Cp DSC 0992

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، به همت دبیرخانهٔ فعالیت‌های گفت‌گومحور و آزاداندیشی مدیریت فرهنگی و فعالیت‌های داوطلبانهٔ دانشگاه فردوسی مشهد، سومین کافه گفت‌وشنود آزاد دانشجویی با موضوع چالش دوقطبی شدن حجاب در دانشگاه، در تاریخ ۲ خردادماه ۱۴۰۲ در محل تالار کوهستانی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی برگزار شد.

دکتر حسن اسلامیان، استاد مدعو و پژوهشگر دانشگاه فردوسی مشهد، در این نشست اظهار کرد: جریان‌های سیاسی وجود دارند که به دنبال مسئله در محیط دانشگاه هستند. واژهٔ دوقطبی‌سازی گاهی برداشت مثبت دارد و به معنای تکثر آرا دربارهٔ یک مسئله در جامعه است که باعث جریان فکری مثبت در جامعه می‌شود، اما منظور ما تقسیم افراد به دو دستهٔ خودی و غیرخودی است که در این بحث یک قطب معتقد بر امر حجاب و بعد شرعی آن هستند، اما برخی افراد نیز حجاب را یک مسئله اختیاری می‌دانند.

وی ادامه داد: منظور ما در اینجا اندیشهٔ افراد در ارتباط با حجاب است. در تمام بحث‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مخالفان یک امر، دوقطبی‌سازی را در ارتباط با آن مسئله انجام می‌دهند. نتیجهٔ این دوقطبی‌سازی می‌تواند ایجاد ناامنی در جامعه باشد که اکنون در حال رخ دادن است.

دکتر اسلامیان تصریح کرد: ما نباید گمان‌ کنیم دوقطبی‌سازی آخرین پدیده‌ای است که اتفاق افتاده‌ است، بلکه این امر باعث ایجاد هویت‌های جدید در امر حجاب و ایجاد تقابل‌های فرهنگی در جامعه می‌شود.

دکتر ابراهیمی در ارتباط با راهکار مقابله با دوقطبی‌سازی حجاب گفت: این بحث امروزه به دانشکده‌ها، کلاس‌ها و میان دانشجویان نیز کشیده شده است. راهکارها و مسائل آن بسیار پیچیده و این چالش بسیار گسترده است.

وی افزود: یکی از راهکارها این است که دانشجو خود را نه در برابر فرد، بلکه خود را در مقابل خالق خود ببیند. وقتی افراد خود را در برابر خالق خود می‌بینند، چون خود را در برابر یک اصل پیدا می‌کنند، خود به خود این دو قطبی حل می‌شود.

دکتر محقق دربارهٔ راه‌حل‌های این چالش گفت: به نظر می‌رسد که نقشه‌ای جدی‌ برای حل این دوگانگی نداشته باشیم. باید اتاق فکری در نظر داشته باشیم؛ حل این مسئله نقشهٔ راه می‌طلبد.

وی ادامه داد: شناخت بچه‌ها و صمیمیت در این راه اهمیت دارد. باید با بچه‌ها گفت‌وگو شود و به آن‌ها تریبون داده شود و همهٔ این‌ها مستلزم این است که از این نسل شناخت داشته باشیم.

همچنین دکتر محسن اصغری‌نکاح، عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، در خصوص دوقطبی‌سازی توضیح داد: دوقطبی از تفاوت‌ها می‌آید و این تفاوت‌ها طبیعی است. تفاوت‌ها گاهی دوقطبی ایجاد می‌کند که ممکن است ساختگی یا طبیعی باشد. از جایی که یک فرد بخواهد از فرصتی استفاده کند، دوقطبی‌ها آغاز می‌شوند.

وی بیان کرد: حجاب یک بستر رفتاری دارد و یک بستر اعتقادی؛ اینکه چگونه دوقطبی حجاب بارز شد، اهمیت دارد. این به ما کمک می‌کند که بفهمیم چه کسی از این امر سود می‌برد و اینکه دوقطبی حجاب از کجا آغاز شد و عوامل ایجاد آن چه چیز و کجا بود.

دکتر سلطانی در ارتباط با حل این مسئله راهکاری ارائه داد و گفت: همان‌طور که پیامبر می‌گویند، هنگام رویارویی با فتنه‌ها به قرآن روی آورید. راه‌حل قرآن برای حل مسئلهٔ دوقطبی‌ها، امر به معروف و نهی از منکر است.

وی خاطرنشان کرد: کسی که امر به معروف می‌کند، از نظر قرآن بهترین مؤمنان است.

 

 

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: حانیه ظریف

دبیر کارگروه پوشش خبری: یگانه تقی‌زاده

عکاس: علی قادی پاشا

Cp DSC 1025Cp DSC 1004Cp DSC 0991Cp DSC 0996Cp DSC 1017

نوشتن دیدگاه

ارسال