IMG 20230531 213041 282 Copy

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد؛ نشست تخصصی «ایده ورزی و هم افزایی تخصص های چندگانه در موضوع خانواده مقاوم؛ چالش های اخلاقی در جهان متحول» با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زیبایی نژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده و دبیر علمی همایش بین المللی خانواده مقاوم، چالش های اخلاقی در جهان متحول در تاریخ 10 خردادماه 1402 در محل تالار دکتر کوهستانی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی به همت واحد آزاداندیشی و پژوهشکده زن و خانواده برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد، دبیر علمی این نشست، در خصوص تربیت نسل جدید در فضای کنونی بیان کرد: وقتی ما تربیتمان را بر یک زمین استوار و محکم بنیان می‌گذاریم، ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه با ارزش‌هایی که می‌خواهیم در نسل بعد نهادینه کنیم هماهنگ باشند، در همه‌جا یک صدا به گوش برسد و همه با هم هم‌افزایی کنند، تربیت آسان‌تر می‌شود.
وی ادامه داد: در فضای جهانی شدن و جهان ارتباطی‌شدۀ امروز، ما شاهد سیطرۀ گفتمان سرمایه‌داری هستیم و این گفتمان در حال بسط است‌.
دبیر علمی همایش بین‌المللی خانوادۀ مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول گفت: به تعبیر مانوئل کاستلز، برای اولین ‌بار در تاریخ بشر است که اقتضائات نظام سرمایه‌داری به عرصه‌های اجتماع، فرهنگ، علم و حتی اخلاق بسط یافته است و همۀ عرصه‌ها را تحت سیطره قرار می‌دهد و باید اخلاقی باز تولید شود که تسریع و توانمندی سرمایه‌داری را به دنبال داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد با بیان گفتۀ وبر در کتاب سرمایه‌داری می‌گوید: برای پیشرفت نظام سرمایه‌داری باید کمتر مصرف کرد و بیشتر کار کرد.
وی گفت: این وضع به مرحله‌ای منجر می‌شود که سرمایه‌داری به جایی برسد که بازارهای جهانی اشباع شده و دچار بحران نظام سرمایه‌داری می‌شود. پس برای حل این بحران تلاش می‌شود تا مصرف را تولید کنند.
رئیس پژوهشکدۀ زن و خانواده تصریح کرد: تولید یعنی فرهنگ مصرف و نظام ارزشی را در جوامع ایجاد کنند تا مردم بیشتر مصرف کنند و تقاضای اقتصادی زیاد شود تا چرخ اقتصادی سرمایه‌داری بیشتر بچرخد.
وی ادامه داد: این نظام با تجدید نظر در ارزش‌ها می‌گوید برای رشد سرمایه‌داری آنچه مانند حرص در زندگی شخصی رذیلت است، در زندگی اجتماعی فضیلت حساب می‌شود.
دبیر علمی این همایش بین‌المللی گفت: در چنین جهانی فرد می‌خواهد قناعت را به عنوان یک ارزش به فرزندش آموزش دهد، اما از بیرون ده‌ها آموزش خلاف این مسئله بیان می‌شود. خانواده می‌خواهد مضامین اخلاقی را در فرزندش نهادینه کند، اما ساختارها نظام اخلاق لیبرالیستی را تبلیغ می‌کنند. فرد می‌خواهد محافظت از خانواده به عنوان مهم‌ترین اجتماع بشری را در فرزندش نهادینه کند، در صورتی که در بیرون از خانواده عقلانیت فردگرایانه تفکر خاص خود را تبلیغ می‌کند.
حجت الاسلام و المسلمین زیبایی‌نژاد با اشاره به چالش‌های بیرونی اشاره کرد: خانواده می‌خواهد فرزندش را که در چنین فضای سیال چهل‌تکه و رسانه‌ای فردگرا زندگی می‌کند، طوری تربیت کند تا حافظ ارزش‌های اخلاقی شود و تشکیل خانواده را اولویت قرار دهد و رنج حفظ خانواده را به جان بخرد.
رئیس پژوهشکدۀ زن و خانواده دربارۀ تغییر مسائل مشاوره‌ای افزود: کودکی که امروزه به مشاور مراجعه می‌کند، مانند کودک قدیم نیست که خودش منحرف شده باشد، بلکه کودکی است که در چاله افتاده است و جامعه در فساد با آن هم‌افزایی می‌کند.
حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد ادامه داد: در فضای مجازی نظام ارزش‌های خاصی وجود دارد و مخالفان با آن‌ از شبکۀ مجازی حذف می‌شوند و این فضا نظام ارزشی متناسب با خود را تولید می‌کند.
وی گفت: زمانی که علم سکولار وارد کشورهای اسلامی شد، دچار مغالطۀ لفظی شده و گمان رفت این علم همان علمی است که خدا می‌گوید و حواس ما نبود علوم خصلت پارادایمیک دارند. این علم در جهان غرب مقدس نیست و آنجا هم دنبال کارکرد آن هستند، اما این علم در ایران مقدس شده است.
دبیر علمی همایش بین المللی خانواده مقاوم، چالش های اخلاقی در جهان متحول تصریح کرد: در فضای علم نیوتونی، دانشمند شخصی است که باید دنیا را اداره کند، اما در علم پست‌مدرن، عالم در خدمت علم است و صنایع می‌گویند چه علمی را می‌خواهند.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: حنانه واسعی
دبیر کارگروه پوشش خبری: یگانه تقی‌زاده

IMG 20230531 213033 345 Copy

Cp IMG 20230531 213102 759

عکاس: مهلاپوررضا

نوشتن دیدگاه

ارسال