photo ۲۰۲۰-۰۹-۰۳ ۰۷-۳۲-۵۵

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، آقای کیخا‌مقدم، دبیر شورای مرکزی انجمن‌های علمی دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جزئیات و فرآیند برگزاری انتخابات انجمن‌های علمی را تشریح کرد.
کیخامقدم در خصوص میزان مشارکت دانشجویان در این زمینه بیان کرد: انتخابات انجمن‌های علمی از ۸ تا ۲۷ مرداد ماه به صورت الکتریکی از طریق پرتال‌های دانشجویان برگزار شد. با توجه به شرایط امسال، بازه زمانی انتخابات را طولانی‌تر درنظر گرفتیم تا کاندیدها فرصت بیشتری برای معرفی خودشان در فضای مجازی داشته باشند. در طی برگزاری انتخابات برای ۶۶ انجمن علمی فعال، از مجموع ۲۰۵۰۰ نفر دانشجویی که مجاز به ثبت رأی بوده‌اند ما ۳۴۰۰ رأی را ثبت کرده‌ایم، بنابراین از میان 8400عضو رسمی در انجمن های علمی، مشارکت ۴۱ درصدی اعضا را داشتیم که بسیار قابل قبول است.
وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه انتخابات بین دو ترم برگزار شد و تبلیغات حضوری‌ هم صورت نگرفت، مشارکت فراتر از حد انتظار هیئت اجرایی انتخابات بود. از ۶۶ انجمن علمی‌ که انتخابات داشتند، ۱۴ انجمن علمی به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد کاندیدها برای برگزاری انتخابات، در این دوره تشکیل نشدند. البته تعداد انجمن‌هایی که تشکیل نشدند، نصف تعداد انجمن‌هایی هستند که در انتخابات دوره گذشته و در شرایط عادی تشکیل نشدند.
کیخا مقدم با بیان اینکه شرایط موجود و بیماری کرونا ظاهرا پایدار است و ترم آینده هم به صورت مجازی است، گفت: انجمن‌های علمی تا زمانی که مجوز برنامه حضوری را نداشته باشند، برنامه‌ها را در بستر مجازی ادامه می‌دهند. انجمن‌های علمی بعد از تعطیلی دانشگاه‌ها در اسفندماه به مرور با شرایط خود را وفق دادند و تمامی کارگاه‌ها،
فعالیت‌ها، میزگردها و دیگر برنامه‌ها را با کیفیت بیشتر نسبت به قبل در بستر فضای مجازی دنبال کردند. تیم جدیدی که در انتخابات بالا آمده است نیز آمادگی همه این‌ها را برای ترم جدید دارد.
وی در ادامه در ارتباط با کاهش مخاطبان برنامه‌ها ابراز کرد: با برگزاری برنامه‌ها به شکل مجازی، ریزش مخاطب را داشتیم که مقداری از آن به دلیل شرایط روحی دانشجوها بعد از قرنطینه و مقدار زیادی هم به دلیل هزینه بر بودن اینترنت و کندی سرعت آن است که حضور دوستان را در برنامه‌ها با مشکل رو به رو می‌کرد. اما برگزاری برنامه‌ها به صورت مجازی این امکان را به ما داد که به راحتی بتوانیم سخنران‌هایی از سراسر ایران و جهان داشته باشیم که قبل از این حضور این افراد در دانشگاه به شکل حضوری وجود نداشت.
دبیر شورای هماهنگی انجمن‌های علمی دانشگاه فردوسی در خصوص لغو شدن برخی از برنامه‌ها بیان کرد: قبل از تعطیلی دانشگاه، اعضای انجمن‌های علمی تعداد زیادی برنامه برای اسفند و فروردین تدارک دیده بودند که با شرایط پیش آمده برگزاری این برنامه ها لغو شدند چون این برنامه ها امکان برگزاری به شکل غیرحضوری را ندارند و نمی‌توان در بستر مجازی آن‌ها را دنبال کرد.
وی در آخر افزود: به طور کلی برنامه‌های مجازی شاید ساده‌تر به‌نظر برسد اما ما در انجمن‌های علمی نه به دنبال سادگی و راحتی بلکه به دنبال تاثیر حداکثری برنامه بر روی سطح علمی و تخصصی دانشجوها هستیم. و آرزومندیم که به زودی بتوانیم شاهد حضور دانشجویان به صورت فیزیکی در برنامه‌ها باشیم.

 

مصاحبه کننده: زینب رمضان زاده

 

{jcomments on}

نوشتن دیدگاه

ارسال