13525 948

مقام معظم رهبری:

کرسی های آزاد اندیشی می تواند یک جریان سیال فکری، بسیار با ارزشی را در جامعه به راه بیندازد.

مقدمه

طرح ايده‌ی ايجاد كرسيی ها‌ی آزادانديشی در مراكز علمی دانشگاهی و حوزوی به وسیله‌ی مقام معظم رهبری، در نامه ایشان به جمعی از دانش‌آموختگان حوزه علمیه در تاریخ 81/11/16 و به صورت موکد در بیانات معظم له در دیدار با جمعی از نخبگان علمی کشور در تاریخ 88/08/06 در خصوص ضرورت راه‌اندازی کرسی‌های مناظره، نقد، نظریه‌پردازی و آزادانديشي در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به عنوان فرآیندی مبتنی بر  عقلانیت و به‌کارگیری خرد جمعی در جهت تحقق جنبش نرم افزاری و توسعه علمی کشور مورد تاکید قرار گرفت. اصرار و توصيه مكرر ايشان براي حضور و مشاركت فعالانه دانشگاهيان و حوزويان در اين عرصه،  که بيانگر درك ژرف از تأثیرات و پيامد هاي مختلف ناشي از ايجاد فضاي مناسب  و شرايط مقتضی براي بيان شفاف، صريح، علمي، مستند ديدگاه‌هاي مختلف علمي و فكري در خصوص مقولات مهم اجتماعي و علمي  در كشور است، مقوله آزاداندیشی را با برنامه های کلان و استراتژیک کشور و سند چشم انداز 20 ساله کشور پیوند زده است. از این رو تحقق این ایده و بهره‌مندی  از مزایا و آثار مثبت آن از جمله مهم‌ترین نیازها  جامعه امروز و  وظیفه ای دینی ، ملی و اخلاقی برای تمامی دانشوران و مدیران عرصه علم و فرهنگ است.

پیشینه کرسی‌ها در مذهب شیعی

وجود شرايط و الزامات آزادانديشي و محيط مناسب و مهياي آن اگر چه مقوله‌اي تازه در مراكز علمي اسلامي به ويژه در حوزه هاي علميه شيعي نيست و مبحثي بنيادي در زندگي ائمه (عليهم السلام)، بسياري از رهبران ديني و روند تاريخي مراكز علمي بوده است، اما تاكيد مجدد بر این مفهوم و التزام به آن در اين مقطع در پيوند با شرايط جدید کشور، اسلام، موقعيت كنوني جهان و ضرورت‌هاي است كه جهان كنوني براي تقويت روند آزادانديشي ايجاد كرده است.

چارچوب آزاد اندیشی

آزادانديشي در مصادیقی مانند نشست‌های دوجانبه یا چند جانبه و با حضور موافقان و مخالفان یک نظریه،رویکرد، موضوع و یا وضعیتی اجتماعی، فکری، فرهنگی، سیاسی و یا هر موضوع علمی و قابل بحث عینیت می‌یابد. از این رو، آنچه که از آن به عنوان کرسی آزاداندیشی یاد می‌شود در برگیرنده کلیه مباحثی است که در چارچوب‌های نظريه پردازي، نقد و مناظره و گفتگوي آزاد علمی و صورت‌های دیگر که متضمن حضور و بحث علمی موافقان و مخالفان یک موضوع است صورت می‌گیرد.

رویکرد آزاد اندیشی

پس از الزام بیان آزادانه دیدگاه و حضور موافقان و مخالفان یک موضوع خاص مهم‌ترین الزام یا قاعده‌ی حاکم بر برگزاری هرگونه کرسی آزاد اندیشی حاکمیت منش و رویکرد اخلاق مدارانه و قانونمندی بر کلیه مراحل برگزاری این کرسی‌هاست.

ضرورت کرسی‌های آزاد اندیشی

ضرورت حاکم بر طرح و اجرای کرسی‌های آزاداندیشی از سوي مقام معظم رهبري در راستاي سیاست‌های كلان كشور به عنوان جزيي از تلاش براي احياء و نوسازي تمدن ايراني اسلامي و به عنوان فرصت و امكاني به حساب می‌آید كه در پرتو فضاي مناسب طرح مباحث بنيادين علمي بيش از هر چيز به تحقق جنبش نرم افزاري، توسعه علمي و جلوگيري از تصلب و تعصب علمي و فكري منجر شود. همچنين تحقق اين ايده همراه شدن با اقتضائات زمانه در زندگي اجتماعي و درك عميق شرايط روز  و ناشي از باور به خردمندي انسان،استعدادهاي مهم و بسيار بالاي مادي و معنوي كشور و ظرفیت‌های فرهنگي و سودمندي طرح ديدگاه‌هاي مختلف براي ايجاد رشد و تعالي مادي و معنوي كشور می‌باشد.

مسئولیت جامعه دانشگاهی

از اين رو، برای جامعه دانشگاهي و مسئولان و متصديان عرصه‌ی علم و دانش درك عميق ابعاد مختلف مفهوم آزادانديشي و آگاهي از نتايج و پيامد هاي مطلوب و سازنده آن در راستاي رشد و تعالي مادي و معنوي كشور  یک ضرورت بنیادی است. در این راستا ایجاد یک گفتمان ملی برای رسیدن به اهداف کلان کشو در حوزه های علمی و فرهنگی نیازمند تعامل مراکز مختلف علمی، کمک به رونق و تعمیق مباحث علمی، انباشت تجربه های علمی و مدیریتی و حمایت‌های مختلفی که زمینه ساز ارتقاء جمیع توانمندی‌های است که در منابع مادی و انسانی نهفته در این کشور است.

 

فیلم معرفی کرسی های آزاد اندیشی

 {mp4}moarefi_korsi_azad_andishi{/mp4}

 

 آیین نامه تشکیل کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی(مصوب شورای اسلامی شدن دانشگاه ها)

 

آیین نامه اجرایی کرسی های آزاداندیشی

 

کاربرگ ارزیابی کرسی های آزاداندیشی

 

korsiha-012 

 

{jcomments on}

نوشتن دیدگاه

ارسال