دکتر سید محسن اصغری نکاح، دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد گفت: فرهنگ غرب مزایا و معایب مختلفی برای جهان دارد، اما یکی از نقدهای وارد به آن، ایجاد چالش‌های بزرگ برای انسانیت است که باعث شده در عصر جهالت مدرن به سر ببریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، نشست مجازی روان‌شناسی فرهنگی با موضوع «تحلیل روان‌شناختی حملۀ مسلحانه به مدرسه مسیحی در نشویل و تأملات فرهنگی آن» با حضور دکتر محسن اصغری نکاح، روان‌شناس و دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد، در تاریخ 12 فروردین 1401 برگزار شد.
دکتر اصغری نکاح در این نشست اظهار کرد: حملات مسلحانه به مدارس در کشورهای مختلف به صورت نادر و محدود رخ می‌دهد، اما مهد آن با بیشترین آمار، کشورهای غربی و به ویژه آمریکا هستند. این مسئله در آمریکا بسیار رایج است و به دلیل تعامل و تبادل فرهنگ ما با این فرهنگ، باید بیشتر به آن توجه کنیم.
وی ادامه داد: نکتۀ قابل‌توجه فرهنگی در این حملۀ مسلحانه این است که هیچ فیلم و عکسی از کودکان کشته‌شده و صحنۀ کشته‌شدن آن‌ها در دوربین‌های مخفی و فضای مجازی نمی‌بینید. در حالی که در کشور ما تصاویر و ویدئوهایی از صحنه‌های حوادث بدون توجه به بهداشت روانی و هویت ملی تهیه شده و خبر آن‌ها انعکاس داده می‌شود.
این دانشیار دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: شخص قاتل هویت زیستی زنانه و هویت جنسی مردانه داشته و برای معرفی خود در شبکه‌های اجتماعی از اسم و ضمایر مردانه استفاده کرده است. گفته شده که انگیزۀ او از ارتکاب جرم، خشمگین بودن از تعالیم مسیح دربارۀ مسائل جنسی و ترنس‌ها بوده است.
وی افزود: انتخاب کردن مدرسۀ مذهبی به عنوان محل قتل، یک مسئله فرهنگی است و نشان می‌دهد که در این اتفاق، نشانه‌هایی از دین‌ستیزی و تحریکات دینی وجود داشته است.
دکتر اصغری نکاح درخصوص تاثیر فرهنگ بر سازمان‌دهی دین و رسانه گفت: فرهنگ غرب علم و دین و رسانه را به شیوه‌ای سازمان‌دهی کرده است که در خدمت از بین بردن جنسیت طبیعی باشد. فرهنگ غرب این مسئله را به اختلال جنسی تبدیل کرده و کودک و نوجوان را با سلطۀ تبلیغات و امپراتوری رسانه به شک در جنسیت خود واداشته است.
وی تصریح کرد: در این حادثه، بخشی از تاثیرات فرهنگ را در جنسیت و بخشی دیگر را در ترویج خشونت و آموزش استفادۀ حرفه‌ای از اسلحه در بازی‌ها و فیلم‌ها می‌بینیم. دین‌ستیزی در قالب موسیقی، فیلم، ادبیات و نقد علمی و ابهام‌زایی در جنسیت طبیعی از بلایای گریبان‌گیر جامعه بشری است.
دانشیار گروه روان‌شناسی، مشاوره و تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد دربارۀ لزوم مراقبت از فرهنگ ایرانی و اسلامی گفت: پیشینیان ما فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی را با حکمت طراحی کرده‌اند تا آن را گسترش دهیم. البته بخش‌هایی از فرهنگ نیاز به اصلاح و نقد دارد و سپس می‌توانیم از آن مراقبت و استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: امروزه این فرهنگ در معرض مواجهه بسیار دشواری با فرهنگ غرب قرار گرفته است و صرفاً تقلید کردن از غرب، آینده‌ای خطرناک برای فرهنگ ما به دنبال خواهد داشت. کسانی که فرهنگ غرب را می‌ستایند و فرهنگ ایرانی و اسلامی خود را تحقیر و سانسور می‌کنند، با خیانت به این فرهنگ، آن را در معرض آسیب‌های بسیار شدید قرار می‌دهند.

 

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: یگانه تقی‌زاده

نوشتن دیدگاه

ارسال