photo 2019-02-18 14-41-16


به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد؛ آیین اختتامیه نهمین جشنواره دانشگاهی حرکت  روز یکشنبه ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۷ در محل تالار زنده یاد دکتر رحیمی زاده در دانشکده علوم پایه برگزار شد.

در این مراسم، دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی، مهندس عسکری مدیر کل فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری،  دکتر حمیدرضا طاهری معاون فرهنگی اجتماعی و دانشجویی، دکتر مهدی کرمانی مدیر فرهنگی و فعالیت های داوطلبانه و جمعی از روسا و معاونان و اعضای هیات علمی دانشکده های دانشگاه فردوسی مشهد حضور داشتند.

دکتر کرمانی مدیر فعالیت‌های داوطلبانه دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این مراسم ضمن عرض خیرمقدم به دانشجویان و اساتید و مهمانان این جشنواره، بخش اعظم افتخارات و ویژگی‌های موجود برای دانشگاه فردوسی مشهد را حاصل تلاش دانشجویان و فعالیت‌های داوطلبانه این افراد دانست و افزود: شرکت دانشجویان در فعالیت‌های مختلف و حضور در انجمن‌های علمی را مظهر انگیزه بخشی و انرژی بخشی به مدیران و مسئولین دانشگاه دانست و نهمین جشنواره دانشجویی حرکت در دانشگاه فردوسی مشهد را حاصل بیش از یک سال تلاش و مجاهدت دانشجویان فعال در انجمن‌های علمی و دانشجویانی دانست که برای اعتلای علم و دانش تلاش نموده‌اند.

سپس محمدعلی هراتی، دبیر شورای دبیران انجمن های علمی گزارشی از عملکرد یک و نیم ساله انجمن های علمی ارائه کرد و گفت:
در حال حاضر بیش از هفتاد انجمن علمی  با بیش از 4000 عضو  در دانشگاه در حال فعالیت هستند و در این بازه زمانی در مجموع ۱۱۸۶ برنامه توسط انجمن های علمی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شده است.
وی در خصوص فعالیت های انجمن های علمی افزود: انجمن های علمی نه تنها برنامه هایی را در سطح دانشگاه برگزار می کنند بلکه افرادی را نیز به مسابقات مختلف اعزام می کنند و باعث ارتباط دانشجو با فضای بیرون دانشگاه شده اند . انجمن های دانشگاه فردوسی مشهد  در جشنواره ملی حرکت موفق به کسب ۱۳ مقام شدند .
در ادامه دکتر کافی با درود و سپاس از همه دانشجویان و خیر مقدم و تشکر ویژه از مهندس عسکری اظهار کرد: پرچم دانشگاه فردوسی که شما در جشنواره ملی حرکت به اهتزاز در آوردید برای همه افتخار است. افتخاری که شما برای دانشگاه کسب کرده اید ، بارها بیشتر از افتخاری است که من کسب کرده ام، ما به شما افتخار می کنیم.
وی درباره مهم ترین رویکرد و هدف دانشگاه تصریح کرد: مهم ترین رویکرد دانشگاه ، در حوزه مسئولیت پذیری در دانشگاه است که در جهت ارائه بهتر خدمات برای کشورمان در آینده قرار دارد. دانشگاه تلاش می‌کند که کارکنان و هیئت علمی در اداره بهتر شهر موثر باشند برای مثال ما در شهرداری اعضایی از انجمن ها داریم که مشغول به فعالیت هستند و همینطور بسیاری از نهاد های دیگر.
دکتر کافی در حوزه دیپلماسی ملی دانشگاه فردوسی بیان کرد: رویکرد ما این است که دانشگاه آوازه جهانی پیدا کند و ما الان در حوزه دیپلماسی ملی دانشگاه سرآمد و اول کشور هستیم و این افتخار ، افتخار کمی نیست. ما نمی خواهیم فقط دانشجو بپذیریم بلکه می‌خواهیم بازیگری باشیم در حوزه دیپلماسی ملی و بین المللی ، و در عرصه حرکت در مرزهای دانش پیشرفت زیادی داشتیم . من امسال چندین سفر به کشور های اروپایی مثل آلمان و فرانسه و سوئیس داشتم و هدف ما در این سفر ها ایجاد ارتباط بین دانشگاه برتر این کشور ها و دانشگاه فردوسی است تا بتوانیم مشارکت بیشتری داشته باشیم و با دانشگاه های سطح یک این کشور ها همگرایی ایجاد کنیم. هم اکنون ما با ده دانشگاه برتر روسیه و ترکیه و آلمان مشارکت فعالانه داریم و در اسپانیا نیز رایزنی های لازم را انجام داده ایم که بتوانیم همکاری مشترک را شروع کنیم ، تا در نهایت حوزه تبادل دانشجو را پیش ببریم و اگر قرار است این امر صورت پذیرد ، این انجمن ها هستند که باید پیش قدم بشوند.
وی درباره شهرت دانشگاه فردوسی مشهد افزود: مهم ترین مولفه پیشرفت دانشگاه شهرت آن است و لذا تلاش کردیم آن را بهبود بخشیم ، امروز می توانیم اعلام کنیم اگر دانشگاه ها را به صورت جامع گروه بندی کنیم ما دومین دانشگاه برتر کشور هستیم . و امیدواریم با محوریت انجمن های علمی، مشکلات دانشجو چه قبل از فارغ التحصیلی و چه بعد از آن و برای ورود به جامعه و بازار کار حل شود .
دکتر کافی صحبت های خود را با تشکر از فاد و دست اندکاران و شورای دبیران این گونه پایان داد: کیفیت گرایی مهم تر از تعداد انجمن هاست و انجمن ها باید در جهت تعامل بیشتر با استادان ، ارتباط با صنعت و جامعه ، برگزاری بازدید ها و ... تلاش کنند که در آینده، دانشجویان بتوانند خود هسته کار های صنعتی را به وجود آورند .

مهندس عسکری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این جشنواره، دانشگاه فردوسی مشهد و فعالیت‌های داوطلبانه آن را زبانزد دانشگاه‌های کشور دانست و افزود: از سال‌ها قبل و با تلاش و همت مدیران و دانشجویان وقت سعی شد تا هسته اولیه جشنواره‌های دانشجویی (حرکت) در دانشگاه‌ها ایجاد شوند و فرصت و فضایی سالم برای رقابت بین دانشجویان فراهم شود و در تمامی این سال‌ها دانشگاه فردوسی مشهد درخور نام فردوسی و امام رضا (ع) توانسته است در کشور سرآمد و افتخارآفرین باشد که این جز با تلاش و همت دانشجویان انجمن‌های علمی تشکل‌های دانشجویی و حمایت مدیران و مسئولین دانشگاه امکان‌پذیر نبود و امیدواریم این فعالیت‌ها و برگزاری چنین جشنواره‌هایی موجب تکریم زیست دانشجویی در دانشگاه‌ها و جامعه باشد. وی در ادامه برنامه و هدف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را ایجاد بستری سالم برای بروز فعالیت‌ها و خلاقیت‌های و همچنین افزایش روحیه اجتماع‌پذیری دانشجویان عنوان کرد و اذعان داشت: در وزارت عتف سعی شده است تا با برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی، انجمن‌های علمی سطح دوم در دانشگاه‌ها ایجاد شود که در آن اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و سایر دانشجویان و جامعه علمی دانشگاه‌ها نقش فعال و سازنده دارند و می‌تواند به اهداف و افق‌های ترسیم‌شده برای آن دست پیدا کنند و موجب رشد شکوفایی افراد و مدیران آینده جامعه و اعتلای نام دانشگاه‌ها شوند.

لازم به ذکر است، مراسم اختتامیه نهمین جشنواره دانشجویی حرکت در دانشگاه فردوسی مشهد با تقدیر از انجمن‌های علمی برتر دانشگاه به کار خود پایان داد.

برگزیدگان این دوره از جشنواره  به شرح زیر است:

انجمن های برگزیده در بخش نشریه :
انجمن علمی تاریخ ، انجمن علمی فلسفه، انجمن علمی شیمی ٬ انجمن علمی علوم دامی و انجمن علمی بازی های رایانه ای
و انجمن های علمی نانو تکنولوژی، علوم سیاسی، شیلات و فضای سبز شایسته تقدیر شدند.

انجمن های برگزیده در بخش مسابقه:
انجمن علمی بازی های رایانه ای، انجمن علمی کامپیوتر، انجمن علمی باغبانی، انجمن علمی علوم ریاضی و انجم علمی حقوق
و انجمن های علمی مهندسی مکانیک ، مکانیک بیوسیستم و زیست شناسی شایسته تقدیر شدند.

انجمن های برگزیده در بخش محتوای دیجیتال :
انجمن علمی انرژی، انجمن علمی فلسفه و انجمن علمی مهندسی آب
و انجمن های علمی مهندسی مکانیک و زیست شناسی کاربردی شایسته تقدیر شدند.

انجمن های برگزیده در بخش آموزشی :
انجمن های علمی دامپزشکی، انجمن علمی علوم تربیتی و روانشناسی و انجمن علمی مهندسی مکانیک
و انجمن های علمی مهندسی برق، فلسفه، شیمی ، زیست شناسی و فضای سبز شایسته تقدیر شدند.

انجمن های برگزیده‌ در بخش ویژه :
انجمن علمی شیلات و انجمن علمی مهندسی مکانیک
انجمن های علمی دانشکده دامپزشکی در این بخش شایسته تقدیر شدند.

بعد از اعلام بخشی از برگزیدگان کلیپ مصاحبه با فعالان انجمن های علمی پخش شد و سپس گروه موسیقی مقامی بیدل عطایی چند قطعه اجرا نمودند
پس از آن انجمن های برتر در بخش های دیگر جشنواره معرفی شدند که بدین شرح است:

انجمن های برگزیده در بخش ترویجی :
انجمن علمی دامپزشکی، انجمن علمی روانشناسی، انجمن علمی زیست شناسی و انجمن علمی مهندسی مکانیک
انجمن های علمی مهندسی صنایع ، آمار ، علوم سیاسی و مکانیک بیوسیستم شایسته تقدیر شدند .

انجمن های برگزیده در بخش خلاقانه:
انجمن علمی انرژی، انجمن علمی بازی های رایانه ای، انجمن علمی علوم سیاسی، انجمن علمی گله های شیرده، انجمن علمی مدیریت، انجمن علمی نانو تکنولوژی و انجمن علمی مهندسی صنایع

انجمن های برگزیده در بخش ابتکار :
انجمن علمی انرژی و انجمن علمی روانشناسی

انجمن برگزیده در بخش نو آوری:
انجمن علمی انرژی

انجمن برگزیده در بخش پژوهشی:
انجمن علمی هوا فضا

اعطای نشان تلاش و لیاقت:
نفر اول : جناب آقای نیما خلیلی تنها
نفر دوم : جناب آقای امیر حجتی
نفر سوم : جناب آقای مسعود مصطفایی

 انجمن های برتر نهمین دوره جشنواره  دانشگاهی حرکت :
انجمن علمی دامپزشکی ، انجمن علمی علوم سیاسی و انجمن علمی مهندسی مکانیک
انجمن های علمی اقتصاد و روانشناسی نیز شایسته تقدیر شدند .

و در پایان برای نخستین بار در جشنواره حرکت جایزه انجمن فعال برگزیده بنیاد دانشگاهی فردوسی به انجمن های زیر اعطا شد :
انجمن علمی معماری در حوزه پیوند علم و جامعه
انجمن های علمی فلسفه، دامپزشکی و انرژی در حوزه ایفای مسئولیت اجتماعی

 

باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد/ نرگس نیرومند

عکاس: علی شیخ زاده، خانم های بیونقی و زهره کاظمی

photo 2019-02-18 14-41-13 2

photo 2019-02-18 14-41-14

photo 2019-02-18 14-41-13

photo 2019-02-18 15-02-45

photo 2019-02-18 15-13-03

photo 2019-02-18 14-41-16

photo 2019-02-18 15-02-53

photo 2019-02-18 14-41-14 2

photo 2019-02-18 14-43-26

نوشتن دیدگاه

ارسال