Cp IMG 20230510 135742

ئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: در حوزهٔ اقتصاد، تغییرات ریشه‌ای بسیار زمان‌بر است. بیشتر شدن سرمایه‌گذاری‌ها و بهبود روابط با دنیا از راه‌های افزایش سهم علم و فناوری در اقتصاد است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، نشست دورهمی و گفت‌وشنود با محوریت مسائل و چالش‌های توسعهٔ فناوری‌های نوین در ایران با حضور دکتر علی‌محمد سلطانی، رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، به همت انجمن اسلامی دانشجویان و با همکاری انجمن علمی نانوفناوری و دبیرخانهٔ فعالیت‌های گفت‌وگومحور و آزاداندیشی مدیریت فرهنگی و فعالیت‌های داوطلبانهٔ دانشگاه فردوسی مشهد در تاریخ ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در محل تالار گفت و گوی مدیریت فرهنگی برگزار شد.
دکتر علی‌محمد سلطانی با اذعان به این مسئله که مردم در سطح جامعه آشنایی عمیقی با موضوع فناوری نانو ندارند، در خصوص ویژگی‌های نانو بیان کرد: نانو یک ویژگی دارد که تنها مختص ایران نبوده و همهٔ جهان را شامل می‌شود، آن ویژگی این است که بیشتر محصولات نانو از جنس مواد اولیه یا مواد واسطه‌ای هستند. برای مثال، اگر در کشور ما ۷۰۰ محصول نانو موجود باشد، حدود ۱۲۰ مورد آن از محصولات مصرفی است و اغلب محصولاتی است که کسب‌وکارها می‌گیرند که یا ماده اولیهٔ تولیداتشان را شامل می‌شود یا مادهٔ واسط است.
وی ادامه داد: نانوسیلیس به عنوان یک مادهٔ اولیه در شرکت‌های تولید رنگ استفاده می‌شود و کامپوزیت‌های نانویی از مواد واسط هستند‌ که توسط شرکت‌ها و کارخانجات استفاده می‌شوند.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور افزود: گروهی از این محصولات که ساده هستند، در دست مصرف‌کننده قرار می‌گیرد و در اثر آشنایی با آن‌هاست که مصرفشان در جامعه افزایش پیدا می‌کند.
دکتر علی‌محمد سلطانی با اشاره به این که به دلیل سنتی بودن اقتصاد ما سهم نانو در این حوزه پایین است و افزایش آن نیز کار راحتی نیست، بیان کرد: هدف‌گذاری در خصوص رشد سالانهٔ فناوری نانو نسبت به سال قبل امر دشواری نیست و با توجه به بودجه‌ای که به این بخش تعلق می‌گیرد، رشد تولیدات نانو در یک سال نسبت به سال قبل خوب است.
وی با اشاره به تولید محتوا و مقالات مرتبط با فناوری گفت: ما دنبال حمایت از پژوهش‌های برنامه‌محور یا به زبان ساده پژوهش‌هایی هستیم که داخل برنامهٔ تعیین‌شده قرار می‌گیرند.‌
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در خصوص رشد فناوری‌های بیشتر در عرصهٔ کلان و مکمل‌سازی فناوری‌ها تصریح کرد: در دولت جدید هشت ستاد فناوری وجود دارد که شامل شاخه‌های نانو، زیست-فناوری، هوش مصنوعی، تکنولوژی دیجیتال و... است. پس این محدودیت نیست، بلکه می‌توان با تمرکز بر چند مورد به رشد آن‌ها پرداخت.
دکتر علی‌محمد سلطانی در پاسخ به چرایی نبود زیرساخت رشتهٔ نانو برای آموزش در مقطع کارشناسی پاسخ داد: هیچ‌کجای دنیا رشتهٔ نانو در مقطع کارشناسی تدریس نمی‌شود، تنها یک‌بار دانشگاهی در دانمارک در سال‌های ابتدایی قرن ۲۱ به ارائهٔ این رشته پرداخت که آن هم تعطیل شد.
وی در ارتباط با ساختار سیاست‌گذاری در حوزهٔ علم و فناوری گفت: باید نهادهای کلان سیاست‌گذاری در حوزهٔ علم و فناوری باشند تا تقسیم کار را در حوزهٔ فناوری مدیریت کنند، اما متأسفانه این امر در کشور در سطوح بالا ایجاد نشده است و همه علاقه دارند خط خود را بپیمایند.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور بیان کرد: بنیاد علمی ما از درصدی از رسا‌له‌های دکتری و پسادکتری و طرح‌های پژوهشی حمایت می‌کند.
دکتر علی‌محمد سلطانی ادامه داد: این سطح‌ها را طوری تغییر داده‌ایم که بر اساس آن، رسالهٔ دکتری شخصی که تایید شود، مانند کسی است که به مدت دو سال، هر ماه ۵میلیون تومان دریافت می‌کند و به دانشجویان پسادکتری به مدت یک سال، به ازای هر ماه چیزی حدود ۸۰ درصد حقوق یک استادیار پرداخت می‌شود.
وی در انتهای گفت‌وگو با اشاره به این نکته که ما برای آموزش بهتر نیاز به پژوهش‌های بنیادی داریم، به اهمیت این نوع پژوهش‌ها نیز اشاره کرد و با تأکید بر اینکه خروجی‌ یک‌ یا چند محصول برای پژوهش‌ها حائز اهمیت است، به سخنان خود پایان داد.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: حنانه واسعی
دبیر کارگروه پوشش خبری: یگانه تقی‌زاده

Cp IMG 20230510 135800

Cp IMG 20230510 135842

عکاس: میلاد رضایی

نوشتن دیدگاه

ارسال