2

به گزارش باشگاه‌ خبرنگاران‌ دانشگاه‌ فردوسی‌ مشهد، افتتاحیه‌ی همایش بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی به همت دانشگاه‌ فردوسی، در تاریخ ۲۴ اردیبهشت‌ماه در دانشکده‌ی ادبیات و علوم‌ انسانی برگزار شد.
دکتر مسعود میرزایی شهرابی، سرپرست دانشگاه‌ فردوسی‌ مشهد اظهار کرد: دانشگاه به اسم فردوسی می‌بالد و تلاش می‌کند تا لایق این اسم باشد. تنها قطب‌ حماسی کشور در دانشگاه و گرایش دکتری مطالعات و ادبیات‌ حماسی در دانشگاه‌ فردوسی است و خانه‌‌ی امن همه‌ی کنشگران است.
وی افزود: دانشگاه‌ فردوسی نه تنها در سطح‌ علوم‌ انسانی، بلکه در عالی‌ترین سطح مدیریت کشوری است، دانشگاه‌ فردوسی از این که نام فردوسی در قلبش حک شده است به خود می‌بالد. و این نام، اعتماد به نفس برای آینده‌سازان این دانشگاه به ارمغان آورده است.
دکتر میرزایی گفت: دانشگاه‌ تمدن‌ساز دانشگاهی است که بتواند مسائل‌فرهنگی_اجتماعی را به سهم‌ خودش و برای دولت‌ سیزدهم و دولت‌های مستقر در جمهوری‌اسلامی حل کند.
گنابادی‌نژاد، معاونت‌ فرهنگی و زیارتی‌ استانداری خراسان‌ورضوی بیان کرد: اگر ما بخواهیم یک چهره در فرهنگ‌ رضوی تبیین کنیم، آن حکیم فردوسی است که به خوبی حکمت‌ها، معارف، اخلاق، حماسه‌‌ی ادب و ذوق‌دینی را در شاهنامه‌‌ی خود به تصویر کشیده است.
گنابادی‌نژاد افزود: مردم‌ اهل‌ادب، مکتب‌خانه‌های‌ سنتی، علما و حوزه‌‌ی علمیه از سخنان‌ فردوسی در ترجمه‌ی فرهنگ اهل‌بیت استفاده می‌کنند، به جز منبع‌ غنی‌ای که در شاهنامه وجود دارد، می‌توان گفت که یک‌ منبع ارزشمند دینی نیز به حساب می‌آید.
گنابادی‌نژاد ادامه داد: چند حوزه‌ی مهم باید در اولویت قرار گیرند، اولین حوزه، حوزه‌‌ی بازتولید در اندیشه‌‌ی علمی است. کلیه‌ی طرح‌ها در حوزه‌‌ی پژوهشی و طرح‌های‌ علمی باید یک برنامه‌‌ی منظم و دقیق داشته‌ باشند و دانشکده‌‌ی ادبیات، بهترین‌ گزینه‌ برای تربیت‌ پژوهشگران در عرصه‌ی فردوسی‌خوانی است. حوزه‌‌ی بعدی، عرصه‌ی تولید صنایع‌ فرهنگی است. در عصری که زندگی می‌کنیم، نمی‌توانیم به کارهای‌ پژوهشی بسنده کنیم، باید محصولات‌ ادبی_فرهنگی تولید کنیم. حوزه‌‌ی سوم، عرصه‌ی فضای‌ مجازی و رسانه است.
دکتر حسین‌زاده، مدیرکل‌ فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی بیان کرد: به واسطه‌ی نقش‌فردوسی در فرهنگ ایران‌زمین، امروز، روز پاسداشت‌زبان و ادب‌ فارسی نام‌گذاری شده است.
وی افزود: اگر ما شیرینی‌ حافظ و سعدی را می‌چشیم، به واسطه‌ی تلاش‌های‌ فردوسی است. در گذشته، حاکمان به واسطه‌ی کشورگشایی‌هایی که داشتند، زبان‌فارسی را در مناطق دیگر گسترش دادند و تا مرز هندوستان پیش رفته‌است.
دکتر حسین‌زاده ادامه داد: گسترش‌ زبان‌ فارسی باید از طریق‌ علم انجام شود و هم‌چنین باید در حوزه‌های تکنولوژی، زبان‌فارسی گسترش پیدا کند.

دکتر جامی، استاد دانشگاه‌ هرات، اظهار کرد:  شاهنامه‌ی فردوسی، بدون شک اصیل‌ترین مرجع به عنوان سند و هویت ما تلقی می‌شود.
وی ادامه داد: زمانی که از فردوسی صبحت می‌کنیم، از پدر زبان‌ فارسی و رستم‌ ماندگار فرهنگ ایران،  یاد می‌کنیم.
دکتر جامی افزود:  فردوسی به‌عنوان دستگاه‌ بزرگی از سیاست، فرهنگ و خرد راهبردی در فرهنگ ایرانی، شمرده می‌شود.
او گفت: نقش‌ فردوسی در زبان، جنبه‌ی نیرودهی دارد، زیرا پیش از او تقریباً  شاهکار بزرگی نداریم که مانند او باشد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: تمام شاعرانی که بعد از فردوسی حضور پیدا کردند، گنجینه‌ی آثار فردوسی را در دست داشتند، زیرساخت زبان بر گنجینه‌ی ارزشمند شاهنامه‌ی فردوسی، بنا شده است.
شایان‌ ذکر است، در این برنامه، از چهار جلد  مجموعه‌‌مقالات سال گذشته، جلد اول (شاهنامه و هویت‌ملی)، جلد دوم (پس از فردوسی)، جلد سوم (جستارهایی درباره‌‌‌ی فردوسی و ادبیات‌ تطبیقی)، جلد چهارم (جستارهایی در شاهنامه‌‌ی فردوسی) که به همت دکتر جواد میزبان و دکتر فرزاد قائمی جمع‌آوری شده ، رونمایی شد.

خبرنگار باشگاه‌ خبرنگاران‌ دانشگاه‌ فردوسی‌ مشهد: ریحانه حجت‌پناه
دبیرکارگروه‌ پوشش‌خبری: اکرم هادی‌نیا

10

9

8

7

6

5

4

3

1

نوشتن دیدگاه

ارسال