نشست "حلقه مفقوده در نظام آموزش" با محوریت تحلیلی بر اتفاقات اخیر در مدارس به همت جامعه اسلامی دانشجویان، باحضور دکتر مجید فولادیان عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی، دکتر روح الله اسلامی عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و دکتر حسین باغگلی عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی، در روز یکشنبه 6 خرداد ماه 1396 در سالن شورا دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی برگزار شد.

halghemafghode

 به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد؛ در این نشست در ابتدا دکتر اسلامی اتفاقات روی داده در مدارس را یک رویه دانست و به سیاست گذاری هنر و به ویژه موسیقی در نظام اموزشی ایران پرداخت. وی این نکته را ذکر کرد که موسیقی جزو سیاست های اصلی در نظام آمورشی ایران نبوده است و دلیل آن، وجود مسائل مهم تری از قبیل بهداشت، امنیت، و وضعیت تغذیه است. 

وی افزود: اخیرا هم توجهاتی صرفا به موسیقی متعالی و موسیقی اسلامی – ایرانی صورت گرفته است. در نسل حاضر موسیقی بخش عظیمی از زندگی افراد را تشکیل می دهد. در حال حاضر نحوه استفاده از موسیقی با یک سلسله قوانین مبهم و غیرشفاف صورت می گیرد و هم چنین در جمهوری اسلامی بودجه بسیار کمی هم به آن اختصاص داده می‌شود. ما در ایام فارغ التحصیلی یا مراسمات برای ایجاد هیجان و شور از موسیقی استفاده می کنیم و در این گونه موارد استفاده از موسیقی را لازم می‌دانیم. بنابراین موسیقی هر چند غیر شفاف اما به لحاظ کاربردی در مدارس حضور داشته است. اما بهتر است حدودی تعیین شود، البته در برخی موارد درگیری های نظام سیاسی با نظام آموزش از جمله با مدیران، معاونان در نشر این گونه موارد دخیل بوده است. این مشکل منحصر به آموزش و پرورش نمی شود بلکه در رسانه هم مشهود است.

دکتر اسلامی در خصوص شروط شکل گیری تمدن ها گفت: پذیرفتن تکنولوژی، پذیرفتن قدرت، و در مرحله آخر تولید هنر، تمدن ها را شکل داده است که در ایران باستان در سلسله هخامنشی یا ساسانی این سه عنصر باهم موجود بوده است. در اصطلاح علوم سیاسی به این گونه قدرتمندی، قدرت نرم گفته می شود.  و جمهوری اسلامی اگر می خواهد در سطح منطقه قدرتمند باشد باید به هر سه مورد توجه کند.

وی افزود: یکی از علل اصلی مهاجرت ایرانیان به کشورهای مجاور و یا ملل اروپایی عدم ظهور و بروز موسیقی در ایران است که بهتر است تدابیری برای حمایت از موسیقی سنتی توانمند و کلاسیک صورت گیرد.

در ادامه دکتر فولادیان اظهار داشت: این رخداد در دو سطح زیربنایی و سطحی قابل تحلیل است. در سطح زیر بنایی این است که در جامعه نمی توان تحول سیاسی، اجتماعی، اقتصادی ایجاد کرد اما فرهنگ آن جامعه تغییر نکند. ارزش های هر جامعه با تحولات ایجادشده شروع به تغییر می کند. اما در بیشتر مواقع بجای فرهنگ سازی و ایجاد راه حل های جدید به سرکوب پدیده های نوین پرداخته شده است.

وی در ادامه افزود: در توضیح سطحی یا رو بنایی باید گفت ما در بخش فرهنگ سازی موسیقی چه کرده ایم؟ و با موسیقی سنتی که مورد تایید فرهنگ ما بود چه کردیم؟ بطور کل بودجه ای که به فرهنگ اختصاص می دهیم چه قدر است؟ در این زمینه مسولیت چندانی بر عهده آموزش و پرورش قرار ندارد. چندان بودجه ای هم در این زمینه به آموزش و پرورش اختصاص داده نمی شود و بیشتر بودجه صرف شورای عالی انقلاب فرهنگی، رسانه و حوزه علمیه می شود.

وی خاطرنشان کرد: مهم ترین بخش رسانه است که با گسترش ارزش های مادی نمی تواند از ارزش های متعالی دفاع کند. افزایش این گونه سانسورها در کشور ما در حال حاضر در حال رواج است. چه از لحاظ رمان و چه از نظر فرهنگ سینمایی. اکنون فرهنگ ما این گونه است که هر جا موفقیتی کسب شد آنجا را سرکوب می کنیم. پدیده ساسی مانکن آنچنان که بروز یافته پدیده خاصی نیست و از این گونه اتفاقات بسیار در حال وقوع است.

در ادامه دکتر باغگلی در خصوص بحث تعلم و تربیت اظهار کرد: ابتدا باید به این مورد پرداخت که در حوزه تعلیم وتربیت فرد باید در فضای آموزشی، برقراری ارتباط با خود و ارتباط با خدا و ارتباط با دیگران را بیاموزد و بهتراست از قوه انتخاب خود استفاده کند نه مصادیق تعیین شده نظام آموزشی که چندان به کار فرد نمی آید. و قرار بر این است که مدرسه فضایی شود که برای فرد بتواند یک موقعیت زندگی ایجاد کند و به یک پنچره ارتباطی تبدیل شود. ولی می توان گفت آموزش و پرورش چندان در این زمینه موفق نبوده و سند تحول هم در اجرایی سازی خود چندان موفق نبوده است.

وی افزود: ما در مرحله حاضر در حال گذار هستیم. در این مرحله با پدیده هایی هم چون موسیقی، تربیت جنسی و یا پرورش استعداد روبه رو می شویم و مسئله قابل بررسی ما می شوند، درحالی که اینگونه نیست و مسئله ما پدیده ای فراتر از این است.

وی تصریح کرد: بخشی از دلیل پرداختن به موسیقی در مدارس ایجاد نشاط است.  این حس نشاط را در کودکان می توان به نحوه ساده تری هم ایجاد کرد مثلا با طرح معما میتوان کودکان را به وجد آورد. اینگونه موارد پدیده هایی گذرا هستند و فرآیند جاری تعلیم و تربیت حساب می شود و نقد اینگونه موارد تا جایی درست است که موجب نادیده گرفتن اتفاقات خوب دیگری که در همین زمان در مدارس دیگر در حال وقوع است، نشود.


لازم به ذکر است این جلسه با پرسش و پاسخ همراه بود.

 

خبرنگار فام نیوز: زهرا داودی مقدم

{jcomments on}

نوشتن دیدگاه

ارسال