای این کتاب در صلاحیت افرادی است که مطالعه گسترده داشته باشند و نمی توان به راحتی یک چنین چالش معرفتی را مطرح کرد. /

باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: جمیلی

 nardd

{jcomments on}