20240515 103759 1636978407

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در تاریخ ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، در آرامگاه فردوسی برگزار شد.
قلندر شریف، شهردار مشهد، ضمن عرض تبریک دهه‌ی کرامت، اظهار کرد: شهر مشهد، در جوار خورشید ولایت امامت، ستاره‌هایی در علم و ادب و دانش و اقتصاد و فرهنگ پروریده است که یکی از این ستاره‌ها در حوزه‌ی فرهنگ و ادب، حکیم ابوالقاسم فردوسی است.
وی افزود: فردوسی با نگارش شاه‌نامه، هم خودش را در تاریخ ماندگار کرد و هم شاه‌نامه را به‌عنوان بهترین اثر حماسی و ادبی در دل تاریخ نهاد.
قلندر شریف در ادامه، پیامی از مقام معظم رهبری درباره‌ی فردوسی قرائت کرد:
صاحبان فکر و اندیشه، در طول زمان، او را حکیم نامیدند.
شاه‌نامه‌ی فردوسی پر از حکمت‌های انسانی و معارف ناب دینی و الهی است.
حکیم ابوالقاسم فردوسی، زبانی مستحکم و استوار دارد و واقعا باید او را پدرزبان فارسی دانست.
در فرهنگ شاه‌نامه یک حزب‌الهی دین‌خواه و غیور و مبارز وجود دارد.
اسفندیار شاه‌نامه مثل حزب‌الهی‌های دین‌خواه و مبارز زمانه‌ی ما است و مسلما مملکت ما در طول تاریخ انقلاب اسلامی ایران پر از رستم‌ها و اسفندیارها بوده‌ است.
سربازان ولایت ما و قهرمانان ملی، چون سردار سلیمانی‌، شهید حاجی‌زاده و کاوه، مثل رستم و اسفندیار بودند.
نویسندگان و ادیبان سرزمین ما باید سعی کنند تا فردوسی‌هایی بپرورانند و شاه‌نامه‌هایی ماندگار به ملت ارائه دهند.
قلندر شریف گفت: نقطه‌ی عطف نگاه ویژه به محدوده‌ی مزار فردوسی، در تیر ۱۳۷۵ که مقام معظم رهبری سفر و بازدیدی از آرامگاه داشتند، و در این زمان گفتند که باید دولت نگاه ویژه‌ای به این محدوده داشته باشد.
وی افزود: در سال۱۳۹۲، محدوده‌ی توس به شهر مشهد منتقل شد و شهردار از آن زمان، نگاه ویژه‌ای به این منطقه دارد.
قلندر شریف خاطرنشان کرد: در کمیسیون توسعه‌ی دولت ششم با مدیریت شهری و شورای اسلامی، بیش از دو برابر ده سال گذشته، خدمات ویژه‌ای در این محدوده ارائه شده است.
حدود ۱۰۰۰ میلیارد در آرامگاه فردوسی خدمات صورت گرفته و مدیریت شهری برای امسال نیز حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه برای آرامگاه در نظر گرفته است.
کارگروه ویژه‌ی تشکیل شده برای حکیم توس از امشب تا ۳ خرداد (دهه‌ی حماسه) به ارائه برنامه تا ۱۰ شب پرداختند.
هم‌چنین از دیگر برنامه‌ها این بود که روز بزرگ‌داشت فردوسی به دهه‌ی حماسه و ادب تغییر یافت.
قلندر شریف در پایان از آیت‌الله علم‌الهدی و استاندار و فرماندار مشهد و ریاست دانشگاه فردوسی مشهد که در اجرای این برنامه همکاری کردند، تقدیر ویژه کرد.
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، اظهار کرد: حکیم فردوسی یک قله‌ی مرتفع از حکمت و فلسفه و شعر و ادب است، فردوسی کاخ بلندی رو به نام شعر و زبان فارسی در پناه حکمت ایرانی- اسلامی بنا نهاده که همیشه سرافراز خواهد ماند.
در ادامه، وزیر فرهنگ و ارشاد، متن پیام ریاست جمهوری اسلامی را درباره‌ی بزرگداشت فردوسی قرائت کرد:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
به نام خداوند جان و خرد
کزین برتر اندیشه برنگذرد
تمدن و فرهنگ ایران اسلامی یک حقیقت بزرگ در قلب پیکره تنومند تمدن درخشان اسلامی است، تمدنی که در اوج تاریکی قرون وسطای غرب، گوهر اندیشه را در فطرت خداجوی انسان زنده نگاه داشت و با روح معنویت متأثر از پیام آخرین و کامل ترین پیام‌آور الهی، آینده بشریت را در پرتو آموزه‌های وحیانی و توحیدی روشنی بخشید.
در قلب این تمدن کهن شرقی، فرهنگ ایرانی به مثابه سرچشمه‌ای فیاض نه فقط به جهان اسلامی عظمت داد که هم‌چون حلقه‌ای کانونی، نقطه‌ی پیوند زنجیره‌ی بیداری شرق و غرب شد، تا جایی که در اوج مادی گرایی جهان سرگشته امروز توانست هم‌چنان پرچم‌دار معرفت حقیقی و طلایه‌دار دادگری و خردورزی باشد.
