RZSIDC0

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد؛ نشستی به همت کانون فرهنگ و ایران شناسی دانشگاه فردوسی‌ با حضور دکتر روح الله اسلامی، عضو هیات علمی گروه علوم‌ سیاسی دانشگاه فردوسی، در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ برگزار شد.
دکتر روح الله اسلامی در خصوص تعریفی از ایران بیان داشت: ایران نخستین جایی است که بارقه‌های عقلانیت و خرد در جهان در آن شکل گرفته است و به معنای سرزمین نیکی، پارسیان و آزادگان می‌باشد. در کتیبه بیستون و بسیاری دیگر از کتیبه‌ها از ایران با چنین صفاتی نام برده شده است.
وی ادامه داد: ایران نامی است به وسعت تاریخ که مطابق با یک دولت کشور بوده و جزو اندک کشورهایی است که توانسته نامش را حفظ کند و آن را مرهون بزرگانی چون فردوسی‌، سعدی، حافظ و متفکرانی از این دست است.
ایشان در خصوص عناصر فرهنگی ایران به ذکر سه ویژگی پرداختند: نخستین ویژگی، راستی است که جزئی بنیادی در فرهنگ ایرانی بوده و ایرانی ها همواره دشمن دروغ بودند. دومین‌ ویژگی، کار و تلاش و فعالیت است و فرهنگی مبتنی بر معشیت داشته اند. و در آخر، ایرانیان مردم آزاری نمی‌کردند.
روح الله اسلامی تصریح کرد: سه عامل باعث دور شدن ایرانیان از این قبیل فرهنگ‌ها شده است. مورد نخست، حمله و هجوم دشمنان بوده که به علت شرایط جغرافیایی ایران حملات متعددی انجام داده‌اند. دومین‌ مورد، حاکمیت دروغ و خدای شر بر مردم است و آخرین مورد، حاکم‌‌‌ شدن فرهنگ ضدمعشیت، به معنی فرهنگی که مردم را از معشیت دور می‌کند و خشکسالی به بار می‌آورد است.
استاد علوم‌ سیاسی دانشگاه فردوسی به بیان راه حل‌هایی برای اصلاح وضعیت پرداخت: برای اینکه ایران را دوست داشته باشیم، در گام‌ نخست باید به حفظ و بازخوانی زبان و ادب فارسی بپردازیم. چرا که ادبیات فارسی هویت ملی ما را می سازد و پیوند‌ دهنده ما به دوران باستان است. مرحله دوم، پرداختن به فنون و تکنیک‌های حکمرانی می‌باشد که به عنوان نوعی خرد سیاسی وجود داشته است. سومین مورد توجه به مدارا، تکثر و زیست مسالمت آمیز ایرانیان بوده است. آخرین‌ مورد نیز تقویت روابط صلح آمیز با همسایگان با هدف حفظ کشور است.
دکتر اسلامی در پایان، در خصوص به کارگیری ایده ایرانشهر در دنیای مدرن خاطر نشان کرد: ما نمی‌توانیم خارج از فرهنگ ایرانی فکر و زندگی کنیم. البته حرکت به سمت حکومت استبدادی از هر فکر و اندیشه‌ای بر می آید؛ اما با استفاده از قدرت و هوشمندی که ایرانیان دارند، می توان در جهت پیشرفت از این منابع استفاده نمود.

 

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: شهرزاد شیرازی

 

{jcomments on}

نوشتن دیدگاه

ارسال