به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد؛ همایش بزرگ " گفتمان جوان" به مناسبت روز جوان با حضور تولیت محترم آستان قدس رضوی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر رئیسی در روز دوشنبه 10 اردیبهشت 97 در دانشکده علوم برگزار شد.
دکتر رئیسی در بدو ورود به دانشگاه، به زیارت مزار شهدای گمنام رفتند.
در آغاز همایش دکتر کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، ضمن خوش آمد گویی به محضر دکتر رئیسی، حضورایشان را در بین اساتید و دانشجویان مایه مباهات دانست و در خصوص اینکه دانشگاه فردوسی بزرگترین مرکز علمی این استان و این شهر مقدس است و می‌تواند با تعامل و رهنمودهای ایشان بستری بهتر برای میزبانی زائرین فراهم آورد، اظهار امیدواری کرد.
در ادامه، نمایندگان تشکل‌ها و انجمن‌ها، سوالات خود را از تولیت آستان قدس رضوی پیرامون مسائل جامعه و دانشگاه و عملکرد آستان قدس پرسیدند.
دکتر رئیسی سخنان خود را با تبریک ایام ولادت باسعادت حضرت ولی عصر (عج) شروع و سپس عنوان کرد: همواره ما آمادگی داریم که سخنان دغدغه‌مند اساتید و دانشجویان را بشنویم و شنیدن این سخنان را یک نعمت می‌دانیم. عموم دانشجویان سخنانی که می‌گویند به عنوان کسانی که دریک مرکز علمی هستند و مسائل اجتماعی و دستگاه‌ها را رصد می‌کنند باید شنید.
وی افزود: طرح یکی از اساتید برای برنامه‌های راهبردی آستان قدس و شاخص‌هایی که فرمودند بسیارقابل توجه است و ما درسال گذشته یک برنامه راهبردی را تهیه کردیم که در آن بیش از 400 شاخص از همه کارها و ظرفیت‌های آستان قدس استفاده شده است. این شاخص‌هایی که دغدغه شماست ما در سال گذشته انجام دادیم و جواب گرفتیم و درباره استفاده از نیروهای علمی در آستان قدس که یکی از دانشجویان مطرح کرد این مسئله اولویت ماست که از جوانان کارآمدی که وجود دارند در موقعیت‌های مختلف استفاده کنیم و این مسئله بیش از هرچیز برای ما اولویت دارد و در سخنان آغاز سال تاکید شده از جوان و نیروهای فرهیخته‌ای که درمشهد هستند استفاده کنیم. دررابطه با مسئولیت‌های من در 13 سالی که در سازمان بازرسی کل کشور بودم. من دراین سال‌ها با دولت‌های مختلفی کارکردم و در 3 نمایشگاهی که در 3 سال پایانی دوره سازمانی داشتم 5000 نفر ازمدیران عالی کشور بازدید کردند و همگی با وجود سلایق متفاوت سیاسی نظر بر این داشتند که سازمان بازرسی آسیب شناسی‌های مهمی انجام داده و نگاه این سازمان درهمه جا منصفانه بوده است. اما سخن درکشور ما در آسیب‌زدایی است. وسخن در عزم و اراده‌ای است که این آسیب ها را ازبین ببرد ما تمام مسائل و مشکلات کشور را در ابعاد سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی با تاکید برحوزه مفاسد اقتصادی بررسی کردیم و اعلام کردیم که حدود 90 درصد از پرونده‌های آن وقت دستگاه‌های مختلف بررسی شده و احترام به هر مقام را رعایت کردیم و خط قرمز ما این است که به همه مدیران هم اعلام کردیم بی استناد حرف نزنند و حرف را مستند و متقن و قابل بحث مطرح کنند.
دکتر رئیسی ادامه داد: اما در رابطه با بیکاری که نماینده دانشجویی مطرح کردند این است که یکی از دستورها این بوده که اولا تلاش کنیم نیروهایی که در آستان قدس کار می‌کنند بیکار نشوند. همچنین تلاش ما در این راستا این بوده که در طی این 2 سال یک کارگر در آستان قدس بیکار نشود و با وجود 18 هزارکارمند همه آنها هم حقوق و هم عایدی‌های خود را دریافت می‌کنند. ما تلاش کردیم شغل ایجاد کنیم با ایجاد کارگاه‌ها و به راه انداختن خط تولید و برای ایجاد شغل هم سعی شده ابتدا شغل مناسب برای فرد ایجاد کنیم و بعد وی را وارد مجموعه کنیم. همچنین در جنوب خراسان قنات‌هایی لایه روبی کردیم که با این کارحدود 600 یا 700 شغل ایجاد شد. کارهای دستی مددجویان کمیته امداد که بازار توزیع نداشتند مغازه‌های دراختیارشان گذاشتیم و حدودا دراین 2 سال بیش از2500 شغل ایجاد کردیم. درمور شفافیت اعداد و ارقام درآمد استان قدس هم به دوستان گفتم اعداد و رقم‌های وضعیت درآمدی شرکت‌های تابعه استان قدس را اعلام کنند نسبت به پژوهش‌ها حتما حمایت می‌کنیم و بخش بنیاد‌های پژوهشی آستان قدس هم با ایجاد سازوکارهایی با بخش ریاست دانشگاه حتما یک مساعدتی در بخش پژوهشی انجام می‌دهیم. همچنین درپاسخ به سوال دانشجویی درجهت پرداخت مالیات‌ها عرض می‌‎کنم که استان قدس تا 35 سال به دستور امام مالیاتی پرداخت نمی‌کرده و آستان قدس و شرکت‌های تابعه از پرداخت مالیات معافند و روزی که بنده به این سمت منصوب شدم همیشه مالیات ها را به موقع پرداخت کردیم تا جایی که رئیس سازمان مالیات و مسئولین دیگر برای تقدیر از مجموعه خوش حساب استان قدس رضوی درحرم حضوریافتند
دکتر رئیسی در پاسخ به پرسش نماینده شورای صنفی برای کمبود خوابگاه‌های متاهلین بیان کرد: در ارتباط با ایجاد خوابگاه برای متاهلین خطاب به دکتر کافی عرض می‌کنم که زمین از ماست و ساختمان از شما باشد. همکاری از طرف ما 49 درصد و دانشگاه 51 درصد باشد و ما به نوبه خود امکانات و زمین می‌دهیم و وزارت علوم هم امکانات لازم را فراهم کند.
دکتر رئیسی به عنوان سخنان پایانی خود گفت: ما میتوانیم ظرفیت بالفعل و بالقوه مشهد را تبدیل کنیم به مرجعیت علمی و در این راستا فرهیختگان را جذب کنیم و از اساتید و دانشجویان می‌خواهم که بدانند دستیابی به مرجعیت علمی امری آرمانی و دست‌نیافتنی نیست ما معتقدیم ظرفیت‌های زیادی در دانشگاه ها و حوزه های علمیه استان هست و از دانشگاه فردوسی می‌خواهم کمک کند به تحقق ایجاد مرجعیت علمی و این مرجعیت به نفع کشور و نظام است.
باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: سیده سمانه آفتابی

t1

 

t2

t3

t4

t5

{jcomments on}

نوشتن دیدگاه

ارسال