در این مسیر طولانی، زبان فارسی به عنوان زبان دوم جهان اسلام در کنار کلام الهی همواره زبان گویای معرفت، عصمت و ارادت به خاندان مطهر کرامت علیه السلام بوده است و در طول تاریخ هزار و چند صد سال گذشته، بزرگانی از این سرزمین برخاسته‌اند که با استعداد و توانمندی بی نظیر خود مهم‌ترین شاهکارهای هنر و تفکر بشری را آفریدند که به کالبد تاریخ ایران در سایه‌سار دین اکمل خداوند، حیاتی دوباره دمیده است.
در تاریخ این زبان و در مسیر تکامل تمدن درخشان ایرانی - اسلامی، یک نام نقشی بی‌همتا دارد و او بی‌تردید، فردوسی بزرگ است.
شاهنامه‌ی حکیم فرزانه‌ی توس، نماد آزادگی، دادگری، پایمردی، جوانمردانه و خردورزی عجین شده با ولایت‌دوستی افتخارآفرین مردمان این سرزمین است.
مردمی که همیشه کنار حق ایستاده‌اند نه پشت منافع، مردمی که به هر بهایی، دست متجاوز را از خاک خود کوتاه کرده‌اند و رستم‌وار، قلب اهریمن را با ایمان به وعد‌ه‌ی صادق الهی هدف گرفته‌اند.
فردوسی تنها یک شاعر نبود که او را باید جان مایه و چکیده فرهنگ ایرانی_ اسلامی دانست.
فردوسی هویت ایرانی را بر دو بال ایران دوستی و ولایت‌پذیری خاندان عصمت و طهارت(ع) در مسیر کمال به پرواز درآورد.
فردوسی حکیم در شاهنامه، کاخی بلند از نظم و قلعه بزرگی از حماسه بنا کرد که زیربنای آن از زبان فارسی و برج و بارویش از مهر علی(ع) آبادان شده است.
اکنون کوشش برای بزرگ داشتن و بازشناسی اندیشه و هنر این حکیم فرزانه به جامعه امروز و به ویژه نسل جوان آتیه‌ساز ایران اسلامی، در آستانه گام دوم انقلاب در مسیر همدلی و تحکیم هویت ملی اسلامی و اعتلای الگوهای تمدنی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان، نقطه‌ی کانونی به شمار می‌رود.
دولت مردمی بر همین اساس با تمام توان حامی بزرگداشت مفاخری چون حکیم ابوالقاسم فردوسی است و برای رشد دامنۀ جهانی این اقدام برنامه وسیعی داشته و خواهد داشت.
در پایان ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این همایش، روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی بزرگ را به مردم فرهنگ‌پرور و هنردوست ایران و همه‌ی ملل فارسی‌زبان و دوستداران این حکیم نامدار در سراسر گیتی تبریک می‌گویم و برای خادمان فرهنگی کشور و پاس‌داران فرهنگ و زبان فارسی آرزوی توفیقات روزافزون دارم.
وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: به زودی در این شهر دانشمند‌پرور، باغ مفاخر توس برای پاس‌داشت دانشمندانی چون خواجه نظام‌الملک و غزالی و خواجه نصیر طوسی ایجاد خواهد شد.
این مسیر را با قوت ادامه خواهیم داد و با معرفی کامل دستاوردهای بزرگ این سرزمین، راه را برای آینده‌ای درخشان هموار خواهیم کرد.

در ادامه، نشان فارسی ملی و فرهنگی_ هنری فردوسی به سه چهره‌ی تاثیرگذار، سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده (نیروی هوا و فضا و عرصه‌ی حماسه‌پردازی در عملیات پرغرور وعده‌ی صادق)، دکتر محمدجعفر یاحقی (چهره‌ی تاثیر‌گذار زبان و ادب فارسی در عرصه‌ی شناساندن فردوسی به ملت)، مریم قربان‌زاده (در عرصه‌ی حماسه‌سرایی و ارائه‌ی چندین کتاب در عرصه‌ی فردوسی) اهدا شد.
و هم‌چنین از دو اثر فاخر و افتخار‌آفرین، کتاب «قدمت بر چشم» اثر مهدی قزلی و عطیه هراتی مطلق و پوستر همایش بین‌المللی حکیم توس برای سال آینده، رونمایی شد.
شایان ذکر است، این برنامه با اجرای موسیقی سنتی توسط استاد محمد معتمدی پایان یافت.
خبرنگاران باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: اکرم هادی‌نیا و مرجان تمدّنی‌نژاد

نوشتن دیدگاه

ارسال