نشست «بررسی روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان» برگزار گردید
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، نشست «بررسی روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان؛ با تمرکز بر امور دیپلماتیک و کنسولی» با حضور جناب آقای راغی، سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد، در روز سه شنبه 7 آذر در محل تالار دکتر رزمی دانشکده علوم اداری و اقتصادی برگزار گردید.
در این نشست دکتر محمدجواد رنجکش عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد، بعد از اشاره به تلاشهای این گروه برای برگزاری کارگاه های مختلف در ارتباط با مباحث دیپلماتیک و تمرین عملی آنها، عنوان کرد: نمایندگی های یک کشور نزد کشور دیگر معمولاً دو سطح دارد یکی در سطح روابط سیاسی است که به روابط دیپلماتیک دو کشور گفته می شود و بر حسب میزان این روابط، می تواند در حد داشتن سفیر، کاردار موقت، و رایزن در کشور دیگر باشد. وی افزود: وظایف این اشخاص شامل مذاکره، حمایت از دولت خود، نمایندگی دولت خود در کشور پذیرنده، جمع آوری اطلاعات به شیوه صحیح و توسعه روابط دوستانه است لیکن سطح دوم به روابط کنسولی اشاره دارد. حوزه کنسولی بیشتر شامل امور اجتماعی، اقتصادی، تجاری و احوال شخصیه می شود.
در ادامه این نشست جناب آقای راغی، سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد، پیرامون اشتراکاتی که کشورهای ایران و افغانستان دارند صحبت کرده و اظهار داشت این اشتراکات شامل اشتراکات معنامحور و اشتراکات عینی می‌شوند. وی تاریخ، زبان و فرهنگ مشترک بین دو کشور را که از قرنهای متمادی در بستر زمان توسعه پیدا کرده است و باعث نزدیک شدن این دو کشور به یکدیگر گردیده، از مصادیق اشتراکات معنامحور برشمرد و اذعان کرد هیچ دو کشوری در منطقه چنین حالتی ندارند. وی همچنین گفت بر مبنای این داشته های فرهنگی و معنوی مشترک، بسترهای سیاست خارجی هر دو کشور نیز با اشتراکات زیادی همراه شده است.
سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد، افزود: کشور ایران و افغانستان از نظر عینی و بر اساس منافع نیز دارای اشتراکاتی هستند که این منافع در حوزه های مختلف جغرافیایی، اقتصادی، تجاری، سیاسی، اجتماعی و امنیتی است و باید از این منافع مشترک برای توسعه مناسبات دو کشور استفاده کرد. البته وی به فاصله سطح مناسبات دو کشور از سطح مطلوب اشاره کرده و ظرفیت های زیادی را برای افزایش این سطح برشمرد.
جناب آقای راغی در آخر بحث خود، به موانع توسعه روابط دیپلماتیک و کنسولی کشور ایران و افغانستان پرداخت که در این بحث به چند دستگی سیاست خارجی ایران در قبال افغانستان اشاره شده بود.

 

باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد : کمیلی

photo 2017-11-28 22-22-14

نوشتن دیدگاه

ارسال