Cp IMG 20230507 210755 4801 Copy

نشست علمی «در جهان گفت‌وگو» با حضور هادی خانیکی، استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و عضو وابستهٔ گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، عصر یکشنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در تالار شریعتی دانشکدهٔ‌ ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، هادی خانیکی در این مراسم گفت: وقتی قرار شد رشتهٔ ارتباطات از تهران خارج شود، به دلیل حس تعلق و نوستالژیکم به مشهد، خواستار ایجاد آن در این شهر شدم.
وی ادامه داد: دنیای ارتباطات و روزنامه‌نگاری می‌تواند انسان را نسبت به آنچه که در جهان می‌گذرد شنواتر و آنچه در جامعه دنبال می‌کند گویاتر کند و برای ما در این زمینه یک نقیصهٔ بزرگ وجود داشت.
استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تهران اذعان کرد: ما بی‌لنگر کشتی را جلو می‌بردیم و جزو روزنامه‌نگارانی بودیم که بر ما تحمیل شده بود؛ بدون اینکه از دانش روزنامه‌نگاری برخوردار باشیم و هرچه می‌گذشت، می‌فهمیدیم که باید روزنامه‌نگاری را از وجوه نظری و آکادمیک فهمید.
خانیکی با اشاره به نقش مهم مشهد و خراسان در جنبش‌های بزرگ از مشروطه تا انقلاب گفت: مشهد نقش مهمی در صنعت اقتصاد دارد. ارتباطات فقط روزنامه‌نگاری نیست و صنایع و شرکت‌ها نیاز به کارشناس حوزهٔ ارتباطات دارند.
او با بیان اینکه آیندهٔ تحولات اقتصادی در کشور، بزرگ شدن بخش خصوصی نسبت به دولتی است تصریح کرد: اگر مسئلهٔ جامعهٔ ایران را به سطح یک مسئله فرو بکاهیم، ناتوانی و نداشتن مهارت در گفت‌وگو نمایان است. گفت‌وگو هم مسئله است و هم راه حل، چون با سیاست آمیخته شده است.
این استاد علوم ارتباطات با بیان تجارب آموزشی خود گفت: بعد از انقلاب به جای مسئولیت به دنبال معلمی رفتم و شرایط معلمی مرا اهل گفت‌وگو کرد. دو متغیر در من اثر گذاشت که از آن دنیای بستهٔ چریکی به دنیای بازتر ارتباطات و گفت‌وگو رسیدم؛ اولی معلمی و دومی روزنامه‌نگاری است.
او خاطرنشان کرد: اولین نیاز‌های بعد از انقلاب اسلامی، ارتباط با جهان، جامعه، گذشته و آينده بود.
خانیکی افزود: سوال از حوزهٔ حرفه‌ای مطرح اما پاسخ از سمت دانشگاه داده می‌شود. کم کردن این شکاف در گرو متقاطع کردن دنیای دانشگاهی، فرهنگی و حرفه‌ای است.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: زکیه سلیمی
دبیر کارگروه پوشش خبری: یگانه تقی‌زاده

 

Cp IMG 20230507 210756 5361

عکاس: سعیده دلدار

نوشتن دیدگاه

ارسال