photo 2024 06 12 16 00 50

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، هفتمین کرسی بین المللی نقد و بررسی غزه (صدای پای قلم) نامه‌‌ای به محافل علمی داخل و خارج کشور، به‌همت مجمع علمی اندیشمندان آزادی‌خواه جهان با همکاری امور بین‌الملل دانشگاه فرهنگیان کشور و تعدادی از محافل علمی داخل و خارج کشور، در تاریخ ۱۹ خردادماه ۱۴۰۳، در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
دکتر حسنی، رئیس دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، گفت:
مسئله‌ی غزه و فلسطین با انقلاب اسلامی ایران عجین است، در واقع انقلاب اسلامی ایران، امید مستضعفین و در جبهه‌ی حق در مقابل باطل بوده است. امام خمینی با انقلاب اسلامی، جهانیان را از غفلت و مسیر باطلی که در جهان در حال پیشرفت بود، آگاه ساخت.
دکتر حسنی افزود: آرمان‌های امام راحل در تمام دوران تاکنون همیشه دفاع از مظلوم بوده است، امام و پیروانش به واقع در محور توحید استوار بوده‌اند، و انسانی که با خدا پیمان بسته است، هیچ‌گاه شکست نخواهد خورد.
رئیس دانشکده‌ی ادبیات درباره‌ی اقدامات رژیم صهیونیستی گفت: رژیم صهیونیستی اولین بار نیست که چنین فجایعی را رقم می‌زند، امروز در در سال ۱۴۰۲ باتوجه به طینتی که این رژیم غاصب دارد، مجددا حمله‌ی غزه را به بهانه‌های واهی صورت داد.
وی در مورد هدف این نشست بیان کرد: ما در اینجا به عنوان عضوی از جامعه‌‌ی دانشگاهی جمع شده‌ایم، که به این امر اعتراض کنیم، و دیگران را هم مجاب کنیم که کنش‌های بیشتری نسبت به این واقع نشان دهند.
دکتر حسنی در آخر افزود: دو جبهه‌ی حق و باطل بیشتر وجود ندارد، امروز در سطح جهان کشورهایی که تسهیلاتی به رژیم غاصب می‌رسانند، در جبهه باطل قرار دارند.
حجت الاسلام ایمانی مقدم، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: فضای غالب خصوصا در قرن ۱۹ و ۲۰، یا نگاه دین ستیزانه‌ای که نمونه‌اش اندیشه‌های مارکس و نیچه بوده است که هم‌چنین این اندیشه‌ها اخلاق ستیز هم بوده است و یا جریاناتی که دین را به حاشیه برده است، تحت عنوان سکولاریسم و جنگ جهانی دوم که محصول تفکر این اندیشه‌های ضد دینی بوده است.
حجت الاسلام ایمانی مقدم بیان کرد: بعد از جنگ جهانی نیز گرایش‌های فکری‌ای که رشد پیدا کرده‌اند مانند جریان پست مدرنیسم، اگزیستانسیالیسم و حلقه‌ی فرانکفورت به حذف دین تاکید دارند.
انقلاب اسلامی ایران، دین را به عرصه‌ی تمدنی و عرصه‌ی گفتمان نخبگانی وارد کرد، انقلاب ایران ضرورت و توجه به معنویت را به عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی مطرح کرد، و این نگاه به مرور نگاهی غالب شد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری اظهار کرد: در پایان قرن ۲۰، بزرگان تفکر لیبرال و دموکراسی، بحث دین را به عنوان نقطه‌ی اصطکاک و تقابل تمدن‌ها مطرح می‌کنند.
مسئله‌ی اسرائیل، تقابل عقبه‌ی تمدنی غرب با دنیای اسلام است، در جنگ غزه، مولفه‌های غرب مانند آزادی، تساهل و تسامح، اومانیسم نیز به چالش کشیده شد.
وی در ادامه گفت: غربی‌ها خیلی سعی کردند که این تقابل، به تقابل اسلام و اسرائیل ختم نشود، سعی کردند جنگ‌های داخلی را بین مسلمانان ایجاد کنند مانند دفاع مقدس، جنگ یمن و داعش، اما در نهایت، جنگ نهایی بین اسلام و لیبرال دموکراسی غرب است که در ظاهرِ دولت غاصب صهیونیستی نمود می‌دهد.
حجت‌الاسلام نقی‌زاده، استاد دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: مقام معظم رهبری به جوانان و دانشگاهیان دنیای غرب توصیه فرمودند که به قرآن برگردند. بازگشت به قرآن، شعار آزادی‌خواهان در برابر همه حرکت‌های انحرافی دنیای غرب است.
حجت‌الاسلام نقی‌زاده درباره‌ی ضرورت بازگشت جوانان به قرآن، بیان کرد: قرآن کتابی جامع است، قرآن هم کتاب اندیشه و هم کتاب عمل و معارف آن نامحدود است.
ویژگی دیگر قرآن کریم جاودانگی متن قرآن کریم است که به رغم همه‌ی مخالفت‌ها و دست‌بردن‌ها، قرآن از عالم غیب حفظ شده است، امروز مثل گذشته، قرآن چراغ راه است.
یک ویژگی دیگر قرآن کریم جهانی بودن قرآن و زبان قرآن است، اگر جامعه‌ی جهانی و روشنفکران را به قرآن فرامی‌خوانیم، به این دلیل است که قرآن ظرفیت این را دارد. زبان قرآن، زبان فطرت است و زبان فطرت زبان عمومی است.
استاد دانشگاه فردوسی در آخر افزود: قرآن کریم، نفوذ و تاثیرگذاری بسیاری دارد، قرآن کریم تحول‌آفرین است زیرا جاذبه‌ی الهی دارد.
انسان نیازمند به یک درک و فکر و فهم و بصیرت از جهان هستی است، که قرآن کریم جواب آن را‌ می‌دهد.

دکتر خلیل‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام رضا علیه السلام، بیان کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌ی مبارزه با صهیونیست بین‌الملل و حامیان آن در دنیا و نیز حمایت از مردم مظلوم فلسطین در برابر اشغال رژیم صهیونیستی و ایجاد محور مقاومت بوده است که بیش از ۴۵ سال از عمر انقلاب اسلامی ایران بر همگان روشن است و دولت شهید رئیسی به جد این راهبرد یعنی حمایت از مردم مقاومت و مردم فلسطین و غزه را در سیاست خارجی خود قرار داد.
دکتر خلیل‌زاده افزود: سفر شهید آیت الله رئیسی به همراه تعدادی از اعضای کابینه دولت به دمشق آن هم بعد از ۱۳ سال این ادعا را اثبات می‌کند. پیگیری‌های شخص شهید آیت‌ الله رئیسی در دیدارهای حضوری یا تماس‌های تلفنی با همتایان خود در کشورها، جهت پایان دادن به محاصره‌ی ضد بشری غزه، در تمام دولت‌های بعد از انقلاب بی‌نظیر بوده‌ است.
محمد نورس حمید، دانشجوی فلسطینی دانشگاه فردوسی مشهد، در بیان آخرین وضعیت میدانی در غزه گفت:‌ بیش از ۱۵ هزار کودک شهید شدند،
بیش از ۱۷ هزار کودک یکی از والدین خود را از دست داده‌اند، ۶۰۰ شهر که در نوار غزه بوده‌اند نابود شدند، ۴۱۴ مدرسه و دانشگاه منهدم شده‌اند و در کل نوار غزه فقط ۱ بیمارستان در حال حاضر وجود دارد که خدمت رسانی می‌کند.
همین امروز در اردوگاه نصیرات تاکنون ۲۱۰ نفر به شهادت رسیده‌اند.
بازسازی غزه چندین دهه طول می‌کشد تا تمام شود.
محمد نورس در ادامه افزود: این آمار مشخص‌ می‌کند که این جنگ، نسل کشی است، آن‌ها می‌خواهند مردم غزه را از غزه بیرون کنند، اما مردم گفتند که نه تسلیم می‌شوند و نه از غزه می‌روند.
وی در آخر گفت: ما امیدواریم که کم کم بقیه کشورهای اسلامی با محور مقاومت در مورد فلسطین متحد بشوند و به وحدت اسلامی برسیم. قضیه‌ی فلسطین یکی از مهم‌ترین قضایا برای همه‌ی مسلمانان است، ما مسلمانان می‌توانیم از این قضیه شروع کنیم تا به اتحاد و وحدت اسلامی برسیم.
خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: محمدرضا مهدی‌زاده
دبیر کارگروه پوشش خبری: اکرم هادی‌نیا

photo 2024 06 12 16 00 52

photo 2024 06 12 16 00 47

photo 2024 06 12 16 00 44

photo 2024 06 12 16 00 34

photo 2024 06 12 16 00 32

photo 2024 06 12 16 00 27

photo 2024 06 12 16 00 39

نوشتن دیدگاه

ارسال