startup1

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد؛اولین پیش رویداد کارآفرینی اجتماعی با رویکرد کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، به منظور تبیین محورهای این رویداد، در تاریخ چهارشنبه ۱۵ اسفندماه ۹۷ ساعت ۱۶ در محل تالار اندیشه مجتمع کانون‌های فرهنگی هنری برگزار شد.
در این نشست که با حضور دکتر مهدی کرمانی، مدیرفرهنگی و فعالیت‌های داوطلبانه دانشگاه و دبیر رویداد، و تعدادی از مدیران استارت آپ‌های حوزه کارآفرینی اجتماعی برگزار شد، دکتر علیرضا جاوید عربشاهی مدیر مرکز رشد فرهنگی پارک علم و فناوری خراسان و مدیر اجرایی رویداد، در توضیح مفهوم کارآفرینی اجتماعی و تفاوت آن با سایر انواع کارآفرینی بیان کرد: کلمه و مفهوم کارآفرینی از قدیم در ایران رواج داشت اما در ادبیات آکادمیک چند سالی ست که به ایران آمده است. تعاریف متفاوتی در ارتباط با کارآفرینی وجود دارد اما تعریف عمومی آن بیان می کند که هر فعالیت اجتماعی و اقتصادی که منجر به ایجاد ارزش شود را کارآفرینی گوییم. در واقع کارآفرین به دنبال کسب سود از طریق برآورده کردن نیازهای جامعه است؛ اما کارآفرینی اجتماعی به دنبال کسب سود نیست در واقع برای حل مشکلات اجتماعی، کارآفرینی اجتماعی هزینه خود را از خیریه‌ها و خیرین تامین می‌کند و تفاوت فاحشی بین کارآفرینی و کارآفرینی اجتماعی وجود دارد.

وی در همین خصوص ادامه داد: از مثال‌های کارآفرینی اجتماعی می توان به افرادی اشاره کرد که در هنگام ایجاد حوادث غیرمترقبه به ساخت و ساز خانه و مدرسه و ... می پردازند و هزینه‌اش را از طریق جمع سپاری از طرف مردم کسب می‌کنند یا در پروژه‌های مختلف مشارکت می‌کنند و به بیماران کمک می‌کنند.
عربشاهی سپس به بیان سرفصل‌ها و هدف رویداد پیش رو پرداخت و عنوان کرد: از موضوعات رویدادی که قرار است برگزار شود می‌توان به کنترل و کاهش طلاق، کودکان کار، حاشیه نشینی و آسیب‌های نوظهور که بیشتر در حوزه فضای مجازی ایجاد می‌شود اشاره کرد. هدف این رویداد کمک به فرهنگ سازی کارآفرینی اجتماعی از طریق تبلیغ این رویداد و دعوت از افرادی است که ایده های خوب و خلاقانه ای دارند و می توانند از طریق تاسیس شرکت های کوچک و متوسط یا شرکت‌های نوپا و استارت آپی کارآفرینی اجتماعی را گسترش دهند؛ و همیچنین وصل کردن افراد خیر یا فرشتگان کسب و کار به شرکت‌های منتخب استارت آپی است.
در ادامه مهندس اصغری، مدیر استارت آپ آدم و حوا، در توضیح معرفی استارت آپ خود گفت: استارت آپ آدم و حوا حدودا یک سال و دوماه است که با تکیه بر دو محور یکی فرمایش رهبری و دیگری آیه ی قرآن کریم که باید هرکس در حد توانایی خود کاری را برای ازدواج انجام دهد شکل گرفت. ما در ۵ محور در بحث ازدواج وارد شدیم که این محورها همسان‌گزینی، آموزش، مشاوره، تسهیل گری ازدواج و ایجاد شبکه خیرین در حوزه ازدواج هستند.
وی در ادامه در همین ارتباط اظهار داشت: در حوزه همسان گزینی ما با دانشگاه های بزرگی چون شریف، امام رضای مشهد ، الزهرا و ... تفاهم نامه ای وضع کرده ایم که در آن افراد چه دانشجو و چه غیردانشجو با ورود به سامانه و پاسخ به ۴۰ سوال تستی شخصیت شناسی و همچنین بیان معیار‌های همسر مناسب عضو سامانه شده و کارشناسان ما با آنان تماس می‌گیرند و سیستم با استفاده از الگوریتم های شبکه عصبی و معیار‌های فرم افراد، نزدیک ترین افراد را در تطابق با فرم به شما معرفی می‌کند و می توان در خواست وساطت داد که پس از تایید کارشناسان و طرف مقابل، خواستگاری به شیوه کاملا سنتی از طریق خانواده‌های طرفین شکل خواهد گرفت.همچنین در حوزه طلاق نیز ما در جلسه ای که با شورای صیانت قوه قضاییه داشتیم بیان شد که حدودا سه سال است که با تمام موانعی که در ارتباط با موضوع طلاق از سمت قوه قضاییه و دادگاه‌ها ایجاد می شود؛ نتیجه ای در بر نداشته است و به این نتیجه رسیده بودند که مشاوره و آموزش های قبل از ازدواج است که در کاهش این اعداد و ارقام مربوط به طلاق می تواند موثر واقع شود. لذا یکی دیگر از بحث های سامانه آموزش های قبل از ازدواج است که در حوزه تسهیل گری نیز به دنبال شبکه سازی از خیرین هستیم تا بتوانیم طرفیت را قوت ببخشیم.

در ادامه دکتر کرمانی، در خصوص دلایل برپایی این رویداد گفت: نکته ی مهم این است که روزگاری که راه حل‌های واحد بتوانند مسئله های متفاوتی که درگیرش هستیم یا صورت های متنوع ظاهرا واحد را حل کنند، گذشته است و دیگر نمی توان گفت که برای مثال هرکس مشکل همسر گزینی دارد باید این مسیر را طی کند و حال که راه حل های متنوعی نیاز است مانند هر عرصه دیگری پای تکنولوژی نیز به میان می آید و قاعدتا برای حل مسائل با راه‌های متفاوت و در عین حال کارا نیاز داریم که از ظرفیت‌هایی که تکنولوژی در اختیار ما می گذارد به ویژه تکنولوژی اطلاعات استفاده کنیم.
مدیر فرهنگی و فعالیت های داوطلبانه دانشگاه در خصوص سبقه برگزاری این رویداد بیان داشت: این تجربه در گذشته نیز اتفاق افتاده اما دو مسئله مهم را در گذشته با خود داشته است، یکی اینکه این تجربه‌ها تک افتاده و براساس فرصت‌شناسی‌های شخصی بوده اند و امکان گرفتن برآیند را از تجربه‌های منفرد می‌گرفته است و مورد دوم این که از آنجایی که این رویداد ساماندهی روشنی نداشته است، بین افرادی که در حوزه مسئله شناسی تخصص داشتند و افرادی که در حوزه کامپیوتر و تکنولوژی شناخت و تخصص کافی دارند ارتباط درستی شکل نمی‌گرفت و هدف ما در این دوره از رویداد حل این دو مسئله است تا آنچه اتفاق می‌افتاد ترکیبی از سودآوری در بازارهای پررونق استارت آپی و تلاش برای حل مسائل اجتماعی به عنوان یک ضرورت و اولویت که جامعه ما به شدت با آن مواجه است و آن را درک کرده است، باشد.
دکتر کرمانی در پایان به حضور دانشجویان در این عرصه تاکید کرد و افزود: انتظار می رود که دانشجویان چه در سطح دانشگاه فردوسی و مشهد و استان خراسان و چه در سطح ۱۳ استانی که به این رویداد دعوت شده اند چه به صورت منفرد و چه تشکل یافته حضور فعال‌تر و پویا‌تری داشته باشند و جدی تر به آن نگاه کنند تا انشالله با گذشت زمان خودشان و مسائلشان از سوی کارگزارانی که در این حوزه فعال هستند، جدی‌تر گرفته شود.
در ادامه به پرسش و پاسخ پیرامون موضوع رویداد و برنامه‌های پیش رو پرداخته شد.


خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد:مریم فرشچی

startup2

startup3

{jcomments on}

نوشتن دیدگاه

ارسال